Vippestol?

augustmor

Flørter med forumet
Bør man være forsiktig med bruk av vippestol i starten? Vi har en sånn som en kan regulere ryggen på og som derfor kan legges helt flatt... Er det or tidlig for Julie (3 uker) å bruke den? Hvor lenge kan hun evt sitte der?

Hei

Tror ikke du skal tenke så mye på det. Hvbis stolen er regulerbar så er det jo ingen problem. Jeg bruker det mye, ikke hørt noe annet.

Det er bedre å legge dem der enn bilstolen hjemme, det er noen som bruker det også , og det er ikke bra for ryggen til barnet hbis du bruker det i mange timer....

klem
Tashi

Nei, bilstol er nok greit å begrense mest mulig! Men leste dette på Babyverden:

Spørsmål:
Hei. Hvor gammel må barnet være for å sitte i en vippestol?

Svar:

Vippestol kan vanligvis reguleres til å være flat og i ulike vinkler på skrå, og så vidt jeg kjenner til, er det ikke satt noen minimum alder fra produsentens side.

Generelt anbefaler jeg bare vippestol i korte intervaller, vanligvis i forbindelse med mating av grøt eller middag og da er babyen gjerne 4-6 mnd.

Generelt kan babyen ligge flatt i vippestol tidligere, men det er generelt bedre å ligge helt flatt på et teppe på gulvet. Det å ligge/sitte i en vippestol er ganske passivt, så derfor vil jeg kun anbefale korte perioder og være bevisst på å legge babyen på magen også.

Hilsen Ebba

jeg teker 'alt med måte'!

Har også hørt at det er passiviserende for ryggen deres å sitte lenge i vippestol. De bær heller ligge flatt, og gjerne en del på magen for å styrke nakke og rygg.
Vi har også en vippestol 'på lur' - en sånn fra BabyBjørn som har tre ulike nivåer - men har ikke tatt den i bruk ennå. Kommer nok gjerne til å vente med å bruke den noe særlig til han skal begynne å spise og sånn. (Men lurer på å bruke den i dåpen, når vi skal fotografere - blir gjerne finere da enn om han ligger på gulvet med kjolen...[8|])

Vi har en fra fisherprice, en sånn som kan legges helt flatt og som vibrerer. Generelt er ikke Amaya gla i å sitte i den, så det blir veldig begrensede perioder. Kanskje 15 minutter.... Hun har sovnet der et par ganger og da har jeg latt henne sove der en times tid. Tror ikke hun tar skade av det når det er bare innimellom.
Litt variasjon tenker jeg... noen ganger vippestolen, noen ganger vuggen (i stua) noen ganger gulvet og noen ganger baby-gymen.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp