Viktig med skorpe?

Hufsetrulta

Forelsket i forumet
Hvor viktig , eller er det i det hele tatt viktig at barna spiser skorper på brødskiva?
Har liksom fått prentet det inn siden barnsben at det var viktig å spise skorpa. Kan liksom ikke helt se for meg at det har noen betydning?

Sånn rent næringsmessig har det vel ikke så mye å si, men det er jo synd å kaste mat som er fullt spiselig og god næring i da? Tror kanskje det er grunnen...

Er ikke skorpa på brødet det minst sunne på hele skiva? Mener å ha lest det, og jeg kan heller ikke se noen grunn til at den bli spist opp. Var vel mer vanlig å ikke kaste mat før, og derfor måtte man spise hele skivene... Eller?

Den innholder det samme som resten av brødet, men tennene har jo godt av litt tyggemotstand, kan jeg se for meg. :) Jeg synes barna kan spise skorpa rett og slett fordi det er en del av brødskiva. Man legger ikke igjen skorpa og ber om en ny brødskive, mener jeg

Nei, folk får ta de kampene de selv ønsker. Jeg ser ingen grunn til å sette prinsipielle himmel og jord i bevegelse for størkna skall på brødet. Og selvom barnet ikke MÅ spise det da de er små, er det nok meget sannsynlig at de gjør det som voksne. 

Ser det litt ann jeg.. om skorpa er ubertørr så kan de få slippe. er det masse godt pålegg og det bare er latskap må de spise opp :p

Vi bruker ikke ordet "skorpe" her i huset, vi snakker om brødskiven som en helhet.
Og det er heller ingen big deal for oss, det er sånn hun er vant med. 
Ingen av oss her hjemme spiser litt av brødskiva, for så å ta seg en ny en. 

Labambie skrev:
Nei, folk får ta de kampene de selv ønsker. Jeg ser ingen grunn til å sette prinsipielle himmel og jord i bevegelse for størkna skall på brødet. Og selvom barnet ikke MÅ spise det da de er små, er det nok meget sannsynlig at de gjør det som voksne. 

Må bare signere her:) Det er en kamp jeg ikke tar. Det kommer av seg selv uansett. Men jeg skjærer ikke bort skorpa fra brødskiven da:)

Min på 5.5 år spiser skorper innimellom, men stort sett ikke..

Det er (som andre her) ingen kamp jeg gidder å ta.. Ped leder i bhg har også snakket om dette, da det var en periode han ikke spiste skorper i bhg også.. Ho spurte om jeg visste om noen 18-åringer som ikke spiste skorper.. Noe å tenke på!

MEN ungene her får aldri en brødskive til hvis de ikke har spist opp skorpene.. Da skal de spise opp.. 

Her hjemme er det ikke viktig .... :)

stinefine skrev:
Vi bruker ikke ordet "skorpe" her i huset, vi snakker om brødskiven som en helhet.

Ikke vi heller, så skjedde det noe kalt barnehage 

stinefine skrev:

sign.

Labambie skrev:

stinefine skrev:

Der var kanskje vi heldigere. Pedleder på Mickans avdeling deler samme synet som oss. Veldig greit =)

stinefine skrev:

Labambie skrev:

stinefine skrev:

Der var kanskje vi heldigere. Pedleder på Mickans avdeling deler samme synet som oss. Veldig greit =)

Men det kan vel ikke forandre det barna sier seg imellom? Tviler på at det var de voksne som tok det opp altså, men barna snakker med hverandre og gudene skal vite de finner på mye rart.. Hehehehehe!! Innimellom tror jeg den skorpa er giftig utifra historiene. 

Nå har jeg en snuppe på kun 18 mnd, og hun spiser normalt sett skorpa hvis hun da ikke får tenner. Har allerede bestemt meg for at skorpe-kampen ikke er en kamp jeg gidder å ta. Hvis den kommer. Hun vil ende opp med å spise skorpa til slutt, så jeg ser virkelig ikke problemet.

Labambie skrev:

stinefine skrev:

Labambie skrev:

stinefine skrev:

Men det kan vel ikke forandre det barna sier seg imellom? Tviler på at det var de voksne som tok det opp altså, men barna snakker med hverandre og gudene skal vite de finner på mye rart.. Hehehehehe!! Innimellom tror jeg den skorpa er giftig utifra historiene. 

Nja, det har kanskje med alderen på barna å gjøre? (jeg vet ikke, men det var det første som slo meg).
Vet ihvertfall at i den aktuelle barnegruppen så er ikke det noe "problem". (De er 2-3 år gamle).

Og er enig med deg der, barn snakker sammen, og deler meningene sine med hverandre. Overhørte noen 5åringer som snakket om bananer.
1: "ææææsj, bananer smaker som mel!"
2: "Ja, skikkelig melbananer, æææææsj!"
En av de ansatte lo litt og sa "det var jo rart, siden dere begge spiste det til frukt istad, og ville ha mer banan."

Velg dine kamper med omhu er det vel noe som heter.
Jeg stresser ikke noe med den skorpa, har stor tro på at det kommer etterhvert.
Noen ganger spiser de den, andre ganger ikke.
Jeg får også velge selv hva jeg spiser, da kan de og få lov til det innimellom.

Et stadig tilbakevendende tema der jeg jobber, men heldigvis et ikketema hjemme..

Vi er opptatt av at barna spiser/får i seg næring, og samtidig så snakker vi en god del om verdier rundt måltid. Både med tanke på hvordan vi er med hverandre og hvordan vi omgås mat.
Vil nok aldri forlange at barna mine spiser opp maten sin, men jeg vil oppmuntre de til å tenke rundt dette.

Når vi spiser pizza hender det at jeg (den minst kresne av oss) legger igjen skorpene. Det hender at de rett og slett er tørre og usmakelige.
Men vi putter de i en pose og mater endene med de, samme med brødskalker, om ikke de er spist av skalkemonsteret, hehe.

Tennene/kjevene har da nok å bryne seg på, så det å bruke det som argument for at skorper er "sunt" er meget tynt.

Har vel rett og slett bare med at man skal spise opp maten sin og ikke gnavle av det aller beste.

Er enig i at skorpa skal spises, skjærer ikke av skorpa til ungene, da hadde de blitt mer kresene etter hvert. Og da hadde man vel sitti å skjært av skorpa til en 7 åring.

Her er det greit om det blir igjen litt, og elsdste spiser det aller meste av den og det er helt greit.

Blir det samme som å spise kjøttkaker og bare spise kjøttkakene og sausen, må jo ta litt av potetene og grønnsakene/stuingen.

Bare en stygg uvane og ikke spise opp. Jeg måtte også spise skorpa mi og jeg ser mange foreldre som skjærer av skorpa og de gjør det jo til og med når ungene går på skolen for da er de så vant til det. Skjer ikke her i allefall. Har vel også litt med folkeskikk å gjøre.

*Prinsessa skrev:
Har vel rett og slett bare med at man skal spise opp maten sin og ikke gnavle av det aller beste.

Er enig i at skorpa skal spises, skjærer ikke av skorpa til ungene, da hadde de blitt mer kresene etter hvert. Og da hadde man vel sitti å skjært av skorpa til en 7 åring.

Her er det greit om det blir igjen litt, og elsdste spiser det aller meste av den og det er helt greit.

Blir det samme som å spise kjøttkaker og bare spise kjøttkakene og sausen, må jo ta litt av potetene og grønnsakene/stuingen.

Bare en stygg uvane og ikke spise opp. Jeg måtte også spise skorpa mi og jeg ser mange foreldre som skjærer av skorpa og de gjør det jo til og med når ungene går på skolen for da er de så vant til det. Skjer ikke her i allefall. Har vel også litt med folkeskikk å gjøre.

signerer egentlig denne.
Har med å spise maten sin.

Heldigvis så elsker mini skorper,både på skive og pizza.
Han vil helst ha mine pizzaskorper også :P

Back
Topp