Vil ikke sove alene

1mamma1

Blir kjent med forumet
Novemberbarna 19
Nå er lille jenta mi 1uke gammel. Vi dro hjem en dag etter fødsel. Det som er litt problematisk for meg er at hun vil ikke sove alene, altså i egen seng. Hun sovner på brystet mitt og når jeg flytter hun vekk i seng eller ved siden av meg våkner hun. Da som regel med gråt. Er dette normalt? Har noen tips til hvordan jeg kan få hun til å sove alene? Hilsen trøtt nybakt mamma
 
Nå er lille jenta mi 1uke gammel. Vi dro hjem en dag etter fødsel. Det som er litt problematisk for meg er at hun vil ikke sove alene, altså i egen seng. Hun sovner på brystet mitt og når jeg flytter hun vekk i seng eller ved siden av meg våkner hun. Da som regel med gråt. Er dette normalt? Har noen tips til hvordan jeg kan få hun til å sove alene? Hilsen trøtt nybakt mamma
Noen barn vil ikke sove alene og det tror jeg du bare må leve med. Du kan alltids prøve å ha ett teppe med lukten din på i egen seng, ellers ville jeg samsovd..
 
Lillebror var slik i 1 år, klistremerkebaby. Han måtte ha nærkontakt 24/7, og det fikk han. Vi samsov så lenge han ønsket det, og hadde behovet. Da sov vi godt, alle sammen. Jeg måtte holde på han hele natta, ellers så våknet han.

Han har fortsatt behov for mye nærkontakt, han er i dag 3 år. Han får sove med oss så mye han ønsker, og så mye kos han bare vil. Det kommer en dag vi vil savne det. ❤️
 
Les om fjerde trimester :) det er ikke unormalt i det hele tatt, men skjønner at det er slitsomt! Du kan prøve å svøpe babyen og se om det hjelper :)
 
Nå er lille jenta mi 1uke gammel. Vi dro hjem en dag etter fødsel. Det som er litt problematisk for meg er at hun vil ikke sove alene, altså i egen seng. Hun sovner på brystet mitt og når jeg flytter hun vekk i seng eller ved siden av meg våkner hun. Da som regel med gråt. Er dette normalt? Har noen tips til hvordan jeg kan få hun til å sove alene? Hilsen trøtt nybakt mamma

Helt normalt, og for oss varte dette ganske lenge:) ikke rart heller med tanke på at de er vandt til å være inni deg:)

Hadde jeg oppdaget det tidligere skulle jeg kjøpt ewan sovesau fra starten;-) kjøpte den når jenta va 7 mnd og synes den var ganske genial:)
 
Må nok ha litt mer tålmodighet. Baby er bare en uke gammel og vandt til å sove inni magen
 
Må nok ha litt mer tålmodighet. Baby er bare en uke gammel og vandt til å sove inni magen
Tenkte det var smart å ta det så tidlig som mulig hvis det var noe jeg kunne gjøre for å få hun til å trives i egen seng. Har ingenting med tålmodighet å gjøre, spurte om råd. Ikke dømming.
 
Tenkte det var smart å ta det så tidlig som mulig hvis det var noe jeg kunne gjøre for å få hun til å trives i egen seng. Har ingenting med tålmodighet å gjøre, spurte om råd. Ikke dømming.
Enkelte babyer liker det rett og slett ikke i begynnelsen. Tror nok ikke hun mente å dømme deg :)
 
Tenkte det var smart å ta det så tidlig som mulig hvis det var noe jeg kunne gjøre for å få hun til å trives i egen seng. Har ingenting med tålmodighet å gjøre, spurte om råd. Ikke dømming.
Ingen som dømmer. Men det er helt vanlig at en baby på en uke liker å ligge oppå eller inntil mammaen sin. Trivsel i egen seng kommer etterhvert
 
Det er helt normalt. Slitsomt, men noe veldig mange bare må leve med.
 
Tenkte det var smart å ta det så tidlig som mulig hvis det var noe jeg kunne gjøre for å få hun til å trives i egen seng. Har ingenting med tålmodighet å gjøre, spurte om råd. Ikke dømming.

det er ingenting du kan gjøre nå for det, det må bare gå seg til. Å trives i egen seng kommer når hun er moden for det, akkurat som andre milepæler hun skal igjennom. Les om fjerde trimester :)
 
Beklager men baby vil helst ha kroppskontakt. Det er trygt og godt. Hatt det slik jeg også. Med min første så fikk jeg han ikke i egen seng før 7-9 mnd. Våknet i sekundet han ble lagt i egen seng og ble hysterisk. Holdt på med han i 2-3 t hver kveld når han var rett rundt 3 mnd. Det fungerte ikke. Etter en uke 2 ga jeg opp og Han lå videre i vår seng. Når han var nyfødt så lå han i babynest og ammet han der. Når han sovnet så gikk jeg bort. I starten la jeg han ikke i sengen vår før sent på kvelden og vi skulle sove. Han sov heller ikke noe annet sted enn på puppen på dagtid. Når han ble 6 mnd kunne han endelig sove litt i vognen alene. Han var klistremerke baby. Når han ble 10 mnd kunne han leke litt lengre borte fra hvor jeg var. Da løsnet det meste.

Jeg var veldig trøtt. Når mannen kom hjem fra jobb så fikk han baby med engang. Jeg måtte ha litt pause, jeg taklet ikke engang at mannen tok på meg.

Det kan være veldig slitsomt, men det blir bedre. Det som hjalp meg var å trille på tur ute. Det å få frisk luft og mosjon og tankene bort fra bæring. Gå på Babysang også hjalp. Det er veldig greit å komme seg ut. Ellers er bæresele gull verd. Amme gjerne i søvn. Sov gjerne når baby sover på dagtid.
 
Vår yngste sov kun oppå en av oss de første 7 ukene av sitt liv, nå er han straks 4 måneder og sover enkelte ganger i senga si rett ved siden av meg, men omtrent alltid inntil meg mesteparten av natta. Det går seg til og du blir vant til det. Ta en natt av gangen. Hva med å bytte på å sove oppå deg og pappaen? Det gjorde vi til å begynne med og det hjalp mye.
 
Ta tiden til hjelp, mi snuppe på 10 uker har dager der hun kunn vil ha puppen som hodepute men så igjen har hun dager der hun sover best alene. I natt feks sov hun i sin seng fra 20:00 til 04:45 mens andre netter vil hun være sammen med meg. Barn er så forskjellige.

Jeg har hatt barn som foretrekker å sove alene og barn som helst vil ligge helt tett inntil ❤️ Begge deler er helt normalt.
 
Mine 3 har bare villet sove på meg eller får de første par måneder. Det er bare sånn baby tilværelsen er. Er slitsom å tungt, men går seg til på sikt da. Noen trenger mer nærhet enn andre. Minstemann på 4 kommer fortsatt inn i vår seng på natten og når han skal legge seg må vi sitte med han til han sover. Alt blir en vane til slutt. Men bytte på med mannen sin så du får litt avlastning.
 
Lillejenta her var sånn i tre måneder. Nå sovner hun fint i vognen uten at vi gjorde annet enn å vente til hun var klar. Beste tipsene jeg kan gi er bæretøy når du er våken og vil få gjort noe, samsoving når du er trøtt og vil sove. Og husk at det bare er en kort periode!

Svøping og whitenoise kan hjelpe. Og å finne et bæretøy som faren trives med slik at han kan ta babyen en stund mens du får sovet eller tatt en dusj.
 
Jeg har 3 barn som alle har vært ulike når det gjelder søvn og kroppskontakt.
Nr 1 ville bare sove i egen seng på natten og bæresele på dagen, fra 3 mnd sov i egen seng dag og natt
Nr 2 sov hvor som helst på dagen og på meg, i sittende stilling, på natten, fra 3 mnd sov i egen seng også om natten
Nr 3 sov i vogna på trilletur på dagen ellers på meg både dag og natt, fra 6 uker egen seng om natta og vogna (stillestående) om dagen

Jeg tok og svøpte nr 3 og da sovner hun fint selv når hun var 2-3 uker, men våkner midt på natta og ville bare sove videre på meg.

noen barn trenger mye kroppskontakt. Men det går ann å prøve å vende de til senga ved feks å svøpe, koseklut, bamse, t-skjorte med kjent lukt fra mor, smokk. Viktig å legge de før de blir overtrøtte. Går det ikke så vent noen dager og prøv på nytt.
 
Babyer er forskjellige rett og slett. Har 3 barn og alle med forskjellige behov som babyer. Nr 3 er jo baby enda.
 
Det er nor alt, men også noen ting du kan forsøke. Du kan forsøke lett svøping med et helseteppe eller stor gassklut :) ❤️ og putte en gulpeklut i bhen din en stund, som du legger ved siden av baby så den kjenner masse god mammalukt.
Hvis hun sovner i armkroken din kan du legge deg på siden og legge den ned med henne i armkroken også saaaakt lirke henne ned til hun ligger inntil deg men ikke i armkroken. Også kn du forsøke å flytte deg litt vekk.
 
Har 3 barn og di to minste var veldig kontaktsøkende og sov bedre inntil meg og pappaen. Mellomste sov sammen med oss til han ble 12 mnd , og minstemann til han var 1,5 år:)
Mens eldstemann sov bedre i sin egen seng ved siden av oss da han var 2 mnd og på sitt eget rom da han ble 6 mnd.
Prøvde mye men måtte bare godta at barn er forskjellige :p

Men spesielt nyfødte liker kroppskontakten , den tryggheten med å være nær deg. Inni magen var det varmt og trygt og mange lyder som baby er vandt til og det er jo også en stor omvelting for baby å bli født :) Er bare en del av å være foreldre og sier som flere har skrevet at baby er bare 1 uke ! Gi det litt tid , men her kommer babys behov først :) Og med tiden så blir det litt ‘lettere’ :smug:

Men er jo bare å prøve alle di gode tips og råd du har fått , og få hjelp av pappaen også :smug:
 
Back
Topp