Da Gud skapte menneskene ga han dem fri vilje. Han lærte de også forskjellen på rett og galt. Det at vi mennesker velg er å gjøre ting som er galt valg vi selv tar. I kristendommen er man uenig om man har en forutbestemt skjebne. Noen kristne tror at Gud har gitt hver enkelt en bestemt skjebne, mens andre tror skjebnen vår forandrer seg etter hvilke valg man tar.
Jeg mener at Gud ikke skal gripe inn. Grunnen til jeg mener det er at jeg vil leve livet mitt slik jeg selv vil. Jeg vil ta mine egne valg og stå for de. Jeg vil ikke være som en person i dataspillet Sims. Ingen skal styre mitt liv.
Vi mennesker gjør så god vi kan når det gjelder å lære hverandre forskjellen på rett og galt. Det finnes flere eksempler på at mennesker lærer av feilene sine. Eks. på det er slaveriet, som nå er forbudt. Vi har også lover og regler som vi må følge. Disse reglene er en pekepinne på hva som er rett og galt.
Før vi tar et valg burde vi tenke hva er rett og gjøre, og hvilke konsekvenser vil dette ha. Jeg vet at en del kristne tenker hva ville Jesus ha gjort. Alle vil gjøre valg som de angrer på i etter tid. Ingen er perfekte. Det er menneskelig å feile og det er menneskelig å innse konsekvensene av det man har gjort feil og lære av det.
Retten til frihet er en rett som vi mennesker kjemper hardt for. Så jeg tror ikke vi hadde blitt så glad hvis Gud skulle ha styrt alle valgene vi tar. Jeg tror det er en grunn for alt, selv om jeg ikke bestandig kan se den grunnen tror jeg det er en plan bak det hele.
Mange tror vi havner i himmelen når vi dør. Vi gjør ikke det, ifølge bibelen skal det bli dommedag der de døde blir brakt tilbake til liv og Jesus kommer. Menneskene får så 100 år på seg til å bestemme om de vil til himmelen eller ikke. Det er helt opp til en selv hva en vil. Igjen viser det at Gud har gitt oss mennesker evnen til å bestemme over oss selv.
Dette ble langt, rotete og sikkert ikke helt svaret på det du spurte om... Men men, dere får leve med det[;)]