Virkning av jerntabletter?

To barn tett i tett

Blir kjent med forumet
Har funnet ut at jeg mest sannsynlig har lite jern og må ta tilskudd. Har folk god effekt av dette? Håper virkelig det vil funke, for jeg må ha mer energi enn dette ut svangerskapet, får jo ikke gjort noen ting!

Har funnet ut at jeg mest sannsynlig har lite jern og må ta tilskudd. Har folk god effekt av dette? Håper virkelig det vil funke, for jeg må ha mer energi enn dette ut svangerskapet, får jo ikke gjort noen ting!
Jeg har ikke trengt å ta jerntilskudd i svangerskapet, men jeg har ofte tatt det ellers da jeg er blodgiver. Har også noen ganger hatt så lave jernverdier, at jeg ikke har fått lov til å gi blod, og har måtte spise tilskudd over lengre tid. Det har alltid hjulpet.
Syns nesten det er litt rart at nå når jeg er gravid, så er jernlageret mitt ok, men mamma var også sånn, jernverdiene hennes steg faktisk da hun gikk gravid med meg...

Ja, det hjelper absolutt. Selv har jeg fått det intravenøst siden jeg manglet ganske mye, og måtte ta tabletter i mange uker etterpå. Bare vær obs på at du drikker litt ekstra vann! Veldig lett å bli hard i magen og få forstoppelse når man tar jerntabletter/tilskudd :)

Jeg har tatt jern nå i snart 4 uker og jeg merker seriøst ikke forskjell. Er like trøtt og sliten. Og dødshard i magen :/

Jeg har tatt jern nå i snart 4 uker og jeg merker seriøst ikke forskjell. Er like trøtt og sliten. Og dødshard i magen :/
Det er jo ikke sikkert at du er trøtt og sliten fordi du mangler jern. De gangene jeg har hatt lave jernverdier har jeg ikke merket det på energinivået, burde jo egentlig vært veldig svimmel og sliten den gangen verdien var på 3 (skal vistnok være på over 15 sa de til meg på blodbanken). Men jernverdiene steg iallefall når jeg tok slike piller.
Man blir veldig hard i magen ja, men det kan kanskje hjelpe litt om du tar dem sammen med et glass appelsinjuice, eller får i deg noe annet med mye c-vitaminer samtidig. Og husk å drikke mye vann! Jeg lagde gjerne blåbærsmoothie med linfrø, det hjalp på magen.

Jeg skulle veldig gjerne hatt god effekt av de, og ikke fått hard mage. Det problemet har jeg hatt mye i svangerskapet, men er mye bedre nå!
Håper jeg blir litt våknere av de iallefall! :-)

Jeg hadde tomme jernlagre og vitamin B12 mangel for noen år siden og da merket jeg det veldig godt på kroppen, men etter at jeg begynte på tilskudd så ble det betydelig bedre.

Nå har jeg fått påvist lav blodprosent og føler meg faktisk mye trøttere og mer sliten etter jeg fikk vite det, kanskje har jeg bare trodd det var pga svangerskapet og prøvd å overse det mest mulig, ikke vet jeg haha. Har begynt på jern igjen men tror jeg vil bytte til et annet tilskudd for disse gjør magen veldig hard (allerede etter andre dagen jeg tok de...) og jeg husker hvor jævlig det var, men jeg håper jo såklart at jeg merker en bedring i løpet av ikke så alt for lang tid (men siden det har gått så langt at jeg har fått lav blodprosent så tar det vel kanskje lenger tid?)

Har du prøvd å ta de med appelsinjuice? Da er de mer effektive :-)

Det er jo ikke sikkert at du er trøtt og sliten fordi du mangler jern. De gangene jeg har hatt lave jernverdier har jeg ikke merket det på energinivået, burde jo egentlig vært veldig svimmel og sliten den gangen verdien var på 3 (skal vistnok være på over 15 sa de til meg på blodbanken). Men jernverdiene steg iallefall når jeg tok slike piller.
Man blir veldig hard i magen ja, men det kan kanskje hjelpe litt om du tar dem sammen med et glass appelsinjuice, eller får i deg noe annet med mye c-vitaminer samtidig. Og husk å drikke mye vann! Jeg lagde gjerne blåbærsmoothie med linfrø, det hjalp på magen.
Nei, det er ikke sikkert :) Får se på kontroll på fredag, om jern nivået har steget. Jeg tar bare 1 om dagen da, leste flere som tar morgen og kveld? Husker ikke jordmor sa det til meg :/

Da har jeg fått svar på prøvene mine, hadde jernnivå på 9 og B12 på 120. Så nå blir det jerntabletter daglig og B12 sprøyte en gang i uka!
Så nå skal vi få opp energinivået mitt i følge legen! Gleder meg!

Til alle dere flotte damer som havner på jerntabletter. Gå på helsekost, få tak i de med amminojern. Mildere for magen og taes bedre opp i systemet enn jerntabletter man får på apoteket. Ta de gjerne sammen med syrenøytral C vitamin for ekstra effekt/bedre opptak.

Til alle dere flotte damer som havner på jerntabletter. Gå på helsekost, få tak i de med amminojern. Mildere for magen og taes bedre opp i systemet enn jerntabletter man får på apoteket. Ta de gjerne sammen med syrenøytral C vitamin for ekstra effekt/bedre opptak.
Jeg tar Niferex 100 mg enterokapsler, etter anbefaling av jordmor.. men ja, blir hard i magen :/

Back
Topp