Jeg er veldig sikker på at datteren min føler seg møtt og forstått. Og jeg har ikke gitt henne negativ oppmerksomhet så langt hvertfall. Les innlegget mitt
Jeg leste det, og svarte på det.
Jeg har ikke sagt at du har gitt henne negativ oppmerksomhet, jeg har simpelthen rådet deg til å gi positiv oppmerksomhet.
Når barn reagerer på den måten, er det av en grunn, og det er som regel fordi vi voksne ikke forstår, eller fordi barna ikke forstår.
Å bli båret av gårde er ikke noe vi voksne hadde satt pris på, og hvis det er noe hun er vant til, vil hun følge det mønsteret fordi det er det som forventes. Det blir en selvoppfyllende profeti at henting skal bli vanskelig hvis det er det barnet opplever at forventes, uavhengig av om det faktisk er noe som forventes. Hva barn, eller andre mennesker generelt, føler inni seg, kan man aldri vite sikkert, og barn får ikke uttrykt det, eller sortert sine følelser slik som oss voksne heller.
Det er fullt forståelig at man ikke kan bruke lang tid på henting, og at å bære barnet føles som en siste utvei, men det er ikke en heldig utvei for å løse problemet, da det egentlig bare skaper et nytt, eller forsterker det allerede eksisterende problemet.
Man må hjem, det er klart, men du ville garantert ikke godtatt det om barnehagen gjorde det samme med barnet fordi barnet ikke ville komme og spise, eller bli med inn etter utetiden e.l. Jeg forventer i hvert fall at de heller snakker med dem, og finner andre måter å gjøre det på.