Viruset har mutert..

At det har forandra på seg.
Dvs at de allerede har hatt det, kan få det igjen.

Som jeg forstår mutert, så betyr det at det er et nytt mere aggressivt virus... Som er langt værre enn det vanlige viruset..

Det som menes med det er at virsuet er det samme, men at den er mer aggressiv og "rammer litt annerledes".

Og nei, det betyr IKKE at de som har hatt kan få den igjen, det er fortsatt det samme viruset[:)]

men denne mutasjonen skjer hos den som allerede er smittet med SI, og den smitter visst ikke mellom mennesker.

ORIGINAL: nurkeklar

Det som menes med det er at virsuet er det samme, men at den er mer aggressiv og "rammer litt annerledes".

Og nei, det betyr IKKE at de som har hatt kan få den igjen, det er fortsatt det samme viruset[:)]

men di som har hatt det kan jo få det ijenn?

Under obduksjon av de som har dødd av SI, den muterte formen, var lungene som kull. Lungene fylles med blod og blodet kan komme opp i 57grader. Creepy. Når sambo hadde SI hadde han 2 døgn der han følte at brystet hans brant, så når jeg leste dette syns jeg det var litt i ekkleste laget ja[&o]

ORIGINAL: Agrestic1

Under obduksjon av de som har dødd av SI, den muterte formen, var lungene som kull. Lungene fylles med blod og blodet kan komme opp i 57grader. Creepy. Når sambo hadde SI hadde han 2 døgn der han følte at brystet hans brant, så når jeg leste dette syns jeg det var litt i ekkleste laget ja[&o]

What?
Hvor har du det fra???? Ingen i Norge som har død av den muterte...de TRODDE d først. Men er av vanlig SI.

ORIGINAL: Prisilla

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Niiiitah87

Mutasjon vil jo si at det blir flere av bakteriene. Altså de formerer seg og blir dermed sterkere. Et veldig vanskelig ord og oversette[8D]

Dette er ikke riktig. Det betyr at dna`et i viruset endrer "koder" slik at det forekommer celleforandringer. Det blir ett nytt virus.

Ergo, kan man få det igjen!

ORIGINAL: Sjasmin

Mutasjon vil jo si at det blir flere av bakteriene. Altså de formerer seg og blir dermed sterkere. Et veldig vanskelig ord og oversette[8D]

Dette er ikke riktig. Det betyr at dna`et i viruset endrer "koder" slik at det forekommer celleforandringer. Det blir ett nytt virus.

Ergo, kan man få det igjen!

Va jo det eg skreiv, bare litt forenkla.

Det e nettop det det betyr.
At folk kan få det om igjen, sjøl om de har hatt det før.
Har allerede skjedd i usa..

Det e nettop det det betyr.
At folk kan få det om igjen, sjøl om de har hatt det før.
Har allerede skjedd i usa..

Jepp!!

Måtte bare presisere...noen som ikke var enige.[:)]

Gir opp hele denne influensagreia, for det kommer noe nytt HVER dag.. Klarer jo ikke holde følge.. Ene øyeblikket er det sånn det er, neste øyeblikket er det ikke sånn.. Gir opp jeg[8D]

Først så får man det IKKE igjen hvis man har hatt det (samme som vanlig influensa-får det ikke to ganger pr år), mens plutselig så kan man få det igjen.. *sukk*

Nå sa de på nyhetene i stad at tilfellene med mutasjon i Norge ikke hadde noe med hverandre... så det hadde skjedd helt uavhengig av hverandre, og ikke smittet hverandre. Men denne mutasjonen skjer vel med de fleste influensane eller? alle de andre vi har hvert år liksom?

A: Mutasjon vil jo si at det blir flere av bakteriene. Altså de formerer seg og blir dermed sterkere. Et veldig vanskelig ord og oversette[8D]

B: Dette er ikke riktig. Det betyr at dna`et i viruset endrer "koder" slik at det forekommer celleforandringer. Det blir ett nytt virus.

Jaha? Vel jeg sjekket bare det som stod på wikipedia jeg[:)]

A: H1N1 er ikke en bakterie men et virus. En mutasjon betyr heller ikke at det blir flere mikrober (virus i dette tilfelle) - du forveksler nok med "formasjon"/"replikering".
Et virus kan ikke reflikere seg selv - det er det kun celler og bakterier som kan. Virus må infisere en celle som dermed blir kontrollert til å dele seg med RNA-kode fra viruset, slik at det indirekte formerer seg ved hjelp av vertsceller.

B: Det er heller ikke riktig. Et virus opererer med RNA, ikke DNA i H1N1 sitt tilfelle (og de aller fleste virus). DNA er hele den genetiske koden/arveanlegget til en biologisk enhet (f.eks en mikrobe), mens RNA er en enkelhelix stringbit tatt fra DNA-ets dobbelthelix-struktur. (Du har sikkert sett hvordan DNA ser ut på bilder, det er to strenger som tvinnes i hverandre med biter i mellom seg. Det er hva man kaller dobbelhelix, en RNA-bit er en utrevet del av dette, kall det gjerne en puslespillbit).

Et virus består av mye mer enn bare RNA-strenger, men RNA'et er dens eneste måte å infisere en celle / bakterie sitt DNA/arveanlegg for så å kontrollere den. RNA i den sammenhengen kan forhindres i å penetrere/infisere celler hvis de har en proteinbit som binder RNA'et istedet. Da vil viruset "tro" at det har infisert selve cellen, når den egentlig bare har låst seg sammen med proteiner og/eller enzymer utenfor celleveggen slik at det blir liggende inaktivt, denne prosessen er hva vi kaller "immunforsvar". Hvis cellene ikke gjenkjenner RNA-strengen viruset sender derimot så vil det heller ikke være riktige proteiner/enzymer tilstede som passer med RNA-strengene og dermed vil RNA'et klare å trenge inn i cellene og gjøre seg til en del av dets DNA. Da blir det cellenes oppgave å varsle andre celler i kroppen som kan der igjen sette i gang produksjon av passende protein/enzymnøkler som passer med RNA-strengen viruset sender ut. Klarer cellene å utføre den oppgaven raskere/bedre enn viruset formerer seg, vil man bli frisk og kroppen vil ha blitt immun siden det da har produsert riktige protein/enzymnøkler ("antigen" / antistoffer).

En mutasjon i et virus derimot kan skje mange steder i et virus, og kun en ørliten del av viruset består av dets RNA. Det er kun når mutasjonen skjer som en forandring av virusets RNA at viruset blir et "nytt" virus og dermed er man ikke immun lenger.

De mutasjonene som har skjedd hittils i H1N1-viruset har ingenting med den delen som har med dets RNA å gjøre, derfor vil man være like immun mot denne nye mutasjonen hvis man allerede har hatt H1N1 uten denne mutasjonen, ettersom RNA'et de begge sender ut er fortsatt identiske.
En mutasjon trenger heller ikke bety at et virus blir farligere, det kan like så godt mutere den andre veien og bli mindre farlig men mer smittedyktig. Det er ingen grenser for hvilken retning et virus vil mutere i. De fleste vanlige milde influensasykdommer per i dag har sitt opphav i pandemivirus som har vært langt farligere som dermed har mutert til langt mildere men langt smittedyktigere versjoner slik at de kan overleve på lang sikt i befolkningen.

HIV er et godt eksempel på et retrovirus som stammer fra vanlige mikrober vi finner i kroppen, som har mutert til en form med høy dødelighet og samtidig lang inkubasjonstid, noe som resulterer i at selv om man kan overleve i 100 år med HIV/AIDS så er det allikevel AIDS den største virusepidemien/pandemien som har funnet sted i menneskets moderne historie.

Kroppen består av 90% mikrober/virus/bakterier/bakteriofager som ikke kommer fra oss selv. Dvs. vi er 10% oss selv/menneske, resten er eksternt fra, utallige av disse mikrobene er et resultat av en lang rekke mutasjoner for å tilpasse seg leveforholdene i vår kropp og fungere som en del av immunsystemet vårt. Det er dette som gjør evolusjon mulig, som egentlig bare er et fint ord for "kontinuerlig miljøtilpassningsdyktig mutasjon".

ORIGINAL: Sjasmin

ORIGINAL: Agrestic1

What?
Hvor har du det fra???? Ingen i Norge som har død av den muterte...de TRODDE d først. Men er av vanlig SI.

Jeg sa ingenting om at dette har skjedd i norge.

http://thebirdflupandemic.com/archives/tests-confirm-the-swine-flu-vaccine-will-probably-not-work-against-the-dangerous-new-h1n1-mutation-spreading-in-ukraine-norway-brazil-china-and-france

Back
Topp