Vil ikke..

Monica

Flørter med forumet
Fikk bre av lege ay jeg må ta glukosebelastningsprøve å greier. For det første koster det meg 200 kr å reise til lege å 110 for å kjøpe den prøven ... å jeg har syykt sprøyteskrekk.....

Er det blodprøve fra arm ell finger på den prøven?? Å hvordan reagerte du på sukkervannet??

Du skal ikke betale for det. Det har jo med svangerskapet og gjøre. Det første de gjør når du kommer er å måle blodsukkeret ditt, dette et et lite stikk i fingeren. Du må komme fastende. Så må du drikke dette ekle sukkervannet og vente en time. Deretter tar de blodsukkeret igjen, da skal sukkeret være litt høyt. Så må du vente en time til og de måler sukkeret igjen, denne gangen skal det ha sunket. Så er du ferdig :)

så alle stikkene er i fingeren ???
jeg fikk beskjed om å kjøpe dette på apoteket å ta med til legen... hvorfor må jeg det da ???
dette skal jeg ta opp med de....

Herregud, så merkelig? Alt relatrert til svangerskapet skal jo være gratis.. Det hadde jeg aldri funnet meg i!

Hmm jeg gjorde dette hos legen på tirsdag! Betalte ingenting å kjøpte ingenting. Det eneste jeg gjorde var å møte opp der fastende.

Legene har vel lov å ta betalt for utstyr og materiell, selv om man er unntatt egenandel som gravid. Men de fleste gjør det ikke da.. Jeg har aldri betalt en krone noengang, hadde til og med 2 glukosebelastningstester sist..

Hei! jeg tok glukosebelastningstest for to-tre uker siden, etter at jeg hadde observert glukose i urinen min en ettermiddag. Alle urinprøvene mine hos legen hadde vert fine, men pga min egen urinprøve (som jeg tok på jobb ikke fastende) valgte de likevel å ha meg til en glukosebelastning. Det gikk veldig fint. De tar en blodprøve i armen, ikke i fingen før og etter en har drukket sukkervannet + sittet i ro to timer etterpå. Grunnen til at de tar blodprøve i armen og ikke bare en vanlig blodsukkertest i fingen er nok fordi de ønsker en HbA1c som forteller noe om glukosenivået i blodet over tid. Uansett, testen viste seg å være helt fint så det kunne jeg legge av meg. Synes ikke du skal grue deg eller ikke ønske å ta denne. Dersom legen vurderer det som nødvendig så er det fordi det er til det beste for deg og babyen og for å gi deg ekstra oppfølgingom om det skal være noe. Du skal ikke kjøpe noe selv eller betale noe. Det gjorde heller ikke jeg. Det du har fått beskjed om høres noe uprofesjonelt ut. Du bør få dem til å gjøre dette ordentlig når du først må gjennom det.

Å nå ble jeg nærvøs igjen. Jeg klarer ikke å ta sprøyter uansett ... jeg har såå sprøyteskrekk. Ååååh. To stk på en dag er for drøyt. :(:(:(

Mener jeg også måtte kjøpe den glukoseblandingen selv på apotektet sist svangerskap. Viktig å komme fastende ja, ellers kan det gi falskt utslag. Å drikke selve sukkervannet er helt jævelig.. jeg brakk meg mange ganger.. men ned må det jo så da har man jo ikke no valg... Husker ikke om det var stikk i armen eller fingeren.. Men bare å bli ferdig med det så har du gjort det.. Sikkert lurt å opplyse om sprøyteskrekken din og at du har besvimt før sånn at de kan ta hensyn til det. Lykke til, det går nok fint ;)

På sønnen min så kjøper jeg sånne plaster som jeg ikke husker navnet på når han skal ta blodprøve. Da kjenner han ingenting. Kanskje du heller skal spandere på deg en pakke med sånne i stedet?? :-) Har aldri tatt sånn test så det kan jeg ikke svare på. Ønsker det uansett lykke til :-)

Takk for omtanken... men det er ike så vondt å bli stikket men jeg hater nålen. Å nei, hjelper ikke å gjemme ansiktet for jeg vet den kommer. :(

Synes det me stikk i fingeren er ingenting, hater selv store nåler, og blodprøver :) av og til måler jeg sukkeret Mitt selv når jeg er på jobb :)

Jeg hadde ikke nølet heller om det bare er stikk i fingeren.... det er så enkelt som at jeg aldri har sett nålen på den....

På sønnen min så kjøper jeg sånne plaster som jeg ikke husker navnet på når han skal ta blodprøve. Da kjenner han ingenting. Kanskje du heller skal spandere på deg en pakke med sånne i stedet?? :) Har aldri tatt sånn test så det kan jeg ikke svare på. Ønsker det uansett lykke til :)

Embla plaster tror jeg det heter ;) To stk inni og de koster flesk! Men er nok gull verdt hvis en har skikkelig nåleskrekk ;)

Back
Topp