Vinterbaby

Julismil

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
Hva trenger egentlig en vinterbaby? Har bare erfaring med sommerbaby, så aner ikke hva som er praktisk til februarbebbisen! Har tenkt at vi må ha ny vognpose, bilstolpose og en ulldress fra Nøstebarn. Ellers blir det mye ullbody og ullpysjamas tenker jeg. Noen tanker?:)
 
Masse masse ull er fint å ha.
Tynn ull, så du kan ha på to lag. For mye kan bli ødelagt av gulp :(
Men viktigst for meg var en god vinterpose i vogna.
Vi hadde en utrolig tung vinter med første, og fikk god hjelp i å ha kjøpt en vogn med store hjul.
 
Fikk baby i April, og vi brukte mye ull, lammeskinn i vogna, tykk vognpose og bilstolpose:) ellers så er det vel ikke så ulikt som å få baby ellers, det som er annerledes er temperaturen og snø/is❤️
 
En god og varm bærejakke, og brodder til tur. Ellers det som er nevnt over. Jeg er også veldig glad i klær i bambus, sååå mykt! Mye samme effekten som ull :happy:
Og ull ammeinnlegg til mor! Ullsokker og gode votter til tur :happy:
 
Liker også godt klær i bambus, har har en del ullklær også, likte ikke ullpysjamaser, synes at han ble så svett i de, rart siden ull skal regulere varme, men han trivdes bedt i bomullpysjamaser uten føtter i :)
Men hadde ofte ett ullteppe rundt han under dyna.
Ullsokkervog tynne ullvotter var veldig greie å ha i vogna. Og så hadde jeg en bilstol pose i bambus, den var veldig grei de første månedene, da kunne vi bare legge han rett oppi og kun ta på lue.

Ulltepper er også greie å ha til vinterbaby
 
Har bare erfaring fra oktober-baby, men det blir jo litt det samme egentlig. Men det er ull som gjelder, ullbody, ullstrømpebukse, ulldress, ullpysj, ullsokker, ullgenser og ullbukser. Gjerne tynn ull/merino ull/bambull slik det er lett å regulere med flere lag. Hun sov alltid med et ullpledd om natta i tillegg til dundyne, og i blant et saueskinn under lakenet. De første månedene sov hun også med en tynn ullue og tynne ullvotter på natta. Men her var det en skikkelig kalde november- og desember måneder, så satser på februar-april er litt bedre. Ellers er det lurt med litt tykkere ullvotter, en heldekkende lue/balaclava og en god vinterpose i vognen. Bilstolpose var også et must her.

Og så kan jeg dele et tips som jeg fikk med svigermor, som hun igjen fikk av sin bestemor: Bruk _alltid_ ullsokker/ulltøfler på en baby, da skal kjerringrådet være man unngår kolikk. Hennes bestemor hadde brukt det på alle sine barn og barnebarn, og svigermor har igjen brukt det på sine barn, og nå barnebarna. Og det har ikke vært noen tilfeller av kolikk i den familien. Det er nok helt sikkert tilfeldig/arv osv, men jeg tenkte "Why risk it"? Så jeg sørget for at mi jente aldri var kald på tærne og brukte konstant hjemmestrikkede ullsokker/tøfler i over 4 mnd :hilarious:
 
Har bare erfaring fra oktober-baby, men det blir jo litt det samme egentlig. Men det er ull som gjelder, ullbody, ullstrømpebukse, ulldress, ullpysj, ullsokker, ullgenser og ullbukser. Gjerne tynn ull/merino ull/bambull slik det er lett å regulere med flere lag. Hun sov alltid med et ullpledd om natta i tillegg til dundyne, og i blant et saueskinn under lakenet. De første månedene sov hun også med en tynn ullue og tynne ullvotter på natta. Men her var det en skikkelig kalde november- og desember måneder, så satser på februar-april er litt bedre. Ellers er det lurt med litt tykkere ullvotter, en heldekkende lue/balaclava og en god vinterpose i vognen. Bilstolpose var også et must her.

Og så kan jeg dele et tips som jeg fikk med svigermor, som hun igjen fikk av sin bestemor: Bruk _alltid_ ullsokker/ulltøfler på en baby, da skal kjerringrådet være man unngår kolikk. Hennes bestemor hadde brukt det på alle sine barn og barnebarn, og svigermor har igjen brukt det på sine barn, og nå barnebarna. Og det har ikke vært noen tilfeller av kolikk i den familien. Det er nok helt sikkert tilfeldig/arv osv, men jeg tenkte "Why risk it"? Så jeg sørget for at mi jente aldri var kald på tærne og brukte konstant hjemmestrikkede ullsokker/tøfler i over 4 mnd :hilarious:

Kolikk er i de aller fleste tilfeller en underliggende årsak, sykdom eller lignende.
Men ellers enig i at ullsokker er fint! :happy:
 
Back
Topp