Vilket råd ville du gitt?

Henger meg på mange av rådene her!:Heartred

Den viktigste lærdommen jeg har tatt med meg videre: selv om de har vært mødre selv en gang, så betyr det ikke at mor/svigermor/gammeltante Hildur vet best - mye har forandret seg fra man selv var baby, heldigvis! Mange av rådene man får vil man kunne tenke «det synes jeg ikke noe om» eller «det høres ikke riktig ut». Stol på magefølelsen - stå opp for hva du selv mener er rett.

Amming - amming høres fantastisk ut, og menneskekroppen er jo skapt til det, men fy f! så vanskelig, vondt, ubehagelig og fælt det var for meg. Jeg hadde laget meg et idyllisk bilde i hodet at det skulle jeg jo gjøre, ikke fikk jeg i gang produksjon, fikk store kjøttsår, og en unge som gråt og gråt fordi hun ikke fikk mat. Ikke vær redd for å si at nok er nok, flaskebarn vokser opp de også.
 
jeg er vell nærmest å regne som førstegangs igjen , siden det er 13 år siden sist

Men.. det jeg husker var GULL var tipset om å ha en vannflaske med sportskork til toalettbesøk de første dagene hjemme.

Gå til innkjøp av kremer til såre brystvorter!

Kjøp bodyer som kan åpnes på siden til de første ukene så du slipper å tre over hodet.

Ikke kast bort penger på ting som vippestol og brystpumpe før du ser du faktisk trenger det..
 
Vil man ikke amme så har det mange fordeler også, blant annet en mer regelmessig rutine, partner eller andre kan i større grad være involvert i matingen (vil uansett anbefale å prøve å få til flaske i tillegg til bryst, slik at man iblant kan få en pause), lettere at andre kan passe baby, man kan spise og drikke det man vil som mor... ;)

Jeg er ikke for ammepress, det er mange som ikke kan, eller vil, av ulike grunner og det viktigste er at man kan være tilstede for barnet, uansett hvordan man velger å mate det. Begge deler er like bra! Men personlig har jeg kun erfaring med amming så da blir det mye tips om det, kanskje noen andre her har gode tips om flaskemating?
Eg er heller ikkje for noko press, men, begge deler er absolutt ikkje like bra. Langt ifra. Det er ein grunn for at det er jobba hardt i helsenorge for å få opp andelen mødre som ammer barna sine, det er utvilsomt det aller aller beste for barna, på så utrulig mange måter :) vil anbefale alle som kan om å bestemme seg for å amme, lese seg opp, øve på stillinger, grep osv og være forberedt. Om ein så berre får til å amme nokre veker, eller delamme eller om ein så ender opp med å pumpe og gi på flaske, you go momma! Det er så mykje bedre enn å berre gi seg før ein har prøvd, og barnet vil få mykje gode helseeffekter av det, sjølv berre med første uke med morsmelk ❤️
(Det er med god grunn at det konstant etterlyses mødre som kan donere morsmelk til nyfødtintensiven)

Så sjølv om ingen skal presses, syns eg me bør anbefale morsmelk som det beste alternativet, og hjelpe og forberede på godt og vondt ❤️
 
S
Eg er heller ikkje for noko press, men, begge deler er absolutt ikkje like bra. Langt ifra. Det er ein grunn for at det er jobba hardt i helsenorge for å få opp andelen mødre som ammer barna sine, det er utvilsomt det aller aller beste for barna, på så utrulig mange måter :) vil anbefale alle som kan om å bestemme seg for å amme, lese seg opp, øve på stillinger, grep osv og være forberedt. Om ein så berre får til å amme nokre veker, eller delamme eller om ein så ender opp med å pumpe og gi på flaske, you go momma! Det er så mykje bedre enn å berre gi seg før ein har prøvd, og barnet vil få mykje gode helseeffekter av det, sjølv berre med første uke med morsmelk ❤️
(Det er med god grunn at det konstant etterlyses mødre som kan donere morsmelk til nyfødtintensiven)

Så sjølv om ingen skal presses, syns eg me bør anbefale morsmelk som det beste alternativet, og hjelpe og forberede på godt og vondt ❤️
Med like bra mente jeg at dersom en mor ikke kan amme så er hun en like bra mor fordetom. Det kan være en stor sorg hvis man ikke får det til og føler det er ganske mye press på at man må, eller at alle andre klarer det.

Jeg er selvfølgelig helt enig at biologisk sett er morsmelk det aller beste for barnet, uten tvil, det er jo laget skreddersydd for barnet. Det har fantastiske egenskaper som erstatning ikke kan måle seg med, og det er jo en hel diskusjon i seg selv det her med produsentene som har markedsført erstatning som bedre enn morsmelk osv. Det er jeg ikke fan av! Og selv ammer jeg på tross av store utfordringer og brenner for temaet, men allikevel så mener jeg at man må vise forståelse for de som ikke kan av ulike grunner, fysiske eller psykiske, man vet aldri hva som ligger bak valget og velger å trå litt varsomt der. Det er en fin balanse mellom press og informasjon. Jeg er nok selv en som kan falle litt inn i den press-gruppen fordi jeg synes selv amming er så flott og er helt enig med deg ;) :Heartred men synes også det er bra at det finnes et alternativ
 
Jeg er heldigvis der at med studie jeg tar så hadde vi to dager med jordmor hvor denne problematikken ble tatt opp. Så jeg må bare forberede meg så best jeg kan, og får jeg det til så gjør jeg det. Gjør jeg det ikke så ble jeg selv flasket opp på erstatning og det har blitt folk av meg også :)❤️
 
Jeg er heldigvis der at med studie jeg tar så hadde vi to dager med jordmor hvor denne problematikken ble tatt opp. Så jeg må bare forberede meg så best jeg kan, og får jeg det til så gjør jeg det. Gjør jeg det ikke så ble jeg selv flasket opp på erstatning og det har blitt folk av meg også :)❤️
Så bra!! Da har du jo veldig god innsikt i temaet. Hihi nettopp, og bra folk også! ❣️ jeg ble ammet i starten men endte med å få erstatning mesteparten av mitt første år da min mor måtte gå på medisiner som gikk i melken etter svangerskapskomplikasjoner
 
S

Med like bra mente jeg at dersom en mor ikke kan amme så er hun en like bra mor fordetom. Det kan være en stor sorg hvis man ikke får det til og føler det er ganske mye press på at man må, eller at alle andre klarer det.

Jeg er selvfølgelig helt enig at biologisk sett er morsmelk det aller beste for barnet, uten tvil, det er jo laget skreddersydd for barnet. Det har fantastiske egenskaper som erstatning ikke kan måle seg med, og det er jo en hel diskusjon i seg selv det her med produsentene som har markedsført erstatning som bedre enn morsmelk osv. Det er jeg ikke fan av! Og selv ammer jeg på tross av store utfordringer og brenner for temaet, men allikevel så mener jeg at man må vise forståelse for de som ikke kan av ulike grunner, fysiske eller psykiske, man vet aldri hva som ligger bak valget og velger å trå litt varsomt der. Det er en fin balanse mellom press og informasjon. Jeg er nok selv en som kan falle litt inn i den press-gruppen fordi jeg synes selv amming er så flott og er helt enig med deg ;) :Heartred men synes også det er bra at det finnes et alternativ
Ja då skjønne eg, sjølvsagt er ein like bra mor :)
Og ja, man må ha full respekt og toleranse for mennesker som har valgt å ikkje amme, men det betyr ikkje at ein skal anta at folk flest muligens velger vekk amming, og at ein bør gi råd om flaskebarn på lik linje som amming, sånn just in case dei velge det. At det blir eit press mot å prøve å amme syns eg faktisk ikkje er så domt, spesielt ikkje om den kommende mora er på vippepinnen❤️
 
Ja då skjønne eg, sjølvsagt er ein like bra mor :)
Og ja, man må ha full respekt og toleranse for mennesker som har valgt å ikkje amme, men det betyr ikkje at ein skal anta at folk flest muligens velger vekk amming, og at ein bør gi råd om flaskebarn på lik linje som amming, sånn just in case dei velge det. At det blir eit press mot å prøve å amme syns eg faktisk ikkje er så domt, spesielt ikkje om den kommende mora er på vippepinnen❤️
Ikke sant ♥️ jeg tror de fleste mødre vil det beste for barna sine, og jeg er vel mer av den oppfatning at de aller fleste mødre ønsker å amme, antar ikke at folk flest muligens velger det bort. Men er for informasjon om begge deler dersom man uansett grunn skulle ende på den beslutningen. For eksempel min egen mor som ønsket å amme og forsøkte det men det sto om liv eller død og hun hadde ikke noe valg og måtte slutte å amme meg pga medisinene hun fikk. Jeg føler ikke jeg har blitt noe dårligere menneske av den grunn og tenker mye på hvordan hun må ha følt det når jeg vet hvor viktig ammingen var for meg med mitt barn, og med neste hvis jeg kan. Og det å da få den "neimen du må jo amme" av alle rundt, det ser jeg for meg må ha vært så sårt! Så tenker at hvis man f.eks havner i den situasjonen så er det godt å vite at det finnes alternativer og barnet ikke kommer til å dø eller lide av å måtte få erstatning. Er ikke noe forkjemper spesielt for erstatning, bare for informasjon av alle slag ;) :Heartred og om amming skrev jeg jo en hel novelle :hilarious: :hilarious: :hilarious:
 
Jeg har et veldig godt råd:

Ikke hør på mammapolitiet.
Om du mener noe er riktig, så er det garantert det. Hør på mamma-følelsen! :Heartred
 
Back
Topp