Viktigste innkjøp 0-6mnd

Synne1233

Blir kjent med forumet
hei,

Hva mener dere er viktigste innkjøp til 0-6 første mnd med baby? Tenker da på alt fra klær, utstyr...
 
hei,

Hva mener dere er viktigste innkjøp til 0-6 første mnd med baby? Tenker da på alt fra klær, utstyr...
Jeg ble helt overveldet når jeg så oversikter på alt man "måtte" ha og følte meg egentlig ikke klar når vår lille ble født men jammen meg har vi ikke hatt litt "mye" av ting likevel. Det er jo selvfølgelig veldig individuelt.

Jeg kommer på her og der og legger til hehe

Min liste er litt slik.
Klær selvfølgelig :D men tro meg, du trenger absolutt ikke haugevis.
Noen bodyer, ullundertøy, bukser, strømpebukser, luer, votter, sokker, tøfler og pysjer er var nok for oss. Vi brukte under halvparten av alt vi hadde. Jeg ville hatt lite i størrelse 50-52 men heller mer av 54-68 (2 - 6 måneder). Vi bruker fortsatt noen av klærne i størrelse 68 selv om hun er 8 måneder og 73cm lang.
Du skrev at du skulle få januar baby så en ordentlig god vogn pose, eventuelt dyne.
Vogn. Vi fikk tak i en som kan brukes fra 0-4 år og kan brukes med bilsete på.
Ammepute kan være et must for noen, men det ble egentlig ikke brukt etter første måneden her hjemme.
Vi har Stellematte oppå vaskemaskinen, men det går selvfølgelig også ann å bruke håndkle.
Bæresele ble brukt flittig hos oss i hvertfall siden vi hadde en liten jente som ville ha nærkontakt hele døgnet til å begynne med og ikke minst at det er deilig å stikke kjapt ut uten vogn også. Fantastisk å ha på ferien i sommer på flyplassen, da hadde jeg to armer fri i tillegg.
Babygym til underholdning, lek, læring og trening. Vippestol er fint å ha når man trenger å få gjort litt og babyen sovner av vippingen.
Spisestol etterhvert 6 måneder +
Biteleker.
Badebalje med sånn de kan ligge i.
Seng, madrass og laken
, det er absolutt noe man kan se ann mener jeg da ut i fra egen erfaring.
Babydyne med trekk.

Om du ikke har tenkt på det ennå så anbefaler jeg å takke ja til alle gratispakkene som de tilbyr fra https://babypakker.no/
Der får du litt av hvert som du kan kjøpe mer av om det faller i smak og du får f.eks en tåteflaske, biteringer, smokker og lignende.

Vi fant alt på Finn.no:D
 
Last edited:
Klær, men mye mindre enn du tror :) du kommer til å få mye gaver mest trolig, og det er da haugevis med klær :) men ønsk dere ull! Massevis av ull siden dere får baby i januar :)
Så ville jeg hatt en stelleplass, bleier, kluter og olje.
Vogn er ikke nødvendig de første to månedene, ei heller vippestol og lekematte, men det er sykt deilig å få det i hus så du slipper å kjøpe det etterpå! Med nr 1 brukte jeg først vogn ved 4 mnd alder. Med nr 2 ble den brukt som oppbevaring for baby, men kunne like greit hatt noe annet å legge han i.
Men du trenger to amme BH’er, ullinnlegg, purelan, engangsinnlegg og evt brystpumpe om du ønsker å amme. Så trenger du nattbind til tiden etter med renselsen :)
Jeg ville investert i bæresele/elastisk bæresjal. Jeg anbefaler caboo close, veldig godt sjal for baby :) og veldig enkelt for foreldrene også!
Så et bilsete som passer til deres bil om dere trenger det, her ville jeg kun kjøpt brukt av noen du stoler på, ellers kjøpt nytt :)
Så anbefaler jeg virkelig en nexttome-seng! Helt magisk!

Ting som vi har kjøpt som jeg har opplevd som bortkastet:
* Ammepute (sofapute funket bedre).
*Babynest, skjønner enda ikke vitsen med det.
*sprinkelseng, trengs ikke å kjøpes før fødsel om du har en next-to-me seng, eller samsover slik som vi har gjort med eldste.
*lekegrind
*vippestol
*den aller minste dyna
*klær (fikk jo alt i gaver)
*badebalje på stativ med sånn fancy innlegg. Endte med at jeg kun brukte vasken :)

Har du venner som har barn du kan arve fra? Ikke nøl med å ta imot :)
 
Jeg leste et tips på nett om å bruke pysj på baby når den er liten, så man slipper å dra klær over hodet, og for vår lille så var det et supert tips.
Vi hadde MANGE pysjer, for det ble mye bæsje overalt.

Her er min liste med viktigste ting til baby:
- pysj
- gulpekluter
- ammepute (cozypix er veldig fast og super!)
- babynest
- bæresele/bæresjal. Vi fikk låne 2 til minste tiden og hadde ergobaby når hun ble større. Den er veldig fin.
Vogn, bilstol osv føler jeg er selvfølgelig.

Til deg:
- forskjellige amme bh-er. puppene endrer størrelse og man endrer preferanse.
Vil sterkt anbefale en sports amme-bh til kveldstid. Da slipper du at en pupp hopper ut av bhn. Eller som meg, mye lekasje om du sover uten :(
- Stor vannflaske
- en god ta med kaffekopp (ha i litt kaldtvann så den aldri er skoldende)
- alt av småsnack til dag og kveldstid. Men er like mye sulten på kvelden når man ammer som på dagen :wideyed:
- Store bind til renselsen, eller snik med deg noen fra sykehuset om du liker de. De er store og slitsomme. men veldig trygge :)

Søk på finn. Der finner du virkelig alt :)
 
Bæresele/sjal.
Babynestet brukte vi myyye.
Ullteppe!!
Ullklær. Finnes mange varianter med bambus/bomull innerst, så slipper du bomkjøp om babyen skulle vise seg å ikke tåle ull.

For oss var ikke klær vi fikk i gave til mye hjelp. De fleste gavene var i str 62 og oppover, så det tok mange måneder før det passet, så jeg var glad jeg ikke tok høyde for gaver når jeg kjøpte inn.
 
hei,

Hva mener dere er viktigste innkjøp til 0-6 første mnd med baby? Tenker da på alt fra klær, utstyr...

For oss var det viktigste i tida 0-6 mnd:
  • Cozyfix Ammepute
  • Gulpekluter
  • Smekker som fanget gulp og hindret 10 skift hver dag (hadde gulpebaby, ventet med å kjøpe til etter fødsel, så du kan se an hva slags baby du får)
  • Babygym (flyttbart stativ sånn at det også kunne brukes i vippestolen)
  • Vippestol
  • Sprinkelseng, brukte den som bedside. Søk opp ikea bedside hack for å finne en billig måte å lage en Sprinkelseng om til bedside. Slipper å kjøpe en egen seng for de første månedene. Vår seng kunne egentlig ikke være på øverste hakk med ene sengekanten vekke, men skrudde opp noen ekstra støtter under bunnen så var det ikke noe problem.
  • Bæresjal, først elastisk, deretter vevd
  • Purelan
  • Engangs Ammeinnlegg og ull utenpå, jeg lakk syke mengder så engangs var det eneste som holdt.
  • Amme bher
  • Lekegrind (gulvkaldt, så godt for babyen å ligge der å leke/sove på dagen og sparte ryggen ved ikke å måtte bøye oss ned på gulvet for å plukke opp babyen)
  • Stellematte
  • Barnevogn
  • Bilstol
  • Smokker
  • Brystpumpe
  • Flasker
 
hei,

Hva mener dere er viktigste innkjøp til 0-6 første mnd med baby? Tenker da på alt fra klær, utstyr...
Omspsgsbodyer
Strømpebukser
Gode bukser
Stellematte eller stellebord
Vogn
Vippestol
Kluter
Vugge
Seng
Pose til vogn
Dyne
Badebalje og stol til å legge babyen i når den bader
 
Her var det nødvendig med:

Gulpekluter. Mange. Både i gas og flanell. Syns gas var bedre å tørke med, mens flanell beskytta mine klær og underlaget bedre
Ammepute, en som er fast/"hard"
X-antall klær i 50 og 56 (hadde gulpebaby OG endel bæsjelekkasjer, uansett type bleier vi brukte, og han brukte størrelse 50 lenge)
Babynest
Seng, dyne i minste størrelse i starten og deretter "sprinkelsengstørrelse"
Stellebord
Amme-BH
Ammevennlige topper
Bæresjal og meh dai
Bilstol
Vugge/dagsoveseng (brukte en vippestol som kunne gjøres om til vugge)
Babygym
Tykk og stor gymmatte - gulvtid ble mye triveligere for både liten og stor med den
Vogn og vognpose
Badebalje (flexi bath syns jeg var genialt, tok liten plass når den ikke var i bruk OG passet inn i knøttedusjen vår)
Smokker
Pumpe og flasker
Stellesekk eller veske, med gulpebaby var det nødvendig å ha med noen klesskift til begge to og helst ei reisepute til å bruke som ammepute på farten, så greit med en romslig veske eller sekk
 
For oss (februarbaby) har det vært:

- ullklær! Spesielt pyjamaser, det blir mye bæsj og da er pysjer enkle å skifte.
- gallesåpe for å få bort bæsjeflekker.
- en del tøy i str 50 og 56. Vi fikk en lang og tynn baby, og brukte de størrelsene lenge. Klarte aldri å «fylle ut» klærne, og om de ble korte i beina er det bare å dra sokker over. Måtte kjøpe mer i str 50 etter fødsel.
- gulpekluter! Med gulpebaby får en faktisk aldri nok gulpekluter. Har sikkert 30 stk og likevel går vaskemaskinen med gulpekluter hele tiden..
- en god og varm vognpose (og vogn selvfølgelig) Gjerne en med forlengerdel så man kan bruke de i flere år. Vi har fra Easygrow og er superfornøyd.
- babynest, fin til dagsoving og har etterhvert brukt den om vi har vært på overnatting hos feks besteforeldre for at det skulle være noe kjent og trygt på natta.
- bæresele, hadde ikke overlevd de tre første mnd med mye kveldsuro om det ikke var for bæreselen! Også superfin å bruke når man har en liten som trenger mye nærhet og man har litt å gjøre i huset.
- vippestol, uten den hadde jeg nok ikke fått dusjet i løpet av dagen :p
- bilstol
- ulltepper og helsetepper, godt å pakke inn lille i. Holdt lille varm og hjalp på uro.
- bedside crib, gjorde det enkelt for nattamming og etterhvert nattflaske
- brystpumpe, fant ut allerede på barsel at det var et must så sendt mannen ned på sykehusapoteket for å kjøpe :p + flasker
- stellematte, vi har stelleplass på vaskerommet på benkeplaten der og hadde derfor ikke behov for stellebord
- ammeinnlegg i ull er bra for å unngå brystbetennelse på vinterstid
- multimam kompress, det eneste som lindret såre brystvorter for min del
- babygym, gjerne en med matte der det også er noe de kan se på/leke med når de ligger på magen
- badebalje
- stelleveske med stelleinnlegg, du kan banne på at baby gjør nr 2 så fort en drar ut :p
 
Back
Topp