Vinterbading som gravid

CottageCore

Glad i forumet
Februarhjertene 2025
Noen som driver med vinterbading? Nå eller utenom svangerskap?

Jeg har drevet med det i noen sesonger. Jeg droppet det under hele forrige svangerskap, da jeg var såpass langt på vei, at jeg kjente på at jeg ikke ville være prøvekanin da sesongen startet.

Jeg har sett eksempler på gravide damer som har gjort det og det har gått helt fint. Men det er av naturlige årsaker aldri forsket på. Det ville nok aldri gått gjennom den etiske godkjenningen i forkant.

Jeg helårsbader nå, og har gjort det hele høsten. Jeg har flere barn som har vært forkjøla mange ganger ila høsten, men jeg har ikke vært forkjøla en eneste gang. Ellers også helt frisk. Jeg føler meg bra av å bade.

Det blir jo ikke kaldere enn 4 grader (er det kaldere er det bare i overflaten visstnok - og vi har målt 2 grader helt på grunna). I dag f.eks. kjentes det varmt ut, varmere enn på land, og jeg hadde ingen skjelvinger etterpå. (Bruker ikke badstue ifm. dette)

Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid, og er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har lyst til å fortsette litt til… Jeg føler meg jo ikke gravid ennå. Min opplevelse er at det fungerer helt fantastisk på hele kroppens immunforsvar (og mange andre positive ringvirkninger). Det er noen som bader der som er i nær vennekrets med gode venner/kollegaer av meg. De som bader vet jeg prøver på en unge til, men jeg er ikke helt klar for å fortelle at det har klaffet heller.

Noen som har vært borti noe lignende?

Jeg gjør ikke det. Men deler tanker likevel, for har ikke vanskelig for å tenke meg situasjonen.

Jeg fant en Instagram-reel fra noen som isbader som gravid, i alle fall;

Etter å ha googlet litt rundt, så tenker jeg personlig at det må være innafor om man er vant til det fra før av, og kjenner an kroppen sin. Stopper om det kjennes feil og ubehagelig ut, liksom.
Jeg gjør det ikke selv, men kjenner at DERSOM jeg hadde drevet med det, så er det den konklusjonen jeg hadde tatt fra det.
Blir litt som med diverse annet; er kroppen allerede vant til det, så er det ikke en så stor påkjenning for kroppen heller, og man får mer utbytte av de positive effektene. Bekymringene er jo gjerne f.eks påkjenning for hjertet som allerede jobber mye; men det blir jo som med løping, ridning, langrenn, styrketrening.. er kroppen vant til det allerede, så er det OK ved en viss forsiktighet.
Se an formen og stopp så snart det blir ubehagelig i kroppen.

Tenker jeg.
Men som sagt, jeg isbader ikke, da, så blir vel uansett ikke helt der samme.
Men jeg HAR tatt varme bad (med ekstra forsiktighet ang hvordan jeg føler meg) og sittet på hesteryggen som gravid (gjør ikke det nå dog, men det handler om formen min som gravid).

Jeg pleier å isbade, men har ikke gjort det som gravid eller ammende. Er 27+4 så føler det er litt risky. Tror ikke jeg hadde vært like bekymret helt i starten, da men. Er helt enig i at isbading er fantastisk! Jeg begynte selv med det som barn og hadde håpet å få med mine på det, men eldste er foreløpig en skikkelig pingle som vil ha 28+, så det lover dårlig. Satser på at lillesøster er tøffere :laughing002

Jeg tenker at dette er som ellers andre former for trening: er du vant med det og det føles greit, går det kanskje fint å fortsette med det? :)

Jeg gjør ikke det. Men deler tanker likevel, for har ikke vanskelig for å tenke meg situasjonen.

Jeg fant en Instagram-reel fra noen som isbader som gravid, i alle fall;

Etter å ha googlet litt rundt, så tenker jeg personlig at det må være innafor om man er vant til det fra før av, og kjenner an kroppen sin. Stopper om det kjennes feil og ubehagelig ut, liksom.
Jeg gjør det ikke selv, men kjenner at DERSOM jeg hadde drevet med det, så er det den konklusjonen jeg hadde tatt fra det.
Blir litt som med diverse annet; er kroppen allerede vant til det, så er det ikke en så stor påkjenning for kroppen heller, og man får mer utbytte av de positive effektene. Bekymringene er jo gjerne f.eks påkjenning for hjertet som allerede jobber mye; men det blir jo som med løping, ridning, langrenn, styrketrening.. er kroppen vant til det allerede, så er det OK ved en viss forsiktighet.
Se an formen og stopp så snart det blir ubehagelig i kroppen.

Tenker jeg.
Men som sagt, jeg isbader ikke, da, så blir vel uansett ikke helt der samme.
Men jeg HAR tatt varme bad (med ekstra forsiktighet ang hvordan jeg føler meg) og sittet på hesteryggen som gravid (gjør ikke det nå dog, men det handler om formen min som gravid).
Jeg tror jeg lander der. At jeg prøver litt til og kjenner etter hvor komfortabel jeg er med å fortsette etter hvert som både babyen og jeg bli større.

Jeg pleier å isbade, men har ikke gjort det som gravid eller ammende. Er 27+4 så føler det er litt risky. Tror ikke jeg hadde vært like bekymret helt i starten, da men. Er helt enig i at isbading er fantastisk! Jeg begynte selv med det som barn og hadde håpet å få med mine på det, men eldste er foreløpig en skikkelig pingle som vil ha 28+, så det lover dårlig. Satser på at lillesøster er tøffere :laughing002
Høres fornuftig ut. Jeg kjente jo på det sist, da jeg var nesten halvgått svangerskap da sesongen startet. Men nå føles det annerledes ut. Kanskje fordi jeg er så inne i det igjen og kjenner hvor varmt det faktisk er. Amming har jeg aldri tenkt på som en faktor, og har hatt det fint med å bade både denne gangen og før forrige svangerskap da jeg ammet mellomste. Det er vel individuelt.

Back
Topp