Vil amming lykkes neste gang? Ang stramt tungebånd

Abcdefg000

♡2014♡2023♡
Junibollene 2023
Fullammet babyen den første uken. Deretter fikk jeg store sprekk og blødende brystvorter samt soppinfeksjon, noe som gjorde at jeg måtte pumpe og gå over til delamming med flaske. Forsøkte skjokd, men babyen klarte ikke å få tak. Nå har det gått 4 uker og har gått over kun mme pga min egen fysiske og psykiske helse. Babyen har også fått påvist stramt tungebånd, men vi har bestemt oss for å ikke klippe ettersom han har en fin vektoppgang.

Mitt spørsmål: Klarte dere å fullamme baby nr2 etter å ikke ha fått det til med nr1?
Er stramt tungebånd noe som alle barn i søskenflokken får, eller er det tilfeldig? (Jeg fullammet førstemann, men det var en annen pappa - andre gener.)
 
Fullammet babyen den første uken. Deretter fikk jeg store sprekk og blødende brystvorter samt soppinfeksjon, noe som gjorde at jeg måtte pumpe og gå over til delamming med flaske. Forsøkte skjokd, men babyen klarte ikke å få tak. Nå har det gått 4 uker og har gått over kun mme pga min egen fysiske og psykiske helse. Babyen har også fått påvist stramt tungebånd, men vi har bestemt oss for å ikke klippe ettersom han har en fin vektoppgang.

Mitt spørsmål: Klarte dere å fullamme baby nr2 etter å ikke ha fått det til med nr1?
Er stramt tungebånd noe som alle barn i søskenflokken får, eller er det tilfeldig? (Jeg fullammet førstemann, men det var en annen pappa - andre gener.)
Min første hadde stramt tungebånd, sleit fryktelig med amming. Min andre hadde ikke stramt tungebånd og ammingen gikk veldig fint :)

Når det er sagt så anbefaler jeg virkelig å få tungebåndet klippet da det kan gi problemer i fremtiden. Etter 6mnd tror jeg de anbefaler å vente til etter en viss alder tror jeg. Så ville heller tatt det nå mens han enda var liten.
 
Skulle til å si det samme: mer enn bare ammingen som er grunnen til at det bør klippes. Tenker da på tannstilling, spenninger, hodepine, osv.
 
Min første hadde stramt tungebånd, sleit fryktelig med amming. Min andre hadde ikke stramt tungebånd og ammingen gikk veldig fint :)

Når det er sagt så anbefaler jeg virkelig å få tungebåndet klippet da det kan gi problemer i fremtiden. Etter 6mnd tror jeg de anbefaler å vente til etter en viss alder tror jeg. Så ville heller tatt det nå mens han enda var liten.
Skulle til å si det samme: mer enn bare ammingen som er grunnen til at det bør klippes. Tenker da på tannstilling, spenninger, hodepine, osv.
Vi fikk beskjed av barnelegen om at de ikke anbefalte å klippe hvis babyen hadde en fin vektøkning, så da tenkte vi å ikke utsette babyen for det. Men jeg skal spørre henne en gang til.
 
Vi fikk beskjed av barnelegen om at de ikke anbefalte å klippe hvis babyen hadde en fin vektøkning, så da tenkte vi å ikke utsette babyen for det. Men jeg skal spørre henne en gang til.
Jeg ville spurt noen andre enn barnelegen på hs. Ved vår hs sa barnelegen at de ikke forholder seg til den («nye») nasjonale veilederen for diagnostisering og behandling av stramt tungebånd hos spedbarn, dvs at de ikke forholder seg til ny kompetanse og vitenskap.

Om dere klipper vil barnet kanskje også trenge behandlinger i form av bodywork av kiropraktor eller manuellterapeut. Det er god hjelp i Norsk støttegruppe for stramt tungebånd på Facebook :Heartpink
 
Jeg ville spurt noen andre enn barnelegen på hs. Ved vår hs sa barnelegen at de ikke forholder seg til den («nye») nasjonale veilederen for diagnostisering og behandling av stramt tungebånd hos spedbarn, dvs at de ikke forholder seg til ny kompetanse og vitenskap.

Om dere klipper vil barnet kanskje også trenge behandlinger i form av bodywork av kiropraktor eller manuellterapeut. Det er god hjelp i Norsk støttegruppe for stramt tungebånd på Facebook :Heartpink

Enig der. Har selv familie som reiste utenlands for å klippe tungebånd, da det var tydelig for stramt (bakre), men de har generelt sett for dårlig kompetanse på slikt i helsevesenet..

Og, hos nevnte familie, har det vært stramt hos både mor, og flere av barna; så det KAN være slik hos flere barn også...
Mor fikk klipt på seg selv også samtidig som baby.
En av ungene fikk ikke hjelpen h*n trengte som baby mtp klipp, og slet derfor mye med diverse (som jeg ikke husker atm) som resultat av dette, i flere år. Nå i barneskolealder går det OK, men ville nok enda hatt nytte av klipp...
 
Vi fikk beskjed av barnelegen om at de ikke anbefalte å klippe hvis babyen hadde en fin vektøkning, så da tenkte vi å ikke utsette babyen for det. Men jeg skal spørre henne en gang til.
Barnelegene har virkelig null peiling på det. Vi måtte igjennom 3 stk før vi kom til en som så at det var stramt. Vi fikk det klippet hos vår fordi vi hadde så mye problemer med det selv om hun gikk fint opp i vekt. Det er 2 sekunders klipp og etterpå merket vi ingenting til det. Hun var 6 mnd da det ble klippet. Hun fikk paracet ut dagen.
 
Barnelegene har virkelig null peiling på det. Vi måtte igjennom 3 stk før vi kom til en som så at det var stramt. Vi fikk det klippet hos vår fordi vi hadde så mye problemer med det selv om hun gikk fint opp i vekt. Det er 2 sekunders klipp og etterpå merket vi ingenting til det. Hun var 6 mnd da det ble klippet. Hun fikk paracet ut dagen.
Kan jeg spørre hva slags problemer medførte stramt tungebånd, og om det ble bedring etter at det ble klippet?
 
Kan jeg spørre hva slags problemer medførte stramt tungebånd, og om det ble bedring etter at det ble klippet?
Jeg fikk leppestiftformede nipler, det tøt ut melk fra munnvikene, det ble klikkelyder, hun sleit med å svelge ved flaskemating, brakk seg hele tidwn og vi måtte bruke prematursmokker frem til klipp. Hun klarte ikke holde en smokk i munnen for hun klarte ikke lage vakum. Sleit med smaksprøver for hun bare brakk seg. Alt forsvant egentlig etter klipp. Det tok litt tid før smokken ikke falt ut, men etter en liten mnd så klarte hun det også. Det var ikke veldig stramt hos oss så de hadde ikke klippet om vi ikke hadde hatt så tydelige symptomer.
 
Henger meg på de som mener det bør vurderes klipp selv om vektoppgangen er god. Mannen min har stramt tungebånd, som han ikke fant ut at før etter vi klippet tungebåndet på eldste. Det forklarer nok at han har slitt mye med hodepine, spenninger, kan ikke stikke ut tunga, fordøyelsesproblemer, snorking osv. Han spiller også et messinginstrument og det er en del teknikker som krever aktiv tungebruk som er utfordrende for ham.

Vi klipte tungebåndet til eldste ved 15 ukers alder. Holdt på med aftercare en stund. Slitsom periode, men virkelig SÅ verdt det. Vi så en umiddelbar endring i hvordan han brukte kroppen sin, og plutselig kunne han ligge lenge på magen med løftet hode. Ammingen løsnet skikkelig, og vi endte med å amme til han sluttet av seg selv ved 18 mnd.
 
Henger meg på de som mener det bør vurderes klipp selv om vektoppgangen er god. Mannen min har stramt tungebånd, som han ikke fant ut at før etter vi klippet tungebåndet på eldste. Det forklarer nok at han har slitt mye med hodepine, spenninger, kan ikke stikke ut tunga, fordøyelsesproblemer, snorking osv. Han spiller også et messinginstrument og det er en del teknikker som krever aktiv tungebruk som er utfordrende for ham.

Vi klipte tungebåndet til eldste ved 15 ukers alder. Holdt på med aftercare en stund. Slitsom periode, men virkelig SÅ verdt det. Vi så en umiddelbar endring i hvordan han brukte kroppen sin, og plutselig kunne han ligge lenge på magen med løftet hode. Ammingen løsnet skikkelig, og vi endte med å amme til han sluttet av seg selv ved 18 mnd.
Samme med min mann. Han har utrolig stramt tungebånd. Ingen tenkte det for 40 år siden, men nå kommenterer foreldrene at han kuttet ammingen tidlig. Og han hadde spisevegring som barn, noe som også kan skje fordi det munnmotoriske blir vanskelig.
 
Vi har nå fått henvisning til Haukeland sykehus, men barnelegen på hs er skeptisk pga babyen går opp i vekt (etter at vi skiftet alle flaskesmokkene med små prematur-flaskesmokk...). Samtidig har vi vært hos privat spesialist som har bekreftet stramt tungebånd og dårlig munnmotorikk: babyen tygger med gommene istedet for å suge. I mellomtiden har vi fått en rekke øvelser vi skal gjøre hjemme for å stimulere riktig bruk av tungen og å gape høyere. Håper dette løser seg snart med eller uten klipp!
 
Last edited:
Vi har nå fått henvisning til Haukeland sykehus, men barnelegen på hs er skeptisk pga babyen går opp i vekt (etter at vi skiftet alle flaskesmokkene med små prematur-flaskesmokk...). Samtidig har vi vært hos privat spesialist som har bekreftet stramt tungebånd og dårlig munnmotorikk: babyen tygger med gummiene istedet for å suge. I mellomtiden har vi fått en rekke øvelser vi skal gjøre hjemme for å stimulere riktig bruk av tungen og å gape høyere. Håper dette løser seg snart med eller uten klipp!
Har du fått vite om det er fremre eller bakre? Kan bare si det jeg vet om sykehuset her i Stavanger og det er at de ikke klipper bakre, dvs fullstendig klipp. Om det er bakre sommer stramt og barnet får et ufullstendig klipp vil det ikke gjøre noen nytte.

Dumt å høre at hs hos deg kun ser på ett av symptomene. Jeg konfronterte barnelegen ved vår hs med at de ikke forholdt seg til den nasjonale veilederen og hun sa rett ut at hun kun går ut fra beskrivelse hos barnelegeforeningen. Slik jeg forstår det, noe Nordahl i Bergen bekreftet, er vestlandet dessverre motvillig til å bruke den nasjonale veilederen. Jeg kan bare innbille meg hvor mye barn og familier som rammes av dette…
 
Har du fått vite om det er fremre eller bakre? Kan bare si det jeg vet om sykehuset her i Stavanger og det er at de ikke klipper bakre, dvs fullstendig klipp. Om det er bakre sommer stramt og barnet får et ufullstendig klipp vil det ikke gjøre noen nytte.

Dumt å høre at hs hos deg kun ser på ett av symptomene. Jeg konfronterte barnelegen ved vår hs med at de ikke forholdt seg til den nasjonale veilederen og hun sa rett ut at hun kun går ut fra beskrivelse hos barnelegeforeningen. Slik jeg forstår det, noe Nordahl i Bergen bekreftet, er vestlandet dessverre motvillig til å bruke den nasjonale veilederen. Jeg kan bare innbille meg hvor mye barn og familier som rammes av dette…
Det er bakre. Nå er babyen 12 uker og det har begynt å gå bedre med spisingen, selv om han fortsatt tygger med gummene istedenfor å suge med tungen. Men men. Det virker også som at han har en normal motorisk utvikling. Krysser fingrene for at vi ikke må klippe om noen år.
Jeg bare gruer meg til at dette skjer igjen med nestemann, og at vi får like mye hjelp via det offentlige (altså, ingen hjelp). Det hele har vært en mareritt.

Edit: Vi hadde time i Haukeland sjukehus som bekreftet stramt bakre tungebånd og sa at de ikke klippet.
 
Jeg skal ikke pushe,l for dette er deres valg. Men. hvorfor ikke klippe? Hvordan er det med ganen? Er den høy? Det kan påvirke tannstilling. Er kroppen ok mtp låsninger, spenninger og feilbelastninger? Tenker på nakke- og hodesmerter.
 
Jeg skal ikke pushe,l for dette er deres valg. Men. hvorfor ikke klippe? Hvordan er det med ganen? Er den høy? Det kan påvirke tannstilling. Er kroppen ok mtp låsninger, spenninger og feilbelastninger? Tenker på nakke- og hodesmerter.
Jeg må være ærlig og innrømme at det er vanskelig å ta en avgjørelse om å klippe privat, når det offentlige har vært ganske tydelig på at de ikke gjør det / det er ikke nødvendig. Vi har heller ikke så god råd akkurat nå. Vi har jo sparepenger som vi kan bruke, men det hele føles overveldende og slitsomt.
Det var traumatisk for meg å ikke kunne amme, og vi har måttet jobbe hardt for å få måltidene fra å være krevende og stressende til å være en koselig stund for alle sammen. Han suger fortsatt på feil måte (presser med gummene), men han har blitt mye flinkere til å lage vakuum og spise i normalt tempo.
Samtidig ser vi at babyen utvikler seg normalt og har det bra, sover godt og er i godt humør når han er våken. Utenom det, kan jeg ikke vite om babyen har muskelspenninger, eller om ganen er høy/lav.
 
Vil bare oppdatere her: vi har nettopp begynt med smaksprøver, to dager nå, babyen klarer fint å svelge og virker kjempeglad. (Nytt problem er flaskevegring. :smiley-ashamed004 )
 
Back
Topp