VIKTIG!!

Bkno1935862

Andre møte med forumet
Har prøvd å regne dette ut, men det går ikke i hop :-((( Min siste mens var fra 22-29 juni 2013.. Først hos legen fikk jeg termin 31 mars, men etter UL fikk jeg termin 15 april... :/ Når har jeg blitt gravid da!? :-// Av noen grunner er dette veldig viktig for meg! Så lurte jeg også på når man har hatt sex hvor lang tid tar det for det lille egget å finne veien før jeg '' er gravid ''.. Uff, har havnet i en kjempe knipe!! :-((
 
Kjære deg!

Det høres ut som om du har mange tanker i hodet ditt akkurat nå - jeg skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan!

Det er ikke så enkelt for meg å si når du kan ha blitt gravid....... Men det er jo sansynligvis en god del senere enn man kunne forvente ut i fra din siste menstruasjon, siden terminen ble flyttet over 14 dager! Det er nemlig slik at sædcellene kan overleve en god stund inni livmoren. Så selv om man har sex noen dager før eggløsning, så kan kan godt bli gravid likevel.........
Hvis man nå blir gravid og egget blir befruktet, så tar cirka syv dager før egget har bevegt seg ned i livmoren. Og så tar det ytterligere ca et døgn for det fester seg i livmorveggen. Først da begynner kroppen å danne hCG, som er det hormonet som man tester for i vanlige graviditetstester (urinprøve) og også i blodprøver. Det betyr at man oftest kan få positiv test FØR man egentlig venter neste menstruasjon.

Jeg håper du har noen rundt deg som du kan snakke med dette om! Hvis du ikke allerede går til jordmor, ville jeg absolutt bestilt en time og snakket med henne og ditt dilemma. Ofte føler man seg mye bedre etter å ha lettet hjertet og snakket med noen som kan hjelpe litt til med å sortere tankerne!

Masse lykke til - da blir du Mamma nå til våren :)


Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp