Vilket råd ville du gitt?

DinaD

Elsker forumet
Assistert-jentene
Skuddårsspirene 2024
Dette er spennende, iallefall for meg som i en alder av 34 venter min første ❤️
Hvilke tips vil du gi meg som førstegangsmor? Hva burde jeg kjøpe? Hva burde jeg droppe? Hvilke erfaringer vil dere dele som jeg kan lære av ❤️?
 
Dette er spennende, iallefall for meg som i en alder av 34 venter min første ❤️
Hvilke tips vil du gi meg som førstegangsmor? Hva burde jeg kjøpe? Hva burde jeg droppe? Hvilke erfaringer vil dere dele som jeg kan lære av ❤️?

Beste tips:

Husk at ikke alle råd fra andre der ute nødvendigvis er det beste for deg og ditt barn. Egen magefølelse er alltid best :Heartred
 
Beste tips:

Husk at ikke alle råd fra andre der ute nødvendigvis er det beste for deg og ditt barn. Egen magefølelse er alltid best :Heartred
Det forstår jeg veldig godt :) samtidig er jeg alltid glad for tanker og hvilke erfaringer andre har gjort seg. Så kan man i det minste være obs på det selv. :D ❤️
 
Dette er spennende, iallefall for meg som i en alder av 34 venter min første ❤️
Hvilke tips vil du gi meg som førstegangsmor? Hva burde jeg kjøpe? Hva burde jeg droppe? Hvilke erfaringer vil dere dele som jeg kan lære av ❤️?
For det første ting kan kjøpes etter babyen er født også. Avvent og se hva du faktisk har behov for. Babynest og vippestol har for eksempel vært helt unødvendige kjøp for oss, men helt nødvendig for andre igjen.

Du må gjøre hva du kjenner er riktig for deg og ditt barn/din familie.
Vanskelig å gi noen gode råd utover det å ta det som det kommer. Babyer er så ulike og hvordan man selv reagerer på å få et nytt liv i hus er også så veldig veldig ulikt. Livet blir på mange måter helt annerledes når man plutselig har en liten baby å ta vare på.
 
Det ligger mye mellom det som er "anbefalt" og det som faktisk "frarådes". Mange henger seg opp i hva som er anbefalt og ikke, og glemmer at det finnes flere alternativer.

Amming er ikke alt (og det er heller ikke for alle), selv om enkelte helsepersonell får det til å høres sånn ut.

Det er fint å tilegne seg informasjon, men husk at ingen barn er like (ei heller foreldre) og du kan gjøre "alt rett" og likevel ikke oppnå det resultatet du ønsker.

Ikke glem deg selv helt bort :Heartred

Ps. Anbefaler Instagramkontoen til Fødebagen på det varmeste dersom du ønsker mer informasjon om fødsel/svangerskap osv. Kjempefin og informativ
 
Sniker. Begynn å planlegge innkjøp tidlig, med god tid kan man spare MYE på å kjøpe på salg. I de minste størrelsene finnes det flott klespakker på Tise/Finn hvor tøyet ser helt nytt ut. Kunne ønske jeg visste det da jeg fikk første :)
 
Da vi fikk første for et år siden avventet vi med å kjøpe alt sånn "ekstra" for å se hvilke behov babyen hadde når den kom til verden, som mange sier, de er forskjellige så man vet aldri helt. Vi kjøpte kun vogn, bæresele, seng, stellepute (kjekt at den er vanntett/tissetett), badekar, bleier, klær, kluter til å vaske med etc. Smokker og flasker ville jeg ikke kjøpt mange av i starten, ikke alle babyer tar de og de har veldig forskjellige preferanser, her i huset vil hun KUN ha mam smokk og ingen flasker... Kan være kjekt å ha en pumpe i hus, hvis du tenker å amme, trenger ikke å være noe fancy, dersom det er behov for litt boost i starten av ammingen, om man er sår, om man har overproduksjon for å lette litt på trykket når babyen ikke kan etc... Og hvis du har tenkt til å amme så anbefaler jeg sterkt å lese masse om det før fødsel, etterpå er det ikke så mye tid til det og jeg følte ikke jeg fikk god nok hjelp på sykehuset/helsestasjon. Les spesielt om hvordan starte opp, hvordan øke, hvordan takle/unngå tette melkeganger, hvordan behandle brystbetennelse, hvordan legge til og få godt sugetak, ammestillinger, hvilke tidlige tegn babyen gir når den er sulten (f.eks. smatting/slikking, kaving med hender). osv. Å lese tidlige tegn godt kan spare deg for mye gråt. (For både sult, søvn etc). Vi slet med sugetak og tilbakelent ammestilling var vår redning, da fikk hun også mindre luft i magen. Mange nyfødte er veldig slitne etter fødsel så det er viktig å legge de nok til selvom de kanskje sovner, legg heller ofte og kort til.

I starten kledde vi innendørs kun i fin fin tynn ull, de har veldig sensitiv hud så den helt myke er best, ikke alle tåler ull heller. Skulle vi ut hadde vi tykkere ull over og en god dundyne i vognen. Senere kjøpte vi vognpose fra Voksi og veldig fornøyd med den og, men ikke nødvendig egentlig. I starten kommer det vanligvis en del løs avføring og det er lett med uhell, så det er greit å kjøpe nok bodyer og strømpebukser for å alltid ha noe rent tilgjengelig å bytte til. (En 4-5 stk). Vi hadde masse søte antrekk men de ble sjeldent brukt, mest til å dra ut med. Ellers gikk det mye i body og strømpebukse. Sokker faller av. Vi hadde "fordelen" med at det var mot slutten av pandemien så vi hadde ikke så mange besøk i starten, det var godt og vil faktisk anbefale det. Ha fokus på å bli kjent med babyen din, på å komme deg etter fødselen og bli vant til den nye tilværelsen som en ny familie.

Jeg opplevde med min første at det er et helt fantastisk mirakel å få barn, jeg har aldri før opplevd noe så fint i livet, men det er også tøft, mye fordi alt er nytt, man er uvant med babylivet, man skal bli kjent med en liten person som ikke kan uttrykke seg så godt. Men selvom det er tøft, husk at det er i perioder, de går over, det vil alltid bli bedre, det går opp og ned men det går alltid over. Her har tålmodighet, ro, nærhet og masse kjærlighet alltid vært kuren. Ikke la deg stresse av at babyen gråter, det er dens form for å kommunisere at den har et behov. Behold roen og tenk "ok, hva trenger den?" og lek detektiv: er det sult? Full bleie? Kos? Vondt i magen? Aldri ignorer gråt, men ikke la det stresse deg (lettere sagt en gjort jeg vet, men det hjalp meg å tenke på det sånn; hun prøver å si meg noe).

Kunne skrevet sååå mye mer :hilarious: bare å spør hvis det er noe mer spesifikt dere lurer på!
Dette er spennende, iallefall for meg som i en alder av 34 venter min første ❤️
Hvilke tips vil du gi meg som førstegangsmor? Hva burde jeg kjøpe? Hva burde jeg droppe? Hvilke erfaringer vil dere dele som jeg kan lære av ❤️?
Jeg er 36, og venter også min først. Sniker for å se hvilke råd du får :love017
 
Da vi fikk første for et år siden avventet vi med å kjøpe alt sånn "ekstra" for å se hvilke behov babyen hadde når den kom til verden, som mange sier, de er forskjellige så man vet aldri helt. Vi kjøpte kun vogn, bæresele, seng, stellepute (kjekt at den er vanntett/tissetett), badekar, bleier, klær, kluter til å vaske med etc. Smokker og flasker ville jeg ikke kjøpt mange av i starten, ikke alle babyer tar de og de har veldig forskjellige preferanser, her i huset vil hun KUN ha mam smokk og ingen flasker... Kan være kjekt å ha en pumpe i hus, hvis du tenker å amme, trenger ikke å være noe fancy, dersom det er behov for litt boost i starten av ammingen, om man er sår, om man har overproduksjon for å lette litt på trykket når babyen ikke kan etc... Og hvis du har tenkt til å amme så anbefaler jeg sterkt å lese masse om det før fødsel, etterpå er det ikke så mye tid til det og jeg følte ikke jeg fikk god nok hjelp på sykehuset/helsestasjon. Les spesielt om hvordan starte opp, hvordan øke, hvordan takle/unngå tette melkeganger, hvordan behandle brystbetennelse, hvordan legge til og få godt sugetak, ammestillinger, hvilke tidlige tegn babyen gir når den er sulten (f.eks. smatting/slikking, kaving med hender). osv. Å lese tidlige tegn godt kan spare deg for mye gråt. (For både sult, søvn etc). Vi slet med sugetak og tilbakelent ammestilling var vår redning, da fikk hun også mindre luft i magen. Mange nyfødte er veldig slitne etter fødsel så det er viktig å legge de nok til selvom de kanskje sovner, legg heller ofte og kort til.

I starten kledde vi innendørs kun i fin fin tynn ull, de har veldig sensitiv hud så den helt myke er best, ikke alle tåler ull heller. Skulle vi ut hadde vi tykkere ull over og en god dundyne i vognen. Senere kjøpte vi vognpose fra Voksi og veldig fornøyd med den og, men ikke nødvendig egentlig. I starten kommer det vanligvis en del løs avføring og det er lett med uhell, så det er greit å kjøpe nok bodyer og strømpebukser for å alltid ha noe rent tilgjengelig å bytte til. (En 4-5 stk). Vi hadde masse søte antrekk men de ble sjeldent brukt, mest til å dra ut med. Ellers gikk det mye i body og strømpebukse. Sokker faller av. Vi hadde "fordelen" med at det var mot slutten av pandemien så vi hadde ikke så mange besøk i starten, det var godt og vil faktisk anbefale det. Ha fokus på å bli kjent med babyen din, på å komme deg etter fødselen og bli vant til den nye tilværelsen som en ny familie.

Jeg opplevde med min første at det er et helt fantastisk mirakel å få barn, jeg har aldri før opplevd noe så fint i livet, men det er også tøft, mye fordi alt er nytt, man er uvant med babylivet, man skal bli kjent med en liten person som ikke kan uttrykke seg så godt. Men selvom det er tøft, husk at det er i perioder, de går over, det vil alltid bli bedre, det går opp og ned men det går alltid over. Her har tålmodighet, ro, nærhet og masse kjærlighet alltid vært kuren. Ikke la deg stresse av at babyen gråter, det er dens form for å kommunisere at den har et behov. Behold roen og tenk "ok, hva trenger den?" og lek detektiv: er det sult? Full bleie? Kos? Vondt i magen? Aldri ignorer gråt, men ikke la det stresse deg (lettere sagt en gjort jeg vet, men det hjalp meg å tenke på det sånn; hun prøver å si meg noe).

Kunne skrevet sååå mye mer :hilarious: bare å spør hvis det er noe mer spesifikt dere lurer på!
Det her er helt supert! Her kom det så mye bra! Å tro du meg, jeg kommer til å spørre :p ❤️❤️
 
Enkelte ting er faktisk hundre ganger bedre å ha kjøpt inn på forhånd og heller ikkje få bruk for, enn å måtte ut å handle i nøden.. det me har brukt til alle 3 er babycall, vippestol, brystpumpe/flaske. Ril sistemann som kom lenge etter dei andre så handla me inn alt på nytt, då me hadde gitt vekk mesteparten. Kjøpte stort sett alt brukt eller på salg :) enkelte ting som f.eks baby bjørn vippestol og bb hug me gravid/ammepute gjorde eg eit realt røverkjøp på! :woot:

Vil også tipse deg om å forberede deg på at du kommer til å bli sår når du ammer, ikkje alle som blir det, men når det først kommer er det godt å være forberedt. Det som har hjulpet meg er å håndpumpe før melka kommer, og ikkje la baby bruke meg som tutt og suge heilt sår før den i det heile får i seg noko melk. Det er og lurt å ha salver klar, som purelan :)
Se også mykje videoer på riktig ammeteknikk, på sugetak, på ammestillinger osv. Så kan du faktisk evaluere litt sjølv også. Ikkje alltid desse sjukepleierne er så flinke å hjelpa dessverre, så kommer godt med med egenskaffa kunnskap då :)

Og sist vil eg berre sei, stol på morsinstinktet ditt! Høre alt for ofte mødre sei, "hadde eg berre stolt på meg sjølv..". ❤️
 
Sniker;

* Slenger meg på det de andre sier om at du burde stole på din egen magefølelse. Ikke la deg selv bli tråkket på selv om du er førstegangs og "uerfaren". Gjelder både i svangerskap og etterpå. Og om noe høres rart ut for deg, så er det ALLTID lov til å spørre "hvorfor?" (I møte med helsepersonell. All behandling skal du kunne gi informert samtykke til, både til deg selv og ditt eget barn.).

*Av materielle ting så TRENGER du strengt bare å rigge i stand soveplass, stelleplass, litt klær (og nei; du trenger sjeldent 30 stk bodyer i hver størrelse) og rigge til for tur (i bil og på bakke. Enten bæretøy eller/og vogn, pluss evt bilstol).. Jeg anbefaler å ha et lett hjemmeapotek tilgjengelig med babyparacet, smertestillende til deg selv, salve til sår stump og såre brystvorter og febertermometer, (snørrsuger evt); for disse trenger du gjerne litt akutt når du først trenger dem. Ting som vippestol og babygym bruker man gjerne ikke med en gang uansett; og mange ting er bare laget et tillaget behov for. Du trenger ikke kjøpe engangs-stelleunderlag f.eks, det går an å bruke håndklær eller gulpekluter. Man kan bruke vaskekluter fremfor våtservietter hjemme.. Handler mye om preferanser, men greit å tenke gjennom hva som er nødvendig i dine øyne..
Anbefaler å kjenne på behovet, og ikke kjøpe ALT som er "til baby".

* Mye kan kjøpes brukt. Bæretøy, klær, utstyr.. Ville hatt ny madrass til baby, men det er vel det. Noe er jo gøy å kjøpe nytt altså! Men MÅ ikke :)

* Største anbefalingen jeg har, er å forberede deg på fødsel og barsel.
Gå gjennom et fødselskurs; jeg gikk ikke med nr1 og nr2, men tok et før nr3, og det var en veldig stor forskjell på den mentale delen ved å føde. Mtp barsel, så er det mer å lese seg opp på det som skjer.. Mye av det fysiske, men også det mentale. Det er f.eks like normalt å føle enorm morskjærlighet første sekund, som det er å føle at man nettopp har fått et alien i armene. ;)
(Og det er heller ikke unormalt å være livredd for at man selv skal bli akutt psykotisk, og tenke masse katastrofetanker. Noen opplever aldri dette, men om du gjør; ikke vær redd, det er normalt. )

Men ja. You got this! Du får til! Du kommer til å gjøre en god jobb!
 
Det her er helt supert! Her kom det så mye bra! Å tro du meg, jeg kommer til å spørre :p ❤️❤️
Hihi så bra!! Bare å spør! Jeg synes det bare er koselig å kunne hjelpe!

Kom på flere ting :hilarious:

hvis du ikke er lettskremt så vil jeg anbefale å se på serien "jordmødrene" på nrk før fødsel. https://tv.nrk.no/serie/jordmoedrene
Jeg følte på en uro av å ikke ane hva jeg gikk til, hvordan ting skjer på sykehuset osv, og den hjalp meg veldig. I tillegg lette jeg opp sykehuset på Instagram, fødte på SiV og de har en veldig fin konto: https://instagram.com/fodebarsel_siv?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Mulig de har noe lignende der du skal føde? Også kan man be om omvisning på fødeavdelingen når man har kommet litt lenger o svangerskapet. Hvis du har noen spesielle ting som må tas hensyn til, andre underliggende sykdommer, eller er veldig redd, nervøs, har angst f.eks. for å føde eller for å være på sykehus kan man be om en fødselsforberedende samtale på sykehuset, programmet heter Athena hvis jeg husker rett.

Helt enig i hva ElskerJesus sier, noen ting er veldig kjekke å ha i hus før baby kommer. Det kommer også an på hvor mye hjelp man har i andre som kan reise å handle for en. Og økonomien man har, vi skal denne gangen kjøpe bedside crib fra start, med mulighet for å ta den med rundt i huset, at den kan rugges, at den kan heves i tilfelle reflux (man kan også putte bøker under beina på senga). Babycall med kamera er superkjekt men ikke veldig nødvendig, i starten sov baby alltid oppå meg eller i krybba ved siden av meg. Når hun begynte å sove mer selvstendig lå hun på rommet vårt og da hadde vi babycall uten kamera, men da løper man inn for hver minste lyd (og kanskje forstyrrer, så hadde babyen egentlig bare snudd seg f.eks.). Vogn er jo kjekt i vårt norske klima, men hvis du ønsker å bruke bæresele for å ta en kjapp tur på butikken f.eks. og vil slippe å styre med vogn etc så har seraphine fine jakker som fungerer i graviditeten og etterpå med en forlenger som passer over bæreselen. Bilsete som kan klikkes rett på barnevognen er også superpraktisk hvis baby har sovnet i bilen, eller man bare skal et raskt ærend et sted.

Veldig kjekt å lage opp masse middagsmat på forhånd og fryse ned i porsjoner så man slipper å tenke på middagslaging de første dagene/ukene etter fødsel.

Når det gjelder søvn så er det veeeeldig individuelt, min venninne fikk en baby som sov overalt, hele tiden og våknet ikke av en atombombe engang. Hun kunne skifte på han imens han sov. Vår baby våknet av en fjær som faller (selv om vi i starten prøvde å gjøre henne vandt til å sovne med lyd osv), slet med å finne søvnen selv, trengte mye hud mot hud, bæring, byssing og hjelp til å finne søvnen. Det hjalp da jeg satt meg inn i dette med sove-vinduer, hadde ikke peiling på det og ante ikke at det kunne være et problem at babyen ikke klarte å sovne selv. Også greit å vite, og føler ingen sier det på forhånd er at søvnen blir ikke lineært bedre. Det går veldig i bølger, avhengig av utviklingen til barnet. Føler skuffelsen er mindre når man vet at selv etter en bedre periode kan det for en liten stund bli vanskelig igjen, uten at man har gjort noe som helst feil. Ikke sikkert denne stemmer for alle men den stemte for oss: https://www.babyverden.no/baby/vekst-og-utvikling/dette-er-babyens-10-vanskeligste-perioder/

Hvis babyen sliter med magen så er det helt supert å bære de med magen ned mot underarmen og hodet mot albuen, få de til å vise deg på helsestasjonen hvis du er usikker på hvordan du skal få babyen inn i den posisjonen.
Screenshot_20230612-100111.png

Sykling med bena og lett bukmassasje er også flott, de kan vise det på helsestasjonen. Var godt å se der hvor mye/lite man faktisk kan ta i de, vi var veldig redde i starten for å gjøre henne vondt. Men når man ser hvordan fødselslegene etc håndterer de, så skjønner man at de tåler mer enn man tror. :hilarious: de viser deg også hvordan du bader baby iløpet av de første dagene på sykehuset.


Om amming finner du masse gull på Ammehjelpen, de kjenner du sikkert til allerede. Mye bra på youtube og. Disse videoene hjalp meg veldig, kjekt å se det fysisk også:
Sideliggende amming er helt supert på natta, men kan være litt vanskelig å få til, vi fikk det ikke bra til før hun var litt større og hadde lært seg å ta bedre sugetak. Det er en læringsprosess både for mor og baby.

Og ja, som mange sier, amming er ikke bare lett. Men følte ingen sa meg hvordan det ikke er lett. For min del og mine venninner har det vært bekymringer om man har nok melk (de aller fleste har lite i starten, det vil ta seg opp, ikke gi opp), om brystbennelser, sopp, sårhet etc. For å unngå sårhet her så var det viktig med alltid rene hender og å smøre med lanolin-krem (den kan baby fint amme med uten at man må tørke bort). Ullinlegg i BHen er en skikkelig hype, men selvom man kokvasker de så kan de bidra til soppinfeksjon på brystet. Bytt innlegg ofte, jeg endte med engangsinnlegg som jeg byttet etter hver amming (lakk mye). Viktig å holde det tørt og rent. Ullinleggene kan eventuelt brukes over et engangsinnlegg for å holde seg varm, eller ha mange så man kan bytte og vaske hele tiden. En stram bh kan gi blokkeringer og senke melkeproduksjon. Greit å vite at man blir myyye sittende å amme med baby og at det er helt normalt om baby vil ha hver halvtime, eller hver 3 time, det naturlige er litt og ofte, følg babyen din og dens signaler. På kvelden har de ofte behov for mer pupp, ikke alltid for sult men for nærhet og at de fyller opp før natta. Kjekt å ha en god ammepute og sette seg til i sofaen forberedt på å være der et par timer, sett på noe koselig på tv eller hør på en poscast. Kjekt å ha et lite sidebord som kan trekkes over/nært deg da du sjeldent vil ha begge hender fri, til å legge mobil, vannflaske, eventuelt noe mat, kremer, ammeinnlegg etc på. Det kan ta tid å finne ut av teknikker, det kan være vanskelig med påkobling, men det er bare i starten. Så ja, det kan være vanskelig i starten, eller det kan gå som en drøm, det vet man ikke. Men selvom det er vanskelig i starten så vil det bli bedre! Og når dere har funnet ut av det og kommet inn i en rutine så er det et sååå flott verktøy for å finne søvn, for å roe, for å knytte bånd, for å slippe å ha med flasker og mat overalt når man skal ut, for å slippe å sterilisere tusen flasker om dagen, for å booste immunitet, mange fordeler også som veier opp for svette og tårer :p;):Heartred
 
Vil virkelig anbefale boken til tegnehanne - gravid, følte den traff på mye og en morsom måte å lære mer om graviditet og fødsel
 
Vil man ikke amme så har det mange fordeler også, blant annet en mer regelmessig rutine, partner eller andre kan i større grad være involvert i matingen (vil uansett anbefale å prøve å få til flaske i tillegg til bryst, slik at man iblant kan få en pause), lettere at andre kan passe baby, man kan spise og drikke det man vil som mor... ;)

Jeg er ikke for ammepress, det er mange som ikke kan, eller vil, av ulike grunner og det viktigste er at man kan være tilstede for barnet, uansett hvordan man velger å mate det. Begge deler er like bra! Men personlig har jeg kun erfaring med amming så da blir det mye tips om det, kanskje noen andre her har gode tips om flaskemating?
 
Fantastisk med første baby!! Gratulerer :Heartred

De aller beste rådene jeg har fått handler om når baby skal jobbe inn rutiner/ ferdigheter/ hvile/ sove selv osv. Her kommer de:

- Nye ting innføres i "fredstid". I perioder der Mamma og baby kanskje sover godt, trives og har det bra ellers.
- I tøffe perioder er det lov å hvile i det som fungerer og gir mest ro for familien. Det er tilogmed lov å gå tilbake på ting!! Man ødelegger ingenting i det lange løp ved å trøste og støtte og gjøre det som trengs en periode. F.eks. la babyen sove sammen med deg hvis det er dette som gir søvn i en tøff periode.
- Jobb bare med en ting om gangen. F.eks hvis baby skal øve seg på å sovne selv på dagtid, så kan heller det å amme i søvn gå sin gang om kvelden og på natta.

Og: Alt er en fase. Det meste går over enten før eller senere. Man prøver og feiler og så prøver man kanskje på ny en måned senere, så klaffer det gull likevel. :)
 
Kjenner allerede at det her kommer til å bli langt :p

Kunnskap - det er bra å ha en magefølelse å stole på. Den er viktig. Samtidig kan man preppe og forberede den ved å skaffe seg kunnskap og dermed knagger til å henge nye ting på. Kanskje litt alder, men også mye research og refleksjon, har gjort meg merkelig trygg i morsrollen :Heartred
Bra kilder og konsepter jeg har satt stor pris på:
* Foreldrerået (norsk podcast) - jeg lå så mye på sofaen forrige svangerskap at jeg rakk å høre alle episodene!
* Den gode, gamle ammefilmen med Gro Nylander - de viser ekte babyer og ekte bryst, noe som ga meg knagger å henge forvirrende råd på da jeg skulle få veiledning på sugetak osv) https://www.youtube.com/watch?v=bhGh2cy0gGE
* HeySleepyBaby på instagram. Nydelig motvekt til den industrien som vil fortelle deg at søvn er noe som skal trenes!
* BigLittleFeelings på instagram (og andre steder) - nydelig tilnærming til oppdragelse!
* BareBraBarnemat og/eller Ernæringsmamma.
* Baby led weaning. Klemmeposer og egen mat til barnet har aldri vært nødvendig her i huset!

Utstyr - for meg var det bedre å preppe og researche og skaffe ting på forhånd. De tingene det viste seg at vi manglet, var det ganske mye stress å få pappaen avgårde for å få tak i etter fødsel. Jada, butikkene er åpne, men jeg hadde ikke kapasitet til det verken fysisk eller mentalt. Den første tiden var jeg glad for:
* Isbind (fødebaggen)
* Sterilisator som også tørker (dr brown)
* Mange ulike smokker (ungen hadde større sugebehov enn magesekk, og prosjektilspydde hvis hun fikk amme så mye som hun ville)
* Elvie brystpumpe til å putte i bh'n skulle jeg ønske at jeg hadde unnet meg mye tidligere
* Bæresjal - kjære vene, jeg skjønner ikke hvor jeg ville vært uten! Vognen ble nesten aldri brukt, og både jeg og ungen elsker sjalene våre den dag i dag. Norsk Bæregruppe på Facebook er et fint og støttende sted.
* Noise canceling etc (babygråt er designet for å gjøre deg sinnsyk, skjerm deg så godt du kan når det står på som verst).

Amming - kan være styrete i starten og for noen koster det mer enn det smaker. Vil bare skyte inn mine fem cents; når det faktisk funker, er det vanvittig enkelt, praktisk og hyggelig! Jeg fortsatte å amme mye lenger enn jeg så for meg :)

Bruktkjøp - nesten ingen småbarn rekker å slite ut tingene sine. Det er nesten ingenting som ikke kan kjøpes brukt! Klær, brystpumper, bilsete, hva som helst (bare sleng inn litt fornuft på kvalitet og slitasje). På denne måten har vi ikke bare spart veldig mye penger, men samtidig kunnet unne oss finere ting enn om vi skulle kjøpt dem nye.

Jeg har lyst å fortsette i en evighet, men tror jeg skal gi meg her for nå.
Last words: det går ikke an å skjemme bort en baby. Det går ikke an å gi for mye nærhet.

Åh, som jeg håper at vi alle sammen skal få oppleve den vanvittige babytiden til vinteren! Krevende, levende, intenst og magisk!
 
Sniker. Begynn å planlegge innkjøp tidlig, med god tid kan man spare MYE på å kjøpe på salg. I de minste størrelsene finnes det flott klespakker på Tise/Finn hvor tøyet ser helt nytt ut. Kunne ønske jeg visste det da jeg fikk første :)
Signerer denne! Det kan kanskje virke tidlig å begynne allerede nå. Men du kan spare MASSE penger på det!
Anbefaler virkelig å følge med på salg fremover, og finn annonser.
 
Fy så glad jeg er for alle de gode rådene dere kommer med! Jeg skal sette meg å lese de alle når jeg er ferdig med eksamen i morgen..! ❤️❤️❤️ tusen takk ❤️❤️
 
Signerer denne! Det kan kanskje virke tidlig å begynne allerede nå. Men du kan spare MASSE penger på det!
Anbefaler virkelig å følge med på salg fremover, og finn annonser.
Sant!! Veldig godt tips!! Helt enig i at det er kjekt å ha gjort ting tidlig, vil anbefale å det meste på plass før utgangen av andre trimester, man vet aldri hvordan formen blir mot slutten og det kan også hende at babyen kommer litt tidligere enn planlagt. Å ha fødebagen klar fra veldig tidlig er også å anbefale, hvis man plutselig må fyke inn raskt. Og selvom det ikke blir fødsel kan de ønske å ha deg til overvåkning f.eks. Kjekt med en bag med skift osv da klart.

Kom på at jeg vil anbefale boken "på vei" av Gro Nylander, synes den ga god innføring i både fysiske og psykiske endringer underveis og i/etter fødsel. Tror de har den på biblioteket. Og sandviks har gratis hefte for stell av spedbarn (du finner den under tilbud i appen).

For kjøp av brukt utstyr kan jeg anbefale butikken barneskatter, hvis du bor i nærheten eller omegn av Drammen: https://instagram.com/barneskatter.no?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
Back
Topp