Vinterdresser

Athea87

Flørter med forumet
Er på jakt etter vinterdress, men usikker på hva som skiller de ulike dressene. F.eks.har Reflex en "toppmodell" som heter Trysil, med 15000 vannsøyle. Vil den være bedre enn f eks Reima sin Gotland eller Lappi, med hhv 12000 og 15000 vannsøyle? ☺️ Vil 10000 være nok for normalt vintervær, eller bør det være minst 15000? Er det annet som skiller?

Personlig har vi aldri hatt behov for mer enn 10.000 her på Østlandet med mye vått vintervær, så her ville jeg sett på prisen. Har god erfaring med både reflex og reima ☺️

Hatt både 10 000 og 15 000, så stor forskjell har det ikke hvert. Passform og slitestyrke er viktigere enn høyere vannsøyle, når vannsøylen allerede er såpass høy.
At Reima er såpass populært og vinner tester er for meg uforståelig. Aldri har guttungen hvert så våt og dressen blitt så fort slitt som de. De har gode votter da :p
Reflex er vi derimot godt fornøyd med. Tåler mye vann. Jakka ser ut som ny enda, men buksa overlevde ikke vinteren :p det gjorde ikke Bergans buksa heller, så det har noe med mangel på snø, mye asfalt i skolegården og en unge som sliter mye på klærne.

Er på jakt etter vinterdress, men usikker på hva som skiller de ulike dressene. F.eks.har Reflex en "toppmodell" som heter Trysil, med 15000 vannsøyle. Vil den være bedre enn f eks Reima sin Gotland eller Lappi, med hhv 12000 og 15000 vannsøyle? ☺️ Vil 10000 være nok for normalt vintervær, eller bør det være minst 15000? Er det annet som skiller?

Jobber i barnehage, og erfaringsmessig er de aller fleste dressene som selges i dag av svært god kvalitet, så uansett hva du kjøper av disse blir det nok ikke feil :). Hva gjelder vannsøyle vil den slites over tid, og vasker du utetøy i maskin ofte vil vannsøylen raskt forsvinne/svekkes. Det står gjerne vaskeanbefalinger på tøyet da, men hyppig vask og snøfrie vintere sliter mest på vinterdressene etter min erfaring :)

At Reima er såpass populært og vinner tester er for meg uforståelig. Aldri har guttungen hvert så våt og dressen blitt så fort slitt som de

Reima er visst veldige gode i nordnorge, men håndterer de snøfrie vinterne i sør mindre. De har alikevel blitt bedre med årene. 19-åringen min kunne ikke bruke Reima her på østlandet på tidlig 2000-tallet, men vi har flere barn i barnehagen nå med Reima, og de tåler mer slitasje nå enn før virker det som. En av mine kollegaer som er fra Finnmark fortalte at Reima var kjempebra til barna i Finnmark.

Reima er visst veldige gode i nordnorge, men håndterer de snøfrie vinterne i sør mindre. De har alikevel blitt bedre med årene. 19-åringen min kunne ikke bruke Reima her på østlandet på tidlig 2000-tallet, men vi har flere barn i barnehagen nå med Reima, og de tåler mer slitasje nå enn før virker det som. En av mine kollegaer som er fra Finnmark fortalte at Reima var kjempebra til barna i Finnmark.
Født og oppvokst i Finmark så har mye familie og venner derfra, de sier det samme :p mange kalde unger og mye slitasje på dressene.
Vi har prøvd flere, både vinter og vår og slitasjen er vanvittig på kort tid. Så det er bare ikke en dress som funker for mitt barn. Kjenner mange med samme konklusjonen, og vet mange elsker de.
Vi er også en del på fjellet om vinteren. Husker et år vi hadde med Bergans og Reima, ca lik temperatur to dager, en dag med Reima og en med Bergans og vi merka stor forskjell på dressene. Han var kaldere og mye mer ukomfortabel i Reima enn Bergans.

Vært veldig fornøyd med reflex trysil denne vinteren. Den har termobeskyttelse i rumpen.
Litt slitasje i armåpningen som skylder litt for lange dressarmer til min gutt og mye lek i sandkasse og lite snø. Kan fint brukes til neste vinter hvis størrelsen passer.

Bestilte nettopp reflex hovden på 70% som jeg håper passer neste vinter. Satser på den holder like godt. Hadde den første vinteren hans, men da kunne han ikke bevege seg rundt selv.

Tenker at 10000 vannsøyle nok holder, er det veldig vått ute som slaps eller regn må man ha andre klær enn vinterdress. Når det er sagt seg jeg forskjell på de ulike Reimamodellene. Vi har Reima Stavanger, og det er en knallgod dress. Tykk og varm, veldig slitesterk. Mulig litt FOR tykk og stiv for de minste, men gutten vår har brukt siden han var 3. Dressen er brukt 1,5 sesonger nå, og viser ikke tegn til slitasje. Jenta vår har Reima av en annen modell, Puhuri (?) kanskje? Der ser jeg tydelig slitasje på innsiden av lår og legger, den er brukt siden i høst. Vi har også annen Reimamodell som gutten hadde før, den også har synlig slitasje og har fått små hull i sømmer/folder på innside av lår og legger. Gutten vår er mye mer ute siste året (med Reima Stavanger) enn de andre dressene, og enn jenta er med sin, så det tyder på at de andre dressene tåler en god del mindre.

Stavanger er dyr, men kan kjøpes på salg. Så hører jeg mange er veldig fornøyde med Bergans, Didriksons og Isbjørn of Sweden. Jeg tror nok mange dresser er veldig gode i dag.

Vil tro 10 000 er mer enn nok. Vi har brukt Reima i tre sesonger nå, først Puhuri og Stavanger i år. Har tidligere prøvd POP og Gullkorn sine vinterdresser også, men er mest fornøyd med Reima. Har også hørt at Didrikssons skal være bra, sånn bare for å legge til enda et alternativ :wacky:

Reima var vi minst fornøyd med, stor og klumpete. Vært fornøyd med Wheat og Reflex :)

Wheat frem til 2 år. Veldig mykt stoff, varm og lett å bevege seg i. Men har hatt den til 4-åringen i vinter og da he han klart å få stort hull i den. Så den passer veldig godt til de minste som ikke herjer fullt så heftig, men som trenger noe som er lett å begge seg i.
Fra 3 år Didrikson Björnen. Kjempegod dress som kan vokse end barnet og bra med forsterking på knærne sånn at den tåler røff lek.

Reima Stavanger har vært den eneste dressen (har prøvd en del) som har holdt mine eldste tørre og varme. Bor på Østlandet. Yngste arver bare reima dresser så har ikke prøvd noe annet på henne. Men hvis du ikke har barn som blir lett kalde så vil jeg, som flere her, trekke frem Didrikson som et godt alternativ. Slitesterke dresser med vannsøyle på 10 000 og som er betydelig billigere enn Reima. Parkdresser derimot har jeg god erfaring med alle jeg har prøvd.

Vi har vært greit fornøyd med alle vinterdresser vi har hatt, har forsøkt name it, reima, reflex, og didrikson. Alle har gjort jobben godt.

Om jeg skal trekke ned litt på en av de så vil det være reima sin, synes den viser slitasje i tøyet overraskende fort med tanke på den stive prisen, så tror ikke vi kommer til å kjøpe den igjen, etter bare noen få uker i barnehagen er det fullt i stygge merker i stoffet både på rumpen og på knærne, de andre dressene ser ut omtrent som ny selv etter en hel sesong.

Minimum 10 000 , jo høyere Io bedre for oss som kun bruker tekniske dresser . Men det viktigste er at dressen passer kroppsformen til barnet. Jobbe i bhg og jeg kunne ønske flere prøvde dressene på barnet og sjekket hvordan de satt.

for vår del var isbjørn best for vårt barn, reima fingerte ikke, didrikson slites fort synes jeg . Name it er ok,samme med reflex

Har kun prøvd reflex sine. Så har ingen å sammenligne med.

Er kjempefornøyd med reflex Trysil. Kjøpte en i 2020, og da den ble for liten kjøpte jeg samme modellen bare 2021 sin i større størrelse.

Har brukt de i bhg fra hun var 1,5, selv om hun hadde omtrent nettopp lært seg å gå hadde hun ingen problem med det. Ingen tydelige slitasjer selv om de er brukt både på snø, is, sand, gress og grus.

De er faktisk på tilbud på barnas hus nå.

Hjemme har vi i tillegg Reflex sin Hovden, men føler den er litt tynnere og løsere, så den bruker vi når det ikke er så veldig kaldt og vått, og kaller den for "arbeidsdressen". Bruker den når vi leker på altanen og "hjelper" faren med ved/annet arbeid ute.

spørs jo på hva du trenger til barnet ditt. Mitt barn trenger feks en dress med forsterkninger på albuer, knær og i rompe, sliter dresser så det synger etter. Så da er det helt uvesentlig hvilket merke dressen er nesten. Opplever at polarn og pyret har god nok kvalitet, så de slites minst. I forhold til varme har reima Stavanger vært knall, men ikke i forhold til slitasje igjen hos min sønn, men hos søskenbarnet så er jo dressen helt super da de leker helt ulikt. Så spørsmål tilbake- har du en rolig unge eller aktiv unge?

Back
Topp