Ville dere dratt?

Frøkenfriken

Forelsket i forumet
Om tre uker skal jeg egentlig reise til Aserbajdsjan. Dette snakket jeg med JM om på første kontroll, og hun mente at så lenge jeg tar noen forholdsregler, er det ikke noe fare. I dag snakket jeg med legen min, som derimot mente at det er en stor risiko for gravide å oppholde seg i et slikt land.

Hva gjør jeg nå? Jeg vil jo veldig gjerne dra, men jeg vil absolutt ikke utsette den lille for noen som helst fare! [:(]

hva mente han var risikoen?
er det ikke gravide kvinner i aserbajdsjan?

Det han mente var risikoen, er jo de ukjentre bakteriene og forskjellige parasitter som vi ikke har i Norge. Det er jo ikke noe turiststed akkurat..

ORIGINAL: Denlille

Det han mente var risikoen, er jo de ukjentre bakteriene og forskjellige parasitter som vi ikke har i Norge. Det er jo ikke noe turiststed akkurat..

men du tar vel dine forholdsregler? og evt vaksiner?
og tilbereder maten med riktig hygiene, og alt annet man alltid skal passe på om man forlater bakteriefrie Norge?

Jeg var fire uker i Algerie fra jeg var 28 til jeg var 32 uker på vei. Fikk litt turistmage, men ikke verre enn at det gikk helt fint.

Ja, jeg har tatt vaksine, og jeg tar selvfølgelig mine forholdsregler hvis jeg drar. Problemet med Aserbajdsjan og akkurat denne turen, er at grønnsaker og salater blir vasket i vannet de har der, altså ikke kokt, dermed ikke fri for bakterier. Vi skal bo tett på lokalbefolkningen, og vil bli servert mat som de har tilberedt selv.

Ja, jeg har tatt vaksine, og jeg tar selvfølgelig mine forholdsregler hvis jeg drar. Problemet med Aserbajdsjan og akkurat denne turen, er at grønnsaker og salater blir vasket i vannet de har der, altså ikke kokt, dermed ikke fri for bakterier. Vi skal bo tett på lokalbefolkningen, og vil bli servert mat som de har tilberedt selv.

Da hadde jeg ikke dratt. Stor fare for å få listeri eller toxoplasma da, og det kan ta livet av eller skade fosteret.

Var i Spania(alicante) når eg var 28 uker på vei og jm sa det var heilt greit men måtte ta dei forholdsreglene som du sier,
legen derimot ville ikkje eg skulle reise..Det er ikkje noe farlig med og reise[:)]

Reis og kos deg [:D][:D]

ORIGINAL: Tanntrollet09

Da hadde jeg ikke dratt. Stor fare for å få listeri eller toxoplasma da, og det kan ta livet av eller skade fosteret.

sign

ORIGINAL: LisaMichelle93

Var i Spania(alicante) når eg var 28 uker på vei og jm sa det var heilt greit men måtte ta dei forholdsreglene som du sier,
legen derimot ville ikkje eg skulle reise..Det er ikkje noe farlig med og reise[:)]

Er vesentlig forskjell på å reise til et feriested og et u(?)-land da. Der du var kunne du kjøpe mat på restauranter, det tviler jeg på at hun kan.

Spania og Aserbajdsjan kan ikke sammenlignes, da bakteriefloraen i Aserbajdsjan er helt annerledes.. Vi skal også på sydenferie om et par mnd, og jeg tviler ikke et sekund på at det går greit. Det blir helt annerledes å reise til et turistland[:)]

Tror ikke jeg hadde tatt sjansen[&:]

Jeg hadde dratt, så lenge man tar forhåndsregler så går det fint. Jeg reiste mye som gravid, men spiste sikker mat og var generelt forsiktig!

Om tre uker skal jeg egentlig reise til Aserbajdsjan. Dette snakket jeg med JM om på første kontroll, og hun mente at så lenge jeg tar noen forholdsregler, er det ikke noe fare. I dag snakket jeg med legen min, som derimot mente at det er en stor risiko for gravide å oppholde seg i et slikt land.

Hva gjør jeg nå? Jeg vil jo veldig gjerne dra, men jeg vil absolutt ikke utsette den lille for noen som helst fare! [:(]

Hvis du klarer å følge disse, så hadde jeg ikke sett på det som noe problem å reise. Men hvis du vet det blir vanskelig å etterkomme dette, da hadde jeg kanskje revurdert det... Kommer jo veldig an på planene/målet for turen!

Lykke til og god tur hvis du drar! [:)]

alicante er jo ikke akkurat noe farlig sted da [:D] jeg fødte der liksom...

men hadde det vært et annet land som legen er skeptisk til å være ville jeg holdt meg hjemme[:D]

er nå litt forskjell på det stedet og alicante da !! [;)]var der meste parten av graviditeten og fødte der er ikke noe farlig over spania gitt...

men det andre landet som jeg virkelig ikke vet hvordan man skriver vet jeg faktisk ikke om jeg turt å reise til....

Eh, det blir jo ikke helt det samme da...

Nei, jeg hadde ikke reist med de forutsetningene der. Vanlig ferie ja, men å bo med lokalbefolkningen i et sånt land.. Nei..

ORIGINAL: *Smula*

Eh, det blir jo ikke helt det samme da...

Nei, jeg hadde ikke reist med de forutsetningene der. Vanlig ferie ja, men å bo med lokalbefolkningen i et sånt land.. Nei..

JEg bodde med lokalbefolkningen i Algerie, som er kanskje enda mere "sånt land" enn Azerbadjan er forsåvidt, og det var helt fantastisk, gravid eller ikke. Var heldigvis ikke varmeste tiden på året da, så sånnsett gikk det veldig fint. Jeg fikk som sagt litt turistmage en av de første dagene, fordi jeg ikke var forsiktig nok når vi kjøpte mat ute på gata, men jeg hadde fantastiske uker.

Du sier jo selv at du ikke har mulighet for å ta vanlige forhåndsregler... Jeg ville ikke tatt sjansen.

Back
Topp