Ville du tillatt det?

Sinique

Elsker forumet
Det er så mange som skylder på Gud hvis noe galt skjer, eller at Gud burde gripe inn og gjøre noe med situasjonen (som faktisk vi mennesker står bak) det måtte handle om. f.eks hungersnød, tigging, fattigdom, krig, voldtekt, vold, dødelige sykdommer, stjeling, løgn, utroskap, drap, korrupsjon, maktkriger, ondskapsfulle handlinger gjort bare for å være nettopp ondsskapsfull, etc. Listen er uendelig med alt vi skylder på Gud, og mener at Han burde fikse opp i.

Spørsmålet:
Ville du egentlig tillatt Han å gripe inn når vi gjøre noe galt - ut ifra de 10 bud? Og NÅR  og HVORDAN skulle Gud grepet inn? Si du er iferd med å sette ut et falskt rykte eller lyve om noe. Skal Han gripe inn idet du skal til å lyve, etter du har løyet eller før tanken om å lyve i det hele tatt ble sådd? Og HVORDAN skulle Han ha gjort det?

Hvis du har hatt en skikkelig bad fyllekule i helga og dukker ikke opp på jobb på mandag. Du skal til å si at du er syk, men det er jo løgn. Når og hvordan skulle Gud grepet inn?

Si at fattigdommen ble utslettet, men det betydde at du poff! Var NØDT til å leve med en dårligere standard enn du er vant til. Si at all krig blir gjort ende på - Gud bare rett og slett gjør det slik at soldatene ikke vil utføre den type handlinger (hva skjer med folketallet på verdensbasis da?).

==

Slik jeg ser det ville det blitt mer kaos da enn slik det er nå. Hvis Gud skulle grepet inn i alle slike situasjoner (Han må jo være konsekvent, ikke bare når det passer deg) tror jeg vi som menneskehet ville følt oss overvåket, frarøvet frihet, levd i frykt for å gjøre noe galt (kan slettes ikke se for meg at vi ville hatt et avslappet forhold til det), mistrivdes med en virkelig allmektig autoritet og fått en underdanig holdning.

Det er lett å ønske seg fred og null sykdommer i verden. Men de ti bud er mer enn det, og skulle alle de blitt overhold og passet på av Gud at vi holdt med null mulighet til å snike seg unna (Han ser og vet jo alt) ville hverdagen vår mest sannsynlig blitt sterkt berørt.

Ville vi godtatt at Gud "innblandet" seg i våre daglige liv, eller kun i de store linjene? ville det vært slik at vi ville Han skulle hindre voldteksmannen som er iferd med å voldta venninnen din lørdagsnatt, men ikke at du stjeler pennen på jobben? Er det noen grense? Hvis ja, hvorfor? Fordi hva betyr vel en penn - det er jo å stjele. Hvor konsekvent ønsker vi egentlig at Gud skal gripe inn?

Hvilke typer situasjoner, og hvor nært innpå hverdagslige valg ville du tillatt Gud å gripe inn? Alt all bedømmelse er lik for alle, uavhengig av person vinning/ønsking av en situasjon. Uansett alder. Kunne du tolerert at Gud grep inn når barnet ditt løy om det hadde tatt eplet på bordet eller om det slå lillebroren sin?

Et positivt resultat ville jo være at mennesket aldri mer ville kunne leve i synd [:D] Og dermed "renset" fra sin "horrible" fortid.

Vel... jeg tror ikke jeg ville ha likt det, og ikke vet jeg om det hadde fungert heller. Fordi foreldre fungerer jo ofte som veiledere her i livet med mange gode råd, som jeg i hvertfall sjelden hørte på.
Måtte lære av mine egne feil og rette megselv / lære meg selv å kjenne på de ulike faktorene som gjør at jeg den dag i dag har blitt meg.
Men om han skulle brutt inn, så hadde det vært morro om han hadde gjort det noe ala lystløgneren. Slik at man ikke KUNNE lyve rett og slett , evt andre synder :)

Da Gud skapte menneskene ga han dem fri vilje. Han lærte de også forskjellen på rett og galt. Det at vi mennesker velg er å gjøre ting som er galt valg vi selv tar. I kristendommen er man uenig om man har en forutbestemt skjebne. Noen kristne tror at Gud har gitt hver enkelt en bestemt skjebne, mens andre tror skjebnen vår forandrer seg etter hvilke valg man tar.
Jeg mener at Gud ikke skal gripe inn. Grunnen til jeg mener det er at jeg vil leve livet mitt slik jeg selv vil. Jeg vil ta mine egne valg og stå for de. Jeg vil ikke være som en person i dataspillet Sims. Ingen skal styre mitt liv.

Vi mennesker gjør så god vi kan når det gjelder å lære hverandre forskjellen på rett og galt. Det finnes flere eksempler på at mennesker lærer av feilene sine. Eks. på det er slaveriet, som nå er forbudt. Vi har også lover og regler som vi må følge. Disse reglene er en pekepinne på hva som er rett og galt.

Før vi tar et valg burde vi tenke hva er rett og gjøre, og hvilke konsekvenser vil dette ha. Jeg vet at en del kristne tenker hva ville Jesus ha gjort. Alle vil gjøre valg som de angrer på i etter tid. Ingen er perfekte. Det er menneskelig å feile og det er menneskelig å innse konsekvensene av det man har gjort feil og lære av det.

Retten til frihet er en rett som vi mennesker kjemper hardt for. Så jeg tror ikke vi hadde blitt så glad hvis Gud skulle ha styrt alle valgene vi tar. Jeg tror det er en grunn for alt, selv om jeg ikke bestandig kan se den grunnen tror jeg det er en plan bak det hele.

Mange tror vi havner i himmelen når vi dør. Vi gjør ikke det, ifølge bibelen skal det bli dommedag  der de døde blir brakt tilbake til liv og Jesus kommer. Menneskene får så 100 år på seg til å bestemme om de vil til himmelen eller ikke. Det er helt opp til en selv hva en vil. Igjen viser det at Gud har gitt oss mennesker evnen til å bestemme over oss selv.

Dette ble langt, rotete og sikkert ikke helt svaret på det du spurte om... Men men, dere får leve med det[;)]

Hva med de menneskene som bevisst tråkker på folk og folkeslag for å oppnå maktposisjoner og vinne territorier eller kjemper om gode stillinger i en bedrift? Som tjener uendelige milliader på f.eks krigføring, tobakkindustrien, narkotika etc.? Som er syke nok til å bevisst gjøre ondskapsfulle handlinger fordi de finner dem gøy eller hensiktsmessige i SITT spill? Hva med de menneskene som lider urettmessig av ringvirkningene av disse menneskenes dårlige valg? Hva med de menneskene som bevisst velger å handle galt fordi de selv vinner på det, og blåser en lang marsj i hva det betyr for de som blir påvirket?

ORIGINAL: Sinique

Hva med de menneskene som bevisst tråkker på folk og folkeslag for å oppnå maktposisjoner og vinne territorier eller kjemper om gode stillinger i en bedrift? Som tjener uendelige milliader på f.eks krigføring, tobakkindustrien, narkotika etc.? Som er syke nok til å bevisst gjøre ondskapsfulle handlinger fordi de finner dem gøy eller hensiktsmessige i SITT spill? Hva med de menneskene som lider urettmessig av ringvirkningene av disse menneskenes dårlige valg? Hva med de menneskene som bevisst velger å handle galt fordi de selv vinner på det, og blåser en lang marsj i hva det betyr for de som blir påvirket?

Jeg velger å tro at de vil få sin straff før eller siden.
Ting forandrer seg og jeg håper at en gang vil det være fred i verden.
Men ting tar tid....

Tror fortsatt tyngste delen av jordkloden er mennesker med noe godt i seg. Og SKJER ikke mange katastrofer og ulykker og fryktlige ting så vil kanskje ting bli enda verre for den storparten som sulter pga overbefolkning. Så ufattelig stygt som det er sagt så trenger jorden grusomheter da det balanserer littegrann. Når det kommer til både godhet og befolkning. For... Hadde det ikke vært noe vondt her i verden, hadde ikke vi blitt veldig nøytrale da? Hvordan kan vi vite hvor godt vi har det og hvor heldige vi er uten at vi vet hvor grusomt det KAN være? Jeg tror at alt trenger en motsetning for å eksistere, og det gjelder også grusomheter.... Uten de er vi ute av stand til å sammenligne og se hvor heldige vi faktisk er...Når det kommer til overbefolkning : "heldigvis" så tar moder jord seg av størsteparten av denne balanseringen. (Nei jeg er faktisk ikke veldig kald og følelsesløs og ønsker mennesker vondt, og ja jeg er klar over at det kan skje noen jeg bryr meg om en dag.)

(Er helt enig med deg, Cali)

:)

Ett utrolig bra innlegg!
Jeg kan ikke svare noe utover det. Jeg ville selfølgelig ikke se noe av den sorg og lidelse som er i verden i dag, og jeg skulle ønske at Gud kunne komme ned å forklare litt nærmere når det kommer til dagens tolkning av bibelen. Hvis jeg skulle få ett ønske opfylt, så ville det vært at alle mennesker sluttet å dømme hverande, å heller klarte å leve i fred. Men det er nok desverre et ønske som ikke blir oppfyllt...
Men hva straff kommer til, så mener jeg at det kun er en som kan begrunne og utføre den, og det er den makt som er over oss mennesker.
Kun Gud kan dømme, og alle som skal dømmes vil i sin tid stå forran Gud.
Håper alle kan huske på det, før dem "kaster stein i glasshus"...

ORIGINAL: Rebecca85

Syns verden fungerer veldig godt som den gjør jeg, nettop fordi Gud ikke finnes [:)]

Signerer!![:)]

Back
Topp