Vil ikke ha melk

bimsa

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Lillemann har bestemt seg for at flaske er noe tull!

Jeg har aldri ammet (for lite melk) så han har alltid fått flaske. Dette har gått fint, frem til to uker siden. Da begynte han å nekte flaske etter 3 av 4 måltider. På morgenen pleier han kun få mme, men nå er det veldig motvillig han tar den flasken også.

En vanlig dag ser slik ut:
- Kl 06:30 260 ml mme
- Kl 10 God porsjon grøt, vann og 2 slurker mme (5ml kanskje)
- Kl 14 God porsjon middag, vann og nekter mme.
- Kl 16ish Mellommåltid, frukt eller noe sånt
- Kl 18 God porsjon grøt, vann og 2 slurker mme.

Han er jo mett og fornøyd, men jeg synes det er alt for tidlig å slutte med mme.

Ser ut til at jeg snart må gi grøt i stedet for mme på morgenen og evt brødskiver eller noe på formiddagen. Han kan ikke sitte ennå, så prøver å drøye litt med det.
What to do...

Hva med å prøve å ikke gi mme til måltidet, men mellom måltider? Heller gi vann og drikke under og etter måltidet.. Jeg tenker hvertfall at en god porsjon middag/grøt, gjør han ganske mett.. Og hvis man skal spise enda ett måltid (mme) rett etterpå, så ville nok jeg også vært mett...

Det går jo ann å blande litt mme i grøten evt:)

Her får lillemann pupp når han våkner, grøt etter times tid, så er det lunsj og middag, grøt til kvelds, og pupp en times tid før/etter måltidene:) han vil ha mindre pupp nå som han spiser mat, men han vil fortsatt ha mellom måltidene:)

Hva med å prøve å ikke gi mme til måltidet, men mellom måltider? Heller gi vann og drikke under og etter måltidet.. Jeg tenker hvertfall at en god porsjon middag/grøt, gjør han ganske mett.. Og hvis man skal spise enda ett måltid (mme) rett etterpå, så ville nok jeg også vært mett...

Det går jo ann å blande litt mme i grøten evt:)

Her får lillemann pupp når han våkner, grøt etter times tid, så er det lunsj og middag, grøt til kvelds, og pupp en times tid før/etter måltidene:) han vil ha mindre pupp nå som han spiser mat, men han vil fortsatt ha mellom måltidene:)
Peøvd tutekopp eller større størrelse på tuten til flaska? :)

Prøvd både å gi utenom måltider og tutekopp/større str på smokken. Er det mme vil han ikke ha. Blir skikkelig sinna Vil kun ha fast føde og vann...

Virker ikke som at han er noen "flaskegutt", men mer at han vil ha maten inn med skje/henda og tygge den. Ikke engang som kos vil han ha flasken...

Det er helt vanlig på denne alderen, og det pleier å gå over igjen. Når babyen nærmer seg 8 mnd er det mange som får "brystvegring / diestreik". Du kan sikkert finne masse om det som et ammeproblem, men det er jo egentlig akkurat det samme som kan skje med babyer som får flaske. Bare at ingen gidder å hjelpe med "flaskeproblemer". :meh:

Du kan f.eks. prøve å lese slikt som dette om tilsvarende ammeproblem, og se om du får oversatt noen av rådene til flaskemating. Du slipper jo å tenke på rådene om å opprettholde melkeroduksjon da :p, men å prøve seg fram med stillhet, søvn, lyd eller underholdning blir det samme tenker jeg.
http://www.ammebloggen.no/blog/2015/03/hjelp-babyen-vil-ikke-ta-puppen.html

Det er alt for tidlig å slutte med mme, men han tar ikke skade av noen uker flaskestreik heller. Det er mme i grøten også, så han får i seg melk. Lykke til, håper det snart går over igjen. :)

Helt likt her. Har tatt flaske om kvelden og natta men nå nekter hun det også. Greit at hun natt-avvenner seg selv forsåvidt men hun vil ikke ha flaske om dagen. Jeg har prøvd å gi på kopp og skje men hun spytter ut og er tydelig lei hele melka!

Jeg skal kjøpe en tutekopp som bare brukes til melk nå, og se om hun tar den etterhvert. Greit nok å slutte med flaske men melk bør hun jo ha. Drikker vann og måltidene er likt som hos deg.

Har prøvd forskjellig - til måltid, utenom måltid, før og etter soving, holde selv, stille, underholdning...men nei. Kan jo ikke tvinge henne heller.

Bruk mme i maten. :)
Han trenger ikke mme når han spiser grøt i stedet, han får i seg melk der også. ;)

Det er helt vanlig på denne alderen, og det pleier å gå over igjen. Når babyen nærmer seg 8 mnd er det mange som får "brystvegring / diestreik". Du kan sikkert finne masse om det som et ammeproblem, men det er jo egentlig akkurat det samme som kan skje med babyer som får flaske. Bare at ingen gidder å hjelpe med "flaskeproblemer". :meh:

Du kan f.eks. prøve å lese slikt som dette om tilsvarende ammeproblem, og se om du får oversatt noen av rådene til flaskemating. Du slipper jo å tenke på rådene om å opprettholde melkeroduksjon da :p, men å prøve seg fram med stillhet, søvn, lyd eller underholdning blir det samme tenker jeg.
http://www.ammebloggen.no/blog/2015/03/hjelp-babyen-vil-ikke-ta-puppen.html

Det er alt for tidlig å slutte med mme, men han tar ikke skade av noen uker flaskestreik heller. Det er mme i grøten også, så han får i seg melk. Lykke til, håper det snart går over igjen. :)

Takk for tips!

Helt likt her. Har tatt flaske om kvelden og natta men nå nekter hun det også. Greit at hun natt-avvenner seg selv forsåvidt men hun vil ikke ha flaske om dagen. Jeg har prøvd å gi på kopp og skje men hun spytter ut og er tydelig lei hele melka!

Jeg skal kjøpe en tutekopp som bare brukes til melk nå, og se om hun tar den etterhvert. Greit nok å slutte med flaske men melk bør hun jo ha. Drikker vann og måltidene er likt som hos deg.

Har prøvd forskjellig - til måltid, utenom måltid, før og etter soving, holde selv, stille, underholdning...men nei. Kan jo ikke tvinge henne heller.

Idag ville han ikke ha flasken på morgenen heller. Lå bare å tygde på den. Prøvde med tutekopp, spyttet alt ut og gliste lurt tilbake.

Idag ville han ikke ha flasken på morgenen heller. Lå bare å tygde på den. Prøvde med tutekopp, spyttet alt ut og gliste lurt tilbake.

Nei det er helt slutt her nå. Får grøt og vann når hun våkner.

Får bare fortsette å prøve litt, men ikke med flaska tenker jeg. Den må jo sluttes med etterhvert uansett, like greit å ta det nå om de bestemmer det selv. Får bli kopp, glass eller tutekopp.

Jeg har ikke gitt meg ennå, men er litt av en kamp dette. Prøvd kopp, tutekopp, flere forskjellige flasker. Med en gang han smaker at det er mme (også prøvd forskjellige merker) så vil han ikke ha.

Tydelig smaken her også. Spytter ut. Jeg gir snart opp. :p

Jeg har en skje mme-pulver i grøten morgen og kveld. Da får hun i seg noe i det minste. Tør ikke ta i mer, i tilfelle hun skal kjenne mme-smaken og etterhvert nekte grøt også pga det.

Back
Topp