Visdomstann

Mamma_2013

ØnskerMegEnGullUnge2013<3
Hei folkens.

Håper alle har det fint.

Jeg lurer på om noen der ute har trekket betent visdomstann i svangerskapet?

Jeg er 27+1 idag med termin 31 august, og har time til trekking torsdag neste uke, har snakket med jordmor som sa det var bedre å trekke enn å få betennelse.

Jeg fikk akutt behandling for tannen på torsdag, der jeg fikk medisin på tannen med midlertidig fylling, tannlegen kunne ikke si noe eksakt om hvor lenge fyllingen vil holde maks 1-2 uker, og kanskje lenger. For vi snakket om at det vi kanskje skulle vente med å trekke tannen til etter babyen er her.

Må trekke den før vondt blir verre. Det er en vanskelig tann, og kommer mest sannsynlig til å bli kirurgisk inngrep

Er det andre som har gjort det så langt i svangerskapet? Og alt har gått bra? Er det rett å slett trygt å trekke tannen?

Håper noen kan svare. Takk på forhånd
 
Jeg har ikke trukket en visdoms tann. Men har operert den ene hånden for tre uker siden. Skal ta den andre hånden om to uker. Da er jeg 32 uker. Fikk beskjed om at det gikk greit så lenge det er lokalbedøvelse de bruker. Er vel mer om de kan gjøre det uten at du ligger på rygg. Det tok 30 min for meg og kjenner at jeg ikke kan ta neste liggende på ryggen.
 
Auuu, føler virkelig med deg. Det er vondt!
Jeg har ikke trukket visdomstann i svangerskapet, men boret to hull. Fikk time til å trekke visdomstann med hull i etter svangerskapet, men det var fordi det ikke var vondt eller betennelse i. Ho sa det var bedre å fikse opp i betennelser/vondter enn å gå med det i svangerskapet. Bedøvelsen er helt trygg for gravide, så jeg ville fjerna den! :)
 
Sniker.

Jeg trakk to stykker rundt påske, var da 17-19 uker på vei. Var så plaget og hadde så ekstremt vondt, fikk ikke i meg mat eller klarte å sove. Den ene ble trukket helt vanlig og var ikke noe problematisk. Den andre måtte ut kirurgisk. Det var ikke så mye verre i den forstand, det tok ikke så lang tid og var ikke noe problem for meg å ligge i stolen da.

De vil jo helst ikke gjøre slike ting mens man er gravid fordi man da har så mye lettere for å få betennelser i munnen og fordi det er litt begrenset hvilken type smertestillende man kan ta. Men jeg klarte meg fint på paracet og brukte en pose frossen erter til å lindre det. Jeg fikk dry socket fordi jeg brukte sugerør så styr unna det! Ellers gikk det bra, syntes det var veldig ekkelt med stingene da..

God bedring! Hos meg ble det bra etter to uker (tok lang tid grunnet dry socket) men nå er jeg så glad det hele er over. Jeg hadde så vondt på det verste at jeg ville bare kappe av meg hodet :sorry: Har to igjen som dessverre også må ut og litt annet «rusk» som måtte ordnes opp i der inne, men de (og jeg) ville vente til ungen var ute med det :p
 
Jeg måtte gjøre det. Den var så betent og vond, så var en befrielse og få ut :)
 
Det er trygt å trekke, ja :)

Trekk den nå!! Jeg hadde betennelse for noen uker siden, det var mildt sagt jævlig vondt!
Min skrekkhistorie:
Sov ikke mer enn kanskje 1-3 timer per natt i fler dager for det gjorde så forbanna vondt. Som gravide kan vi jo bare ta Paracet, og det hjelper jo ikke stort... :bag:
Jeg fikk også en byll med verk som jeg måtte tømme, klarte heller ikke å åpne kjeven. Fikk bedøvelse når jeg skulle tømme byllen, men bedøvelsen hjalp ikke stort, det var sinnsykt vondt!!!
Min lå også veldig kinkig til så jeg burde dratt til kirurg med én gang. Men fikk en kjerring av en tannlege som ikke klarte å ta riktig røntgenbilde, så endte opp med totalt tre bilder (som ikke er bra som gravid!!), på bildene kunne man ikke se røttene, men hun valgte å prøve å få ut tanna alikevel, var der over en time uten grunn, for tanna fikk hu ikke ut og DA ble jeg endelig henvist til en kirurg noen dager senere - tok 5 minutter og så var tanna ute.
Kan fortelle masse mer om den opplevelsen hos tannlegen.. skal klage for å si det sånn (hun anbefalte meg blant annet bare å dra hjem og spise Ibux og Paracet, Ibux er farlig for fosteret!...)

Etter inngrepet må man bare følge instruksene du får fra kirurgen, det skal gå veldig fint. 3-4 dager siden jeg trakk nå, og virker heldigvis som det går bra.
Hadde jævlig vondt samme dag som jeg trakk, men har sluppet veldig billig unna etter det.. ikke noe plagene vondt fra dag to og til nå.

Masse lykke til, og igjen: trekk den! Betennelse vil du ikke ha :eek:

 
Det er trygt å trekke, ja :)

Trekk den nå!! Jeg hadde betennelse for noen uker siden, det var mildt sagt jævlig vondt!
Min skrekkhistorie:
Sov ikke mer enn kanskje 1-3 timer per natt i fler dager for det gjorde så forbanna vondt. Som gravide kan vi jo bare ta Paracet, og det hjelper jo ikke stort... :bag:
Jeg fikk også en byll med verk som jeg måtte tømme, klarte heller ikke å åpne kjeven. Fikk bedøvelse når jeg skulle tømme byllen, men bedøvelsen hjalp ikke stort, det var sinnsykt vondt!!!
Min lå også veldig kinkig til så jeg burde dratt til kirurg med én gang. Men fikk en kjerring av en tannlege som ikke klarte å ta riktig røntgenbilde, så endte opp med totalt tre bilder (som ikke er bra som gravid!!), på bildene kunne man ikke se røttene, men hun valgte å prøve å få ut tanna alikevel, var der over en time uten grunn, for tanna fikk hu ikke ut og DA ble jeg endelig henvist til en kirurg noen dager senere - tok 5 minutter og så var tanna ute.
Kan fortelle masse mer om den opplevelsen hos tannlegen.. skal klage for å si det sånn (hun anbefalte meg blant annet bare å dra hjem og spise Ibux og Paracet, Ibux er farlig for fosteret!...)

Etter inngrepet må man bare følge instruksene du får fra kirurgen, det skal gå veldig fint. 3-4 dager siden jeg trakk nå, og virker heldigvis som det går bra.
Hadde jævlig vondt samme dag som jeg trakk, men har sluppet veldig billig unna etter det.. ikke noe plagene vondt fra dag to og til nå.

Masse lykke til, og igjen: trekk den! Betennelse vil du ikke ha :eek:

Huff a meg. Håper det går bra med deg nå.

Takk til alle som tok seg tid til å svare :)

oppdatering fra meg, det er nå slik at jeg var hos tannlegen forrige torsdag for å trekke den og dessverre så klarte han ikke å ta den (som han påstod) Så har gått med den hevelsen siden, venter bare på at det går over og jeg skal få time til kirurg. Der jeg har fått time er ikke før i juli, og skjønner liksom ikke hvilke tann jeg har vondt i nå, føler plutselig alle verker :blackeye::confused::smiley-angry017

Er litt engstelig nå egentlig til å dra hos tannlegen :crybaby2
 
Huff a meg. Håper det går bra med deg nå.

Takk til alle som tok seg tid til å svare :)

oppdatering fra meg, det er nå slik at jeg var hos tannlegen forrige torsdag for å trekke den og dessverre så klarte han ikke å ta den (som han påstod) Så har gått med den hevelsen siden, venter bare på at det går over og jeg skal få time til kirurg. Der jeg har fått time er ikke før i juli, og skjønner liksom ikke hvilke tann jeg har vondt i nå, føler plutselig alle verker :blackeye::confused::smiley-angry017

Er litt engstelig nå egentlig til å dra hos tannlegen :crybaby2
Går bra med meg nå ja, så deilig å være ferdig med det..
Huff. Akkurat samme som skjedde meg :blackeye::blackeye: Idioti at tannleger skal prøve i det heletatt, de burde vel skjønne selv at de ikke vil få den ut når den ligger kinkig til...:mad:
Du kan trøste deg med at kirurger vet hva de driver med, de gjør det ofte, de er spesialister! Ønsker deg masse lykke til, det kommer til å gå bra:Heartpink
 
Huff a meg. Håper det går bra med deg nå.

Takk til alle som tok seg tid til å svare :)

oppdatering fra meg, det er nå slik at jeg var hos tannlegen forrige torsdag for å trekke den og dessverre så klarte han ikke å ta den (som han påstod) Så har gått med den hevelsen siden, venter bare på at det går over og jeg skal få time til kirurg. Der jeg har fått time er ikke før i juli, og skjønner liksom ikke hvilke tann jeg har vondt i nå, føler plutselig alle verker :blackeye::confused::smiley-angry017

Er litt engstelig nå egentlig til å dra hos tannlegen :crybaby2

Jeg sitter her med en brekt tann, som jeg knakk i to samme dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Har ikke turt å dra til tannlegen enda :bag:
Men jeg har heller ikke vondt da, heldigvis. Tror jeg venter med tannlege til etter jeg har født, jeg må ha smertestillende og helst narkose om jeg skal trekke noe
 
Back
Topp