Ville dere tatt dette opp med bf?

Frøgen*

Glad i forumet
Jeg har hovedansvaret for Dennis på 1 år. Bf har han gjennomsnittlig 5-6 dager/døgn i mnd.
Jeg har vært veldig opptatt av å få inn gode søvnrutiner, blant annet fordi D har slitt med nattesøvnen i 5 mnd (mange oppvåkninger)
Og nå er dette blitt veldig mye bedre. Nå er det stort sett 1-2 ganger i løpet av natta.

MEN: Mange ganger er D våken lengre enn kl 19 når faren har han. Jeg spør han om hvorfor og får til svar at
"han sov lenge i dag", eller "han sov så seint på dagen". Noen dager sover han nesten ikke om dagene hos han heller...
Akkurat det med dagsøvn skal jeg tåle, men når jeg VIRKELIG har slitt så mye som jeg har gjort med han så føler jeg at
jeg bør bli respektert når det gjelder nattesøvnen hans... Har prøvd å si dette til han før, men han er verdensmester og
INGEN skal fortelle han hva han gjør galt.
Jeg har ikke kontroll på hvor ofte det skjer, men jeg oppdager det jo støtt og stadig, så jeg antar at det er oftere enn det..

Så kommer det til de andre småtingene...
Dette har skjedd tidligere, så det er alså ting som gjentar seg

- Dennis får kaffe, en liten smak da vel og merke...
- Nøtter (i går fikk han smake på peanøtter, en bitteliten bit. Jeg sa da at de skal ikke ha nøtter, og da får jeg bare slengt i trynet, SLAPP AV! Det er en liten bit!)
- Brus/saft (en liten smak, støtt og stadig)
- Sjokolade/snop/kake, Dennis får smake alt som faren spiser i tillegg til at han gjerne får en kakebit i hånda.

Dette er kun de tingene jeg VET.
Er det sånn at når man er hos pappa så har man "ferie" og alt er lov? Vi er jo av totalt forskjellig oppfatning om hva som er "en gang i blant"[X(]
Jeg syns bare det er så unødvendig! Og hva når han blir eldre?

nei.. jeg hadde ikke tatt det opp.. om dette er noe som skjer 5-6 ganger i mnd så ser jeg ikke helt problemet !

Unger venner seg fort til at det er ulike regler som gjelder forskjellige steder. Så jeg ville ikke hengt meg opp i småting, men heller valg med omhu de tingene som er viktig.

Søvn er f.eks det etter min mening. HVordan sover han hos faren da? Og hvordan er han hos deg etter samvær?
Svarene på de spørsmålene er avgjørende for om man burde ta det opp og få til en felles "søvn-plan"

sålenge det med søvn ikke påvirker rutinene hos deg i stor grad, hadde jeg ikke sagt noe. Ei heller på det andre. Det er hans barn også og noen ganger må man bare godta at man er forskjellige og har forskjellig syn på ting. Er jo litt typisk oss mammaer da, at vi vil at pappaene skal gjøre ting på samme måte som oss. Hvis ikke så blir det liksom "feil". Kan være sånn selv med mannen. At de gjør ting annerledes er jo ingen krise og barna skjønner at det er en forskjell [:)]

Nei.

Sålenge dere ikke bor sammen og har delt omsorg for barnet, er han i sin fulle rett å lage sine egne rutiner og regler når barnet er hos han.

Har dere et godt samarbeid kan dere jo bli enig om hoved-linjene og så er det opp til dere begge om dere vil forholde dere til dem... Hvis det er noe som kan være skadelig for barnet kan du jo informere f.eks at nøtter lett kan sette seg i halsen... Bryr han seg ikke om det du sier, er det ikke noe du kan gjøre med det.

Takker for svar jenter, er jo litt delte meninger ser jeg....

Han er ikke spesielt vanskelig etter han har vært hos faren, men jeg vil heller forebygge enn å brannslukke om dere skjønner?
Jeg bare klarer ikke å finne en måte å fortelle ahn dette så han skjønner det...

Og jeg vil heller ikke ha en vrang unge som bruker det mot meg at han får lov av pappa...

dersom bf hadde gjort sånne ting hadde jeg tatt det opp med han ja!!!!!!!!
men jeg som mor har ingen bestemmelsesrett overfor hva pappaen gjør. Men å ta opp ting til diskusjon ang felles barn er da helt naturlig.

iom at pappan ikke har sønnen oftere synes han kanskje det er litt stas å skjemme bort gutten litt med sånne småting[:)] men du kan jo nevne det for han, å kanskje komme med andre forslag som han kan gi gutten.. nooe som kanskje er sunnere, men som han synes er godt :)
vet ikke jeg :)

fra alenemor til alenemor...

Nei, du kan faktisk ikke si noe, de venner seg til at det er forskjelige regler, ingen av disse ser jeg på som en "stor" sak, hadde det vært alt her så hadde jeg vært overlykkelig for å si det sånn[8D]
Husk at det at dere har ett godt forhold er veldig viktig, og at pappar som oftes ikke er så nøye på sånne ting som oss, det er noe med at vi er født ganske forskjelig.
Så lenge det er så lite samvær, og det ikke er noe som er meget skadelig som skjer, så hadde jeg ikke sagt noe...

Det er lite du kan gjøre. Spesielt siden du sier at han egentlig ikke er så "vanskelig" når han kommer hjem fra far. Det du kaller forebygging smaker litt av overvåkning. Ikke vær redd for å få en "vrang unge" - så lenge du er konsekvent på reglene som gjelder når barnet er hos deg, så lærer han snart nok at det er forskjeller. Kanskje han hater deg for det når han blir tretten, men vi skal alle bli hatet av våre barn en dag. 

ORIGINAL: Lissyjane

Det hadde jeg aldri akseptert! LJ får ikke peanøtter fordi at oljen i disse kan føre til kjemisk lungebetennelse. Noe som faktisk kan ødelegge lungene deres når de er så liten. At DU skal slite for at faren er slapp er HELT uakseptabelt. Og han trenger ikke saft og snop når han er så liten. Jeg var BEINhard på dette når BF skulle ha LJ. Og èn ting til! Barn skal IKKE ha koffein. Å gi en ettåring en smak er totalt uansvarlig.

jepp! Peanøtter kan i verste fall være dødelig blandt så små barn.. hadde fokusert på det og koffein, og heller "gitt meg" på godteriet viss det hadde fått bf til å føle dere kom til et kompromiss [:)]

Det hadde jeg aldri akseptert! LJ får ikke peanøtter fordi at oljen i disse kan føre til kjemisk lungebetennelse. Noe som faktisk kan ødelegge lungene deres når de er så liten. At DU skal slite for at faren er slapp er HELT uakseptabelt. Og han trenger ikke saft og snop når han er så liten. Jeg var BEINhard på dette når BF skulle ha LJ. Og èn ting til! Barn skal IKKE ha koffein. Å gi en ettåring en smak er totalt uansvarlig.

HELLT enig!!!
Jeg hadde ALDRI godtatt det!
Det med søvn også er veldig viktig, når du endelig har innarbeidet det så hadde jeg blitt rimlig forbanna om faren klundret med det.. dagsøvnen er en ting, det hadde jeg oversett, men ikke nattsøvnen----

ORIGINAL: Durken

Unger venner seg fort til at det er ulike regler som gjelder forskjellige steder. Så jeg ville ikke hengt meg opp i småting, men heller valg med omhu de tingene som er viktig.

Søvn er f.eks det etter min mening. HVordan sover han hos faren da? Og hvordan er han hos deg etter samvær?
Svarene på de spørsmålene er avgjørende for om man burde ta det opp og få til en felles "søvn-plan"

var akkurat slik hos meg også.... tok det ikke opp.. gikk over etterhvert....

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

Det er lite du kan gjøre. Spesielt siden du sier at han egentlig ikke er så "vanskelig" når han kommer hjem fra far. Det du kaller forebygging smaker litt av overvåkning. Ikke vær redd for å få en "vrang unge" - så lenge du er konsekvent på reglene som gjelder når barnet er hos deg, så lærer han snart nok at det er forskjeller. Kanskje han hater deg for det når han blir tretten, men vi skal alle bli hatet av våre barn en dag. 

Det er stor forskjell fra barn til barn. Det høres ikke ut som du har kjempet flere timer hver eneste natt fordi at bf har ødelagt rutinene dine. Jeg har slitt med et barn som bare ville ha faren sine rutiner. det lot seg ikke gjøre for meg, og dermed hadde jeg et helvete hver eneste natt i fire mndr. Så selv om det kan gå veldig bra,så kan det går veldig skeis også.

Ja vel, men dine problemer er ikke HI sine i dette tilfellet. Hun har selv skrevet at hun ikke har noen problemer med ungen etter at han har vært hos faren sin.

Jeg drakk riktignok kaffe fra jeg var 10 mnd jeg da.. Og har ikke tatt noen skade av det..
Når det er sagt, så var jeg ganske "hysterisk" selv når det kom til godterier osv..

Men jeg sier bare en ting: Når man er alenemor, og bf er slapp.. Så må man rett og slett velge sine kamper, og svelge en hel dyrehage - dessverre...
Så jeg ville fokusert på dette med søvn, og sett på dette med smakingen litt gjennom fingrene.

Som bf så vil jeg tro de kanskje lett kan føle å "bli overkjørt" av oss alenemødre, som alltid skal gjøre alt riktig, og ALLTID har rett... Vi hadde vel sikkert ikke satt så innmari pris på å bli fortalt hele tiden hva vi IKKE skulle gjøre osv..

Men jeg skjønner frustrasjonen din da.. Jeg sliter selv... Nå er riktignok mi 4 år.. men det dukker stadig opp nye ting som jeg har lyst å vrenge bf for.. Men jeg fokuserer mest på sikkerhet.. At ungen bare spiser brødskive med nugatti der.. vel.. det får så være..

Nå har han både kjørt uten barnesete i enkelte tilfeller, fordi han "glemte" bilstolen hjemme.. Og har vistnok begynt å røyke inne... Dette er ting jeg IKKE aksepterer.. men fremdeles lite jeg faktisk kan gjøre med, annet enn å gjøre tydelig og klart at DETTE ER IKKE GREIT.. Han driter i hva jeg sier.. Men jeg håper iallefall han velger å høre litt mer på det jeg sier, når jeg ikke klager på alt han gjør...

Om dette påvirker rutinene dere har hjemme veldig, så ville jeg tatt det opp med han - uten tvil! Men om det forsatt ikke oppstår noe problemer når han kommer hjem til deg igjen, så ville jeg bare holdt fred. Ikke vits lage unødvendige konflikter på grunn av "småting", selv om jeg virkelig kan forstå at det er frustrerende! [:)]

Som eneste barnefar som har svart så får jeg vel bare si hva jeg mener også [:)]

Jeg er uenig med MYE av det ex'n min gjør (jeg har guttungen 2.hver helg), og hun er uenig i mye av det jeg gjør.
Det verste er når all "kunnskapen" hennes skal overkjøre min erfaring. Og hvordan jeg selv mener ting bør gjøres.

Unger er ekstremt tilpasningsdyktige, langt dyktigere enn vi noen gang blir som voksne.

Velg dine kamper med omhu og heller brenn 100% for en sak. Og sørg for at dette blir gjennomført.
Kaffe? Vi vet alle at det ikke er sunt, for hverken barn eller voksne, men igjen så har ingen tatt skade av dette.
Samme med godteri, sukker etc .. Ja, det er ikke sunt, men ..

Pick your fight og la det for guds skyld ikke bli "alt sammen", da når du garantert ikke fram hos barnefar.

Hadde det der vært BF til mine barn, så hadde jeg tatt det opp ja! Barn skal da ikke ha kaffe og nøtter [&:] Greit å få kakebiter osv asså, men hvilket behov har de for det når de er så små [&:]

Jeg tror også lett det kan bli litt sånn at den forelderen som har barnet minst kanskje vil at barnet skal ha det best/veldig bra der. Men her har jeg vært streng på at vi bør ha noenlunde de samme reglene (asså klart, vi har forskjellige regler, vi er jo forskjellige mennesker) MEN .. av viktige ting har jeg heldigvis fått han med på [&:]

Det med sovingen hadde jeg helt klart tatt opp, da det er noe som skaper problemer i ettertid..
Også det med kaffen og evt. nøttene.. Små barn skal ikke ha kaffe, og hvis det ikke er anbefalt med nøtter over den elderen så hadde han ikke fått gi det heller.. Alt som ikke følger norske helsemyndigheters anbefalinger eller som skaper problemer for MEG i ettertid med andre ord..

Søtsaker, brus og kaker hadde jeg ikke sagt noe om (utver at jeg øsnket at ungene ikke skulle få mye sukker).. Selv om jeg skulle brenne for en sukkerfri barndom så kan jeg ikke pålegge den andre forelderen de samme meningene..

Back
Topp