vil bare si...

lykkelita*

Forumet er livet
...at å ha en funksjonshemmet søster eller bror, gjør ikke livet ditt dårligere. Jeg har aldri følt meg tilsidesatt i oppveksten, selv om min lillesøster med CP har trengt ekstra tid og hjelp, og har måttet reise ned til rikshospitalet for operasjoner, og trengt ekstra penger osv.

Mamma og pappa fikk to barn etter lillesøstera mi og dem føler det samme som meg. Vi som søskenene hennes skjønner jo at hun trenger mer hjelp og oppmerksomhet enn det vi gjør, og det får oss på ingen måte til å føle oss tilsidesatt av foreldrene våre! Hun har fått oss til å sette pris på at vi er friske selv, og gjort slik at vi er takknemlige for at vi ikke er avhengige av så mye hjelp som det hun er!

Jeg er så glad i henne og unner henne alt godt. etterhvert som jeg ble eldre har jeg selv stilt opp for henne, vært ledsageren hennes på leirer for cp-skadde osv. Det gjorde meg ille berørt å lese i tråden 'hva ville dere gjort om dere fikk et barn med downs', når folk skrev at de ville tatt abort med hensyn til sine andre barn.

Jeg elsker jo søsteren min, og har jo alltid skjønt hvorfor hun trengte mamma og pappa mer enn meg, hvorfor jeg måtte bli passet av andre mens de reiste med henne ned til oslo osv.

Jeg var to år da hun kom og jeg har ALDRI følt meg tilsidesatt. Jeg er så glad for at mamma og pappa ikke valgte henne bort da de fikk vite at hun var syk på ultralyden, de vurderte det ikke en gang!

Det er ikke meningen å rakke ned på noen nå, men jeg følte bare at dette var et innlegg jeg måtte skrive. Søsken er de beste vennene man får, de er der med deg hele livet og ofte er det de som kjenner deg best og vet best hva du har vært gjennom, det spiller ingen rolle om de har en sykdom eller om de er friske. Du elsker dem like høyt uansett.

OG EN TING TIL!

så at noen skrev at funskjonshemmede barn blir mobbet, dermed skåner du barnet med å ikke få det. til det har jeg bare en ting å si: JEG VIL HELLER HA ET FUNKSJONSHEMMET BARN SOM BLIR MOBBET, ENN ET BARN SOM MOBBER FUNKSJONHEMMEDE!!![:@]

Flott innlegg[:)] Tror det er ett par stk her som trenger å lese det[;)]

Tror barn(søsken) tilpasser seg dette veldig fort jeg.. Det er nok bare en periode hvor de andre kan være litt sjalu, men dette gjelder når man får friske barn også[;)]

Skulle jeg blitt gravid med en unge som ikke var helt frisk skulle ikke hensyns til om de andre barna ble sjalu eller ikke spillt inn.. Heller om vi hadde kapasitet og energi til å klare det og fortsatt ha noe til overs for de to andre[:)]

Så flott for deg og din familie at det har gått så bra! [:)] Dere har kanskje hatt bra oppfølging fra kommunen?

Men er ikke alle som har det sånn, familien min inkludert. Og sånn som oppveksten min var, så er jeg en av de som ville tatt abort ved Downs. Ikke noe jeg er stolt av, men et valg jeg er bevisst på.

ORIGINAL: hissigproppen MØMØ

Så flott for deg og din familie at det har gått så bra! [:)] Dere har kanskje hatt bra oppfølging fra kommunen?

Men er ikke alle som har det sånn, familien min inkludert. Og sånn som oppveksten min var, så er jeg en av de som ville tatt abort ved Downs. Ikke noe jeg er stolt av, men et valg jeg er bevisst på.

nei! mamma har måttet kranglet seg til den lille støttet hun har fått... er kanskje sånt det er med små kommuner. men mmma kjempet for datteren sin sak med glede, som en mor skal. jeg sier ikke at det er lett, men det er noe man gjerne bruker krefter på. akkurat som du ville om ditt friske barn plutselig havnet i en ulykke og ble skadd for livet.

ORIGINAL: lykkelita*

nei! mamma har måttet kranglet seg til den lille støttet hun har fått... er kanskje sånt det er med små kommuner. men mmma kjempet for datteren sin sak med glede, som en mor skal. jeg sier ikke at det er lett, men det er noe man gjerne bruker krefter på. akkurat som du ville om ditt friske barn plutselig havnet i en ulykke og ble skadd for livet.

Selvsagt ville jeg gjort alt om noe skulle skjedd med jenta mi etter hun ble født. Eller om det ikke hadde vistes på UL, og hun kom med et handicap. Men hvis jeg har muligheten til å velge, så ville jeg valgt bort.

Store kommuner er ikke noe bedre hva angår hjelp og slikt, og det sleit ut mamma og pappa fullstendig...

Selvsagt ville jeg gjort alt om noe skulle skjedd med jenta mi etter hun ble født. Eller om det ikke hadde vistes på UL, og hun kom med et handicap. Men hvis jeg har muligheten til å velge, så ville jeg valgt bort.

Store kommuner er ikke noe bedre hva angår hjelp og slikt, og det sleit ut mamma og pappa fullstendig...

Ja, det er jo ditt valg... jeg følte bare at jeg måtte si hvordan jeg føler om dette, ettersom jeg er søsken av en funksjonshemmet siden det var så mange på den andre tråden som mente at det ikke er rettferdig ovenfor sine andre barn å bære frem et nytt som trenger ekstra omsorg.

Ja, det er jo ditt valg... jeg følte bare at jeg måtte si hvordan jeg føler om dette, ettersom jeg er søsken av en funksjonshemmet siden det var så mange på den andre tråden som mente at det ikke er rettferdig ovenfor sine andre barn å bære frem et nytt som trenger ekstra omsorg.

Det er ikke mine tanker hvert fall, jeg har andre grunner [;)]

Men følte det var greit å også nevne den andre siden.

Men jeg vil poengtere at det ikke alltid er foreldrene som tilsidesetter, men også onkler og tanter for eksempel.

Jeg er positiv til mangfold altså, misforstå meg rett [:)]

ORIGINAL: *LiseT*

Vil bare gi deg en gooooood klem Lykkelita.
Du sier det si fint, og du fikk meg til å tenke iallefall.

takk, det var fint å høre[:)]

Ett innlegg til ettertanke dette[:)]

Selv aner jeg ikke hva jeg hadde gjort, og har heller ikke deltatt i diskusjonen...
Men jeg vet at funksjonshemmede kan ha rike liv, og de gir de rundt seg mye!
Skjønner vldig godt at det må være provoserende å lese flere av innleggene, da du selv sitter i en situasjon hvor du har en søster med med CP.

Vi som ikke har noe nære å relatere til, vi ser det negative.Dere som har ett ansikt å sette til diagnosene, dere ser menneskene. Og det er utrolig viktig å høre hva dere med erfaringen sier! Vi frykter ofte det ukjente, og det gjelder nok i stor grad i denne diskusjonen også....

Så bra!!!![:)] Tror deg på dette. Du har nok også fått noen skikkelig gode erfaringer av søsknene dine.

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Ett innlegg til ettertanke dette[:)]

Selv aner jeg ikke hva jeg hadde gjort, og har heller ikke deltatt i diskusjonen...
Men jeg vet at funksjonshemmede kan ha rike liv, og de gir de rundt seg mye!
Skjønner vldig godt at det må være provoserende å lese flere av innleggene, da du selv sitter i en situasjon hvor du har en søster med med CP.

Vi som ikke har noe nære å relatere til, vi ser det negative.Dere som har ett ansikt å sette til diagnosene, dere ser menneskene. Og det er utrolig viktig å høre hva dere med erfaringen sier! Vi frykter ofte det ukjente, og det gjelder nok i stor grad i denne diskusjonen også....

Nettopp, det var veldig godt sagt.

ORIGINAL: Apeloffen ruger

Flott innlegg[:)] Tror det er ett par stk her som trenger å lese det[;)]

unnskyld meg, men dette klarer jeg bare ikke å gi slipp på... Jeg synes at det blir sakt så mye stygt og dumt i den andre tråden at jeg blir både lei meg, sint og kvalm!

Jeg kjenner flere barn og undommer med sykdommer som downs og CP gjennom disse leirene jeg har vært med lillesøsteren min på. Mange mener at funksjonshemmede ikke kan leve fullverdige liv og tror at de ikke ville valgt å leve om dem fikk bestemme selv. Men der tar dere så feil! Jeg anbefaler alle dere som har slike tanker å dra på leirer for funksjonshemmede, så får dere se selv...

Jeg har møtt unger i rullestol som mener at dem kan kjøre firhjuling og hoppe i fallskjerm om de vil, og på disse leirene får dem faktisk gjøre det! De har en helt spesiell livglede og livslyst som jeg aldri ahr opplevd andre steder. De vet at de ikke har like muligheter som oss friske og "normale", men de sitter ikke inne og sturer av den grunn! De går ut i verden med hevet hode og gjør det dem kan! De ler og har det gøy akkurat som alle andre barn. De vokser og har meninger akkurat som deg og meg. De vil få seg en kjæreste som de kan få egne barn med, akkurat som resten av oss.

De kan leve et like fullverdig liv som oss, forskjellen er bare at de er avhengige av å få hjelp og tilrettelegging fra oss andre. Og foreldrene, søskene og resten av familien deres er jo selvfølgelig de første til å gi dem denne tilretteleggingen, og for familien er ikke dette noen byrde! Det er noe man gjør med glede og man får så mye igjen av det!

Jeg har møtt en jente som er nesten helt blind, lam i hele venstre side av kroppen og som ikke kan høre. Dette var på en av leir i regi av NFU, jeg tok henne med ut på dansegulvet på diskoen og hun danset nesten en time i strekk bare jeg støttet henne! Det var en så liten gest av meg og noe jeg selv hadde glede av, og det satte hun mer pris på en jeg kan komme på at noen andre har gjort av noen annen tjeneste jeg har gitt.

Jeg skulle så ønske at dere kunne se disse menneskene, møte dem... De har kanskje ikke en funksjonell kropp, men de har et pågangsmot og en livslyst jeg aldri har sett maken til. Jeg ville vært så stolt om mitt barn hadde vært som dem!

Det var flott skrevet[:D]

blir lei meg når jeg leser at folk ville valgt vekk barnet sitt, selv etter det er født.

Jeg har selv jobba med en gutt som var helt frisk fram til han var 2 år, da fikk plutselig mange epilektiske anfall som i løpet av noen få år gjorde ham multifunksjonshemma.

jobber også med en som ble trfikkskadd i en alder av 25 år, og bor nå i bofelleskap med folk med psykisk utviklingshemning.

man har aldri noen garanti for hva framtida bringer

flott skrevet og helt enig .

ORIGINAL: Camillasen

Så bra!!!![:)] Tror deg på dette. Du har nok også fått noen skikkelig gode erfaringer av søsknene dine.

JEG VIL HELLER HA ET FUNKSJONSHEMMET BARN SOM BLIR MOBBET, ENN ET BARN SOM MOBBER FUNKSJONHEMMEDE!!![:@]

Godt sagt!!!!!!!!

ORIGINAL: Immunda

JEG VIL HELLER HA ET FUNKSJONSHEMMET BARN SOM BLIR MOBBET, ENN ET BARN SOM MOBBER FUNKSJONHEMMEDE!!![:@]

Er så glad for at du skrev dette innlegget! Der er så mange som sier at de vil ta abort om funksjonshemming blir oppdaget på UL, dette er som regel folk som ikke vet hvordan det er å stå i den situasjonen at det er en realitet. Å ha et funksjonshemmet barn er selvfølgelig "mer utfordrende" enn et "normalt" barn, men fy faen da har dem ikke sett et lite barneansikt lyse opp i stolthet etter å ha klart noe som kanskje har virket uoppnåelig, for ikke å snakke om den sinnsyke gleden det gir som foreldre! Kunne ha skrevet mange sider kjenner jeg men da gidder ingen lese[8D]

Syns bare at folk som ikke har noe mer nyansert å si enn "jeg ville ha tatt abort", kan la vær å svare på sånne innlegg!

(Har ikke opplevd å ha et barn med funksjonshemming selv men har vært veldig tett innpå noen i den situasjonen)

Signerer. Og kjempe bra innlegg, HI.

Back
Topp