Viktig info om Dentinox!

Tjukka-igjen

Forelsket i forumet
"Benzokain, et av de virksomme stoffene i Dentinox NAF, kan i svært sjeldne tilfeller føre til den alvorlige bivirkningen methemoglobinemi. Nå er det første meldingen om methemoglobinemi registrert hos Legemiddelverket. Dentinox NAF brukes ved plager i forbindelse med tannfrembrudd hos små barn og selges reseptfritt i apotek."

Les mer her:
http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____83759.aspx

Litt ekstra info. Dette skjer ved høy bruk av dentinox så man trenger ikke å få panikk så lenge man er forsiktig med bruken

Fikk ikke opp noe på den linken jeg. 

Men jeg har også hørt at høyt forbruk kan være skadelig, men hvis man følger anbefalt dose skal det gå greit... 

Noe galt med linken, men du får den opp dersom du kopierer og limer inn...

Altså det som står er at bruken bør begrenses. I det tilfellet som er rapportert inn i Norge hadde de brukt middelet 3 ganger daglig over noen uker.
Om man skal bruke det ville jeg f.eks bare brukt det om natten og brukt en sånn bitering man kan ha i kjøleskapet på dagtid...

I Norge er det  meldt ett tilfelle av methemoglobinemi hos et barn som fikk påført Dentinox NAF på gommene ca tre ganger daglig, fire dager per uke (i snitt), i forbindelse med tannfrembrudd. Dentinox ble brukt i en periode på 20 uker fra barnet var fem måneder gammel. Totalt ble det brukt ca 10 ml Dentinox NAF i denne perioden. 

Er det noen forskningsrapport som viser at Dentinox er farlig? Da mener jeg ikke link til legemiddelverket, for det stod om det i VG for en stund siden, men det var eksempel fra USA hvor virkestoffet har høyere dose enn det som er lov i Norge.

Det er ikke for å være vanskelig, men innimellom kan ting bli blåst veldig opp uten grunn.

jente09 + jente12 skrev:

Er det noen forskningsrapport som viser at Dentinox er farlig? Da mener jeg ikke link til legemiddelverket, for det stod om det i VG for en stund siden, men det var eksempel fra USA hvor virkestoffet har høyere dose enn det som er lov i Norge.

Det er ikke for å være vanskelig, men innimellom kan ting bli blåst veldig opp uten grunn.

Jeg har dessverre ikke noe forskning, men jeg vet at bruker man  den slik den skal brukes så er ikke dette noe problem, i det ene tilfelle som var i Norge ble det jo brukt i ca 20 uker, og da 3 ganger om dagen 4 dager i uka sånn gjennomsnittlig, og det syns jeg hørtes ut som ganske mye! 

Man skal jo alltid vise en viss skepsis når det kommer til legemidler og små barn..Bare for å ha sagt det:) Men, vi må også huske på at Norge fører en meget streng legemiddelpolitikk. Hadde det vært fare for at barn tok skade av det som står som anbefalt dose på dentinox som selges på norske apotek hadde det blitt fjernet fra markedet tvert!

Jubbu85 skrev:
Man skal jo alltid vise en viss skepsis når det kommer til legemidler og små barn..Bare for å ha sagt det:) Men, vi må også huske på at Norge fører en meget streng legemiddelpolitikk. Hadde det vært fare for at barn tok skade av det som står som anbefalt dose på dentinox som selges på norske apotek hadde det blitt fjernet fra markedet tvert!

Dette er veldig viktig å huske på! For det er MYE som blir fjernet ifra markedet av div grunner, sånn som muskelsavslappende, vet faktisk om noe annet land en Norge hvor det ikke er lov!

Regelverket i Norge er såpass strengt at jeg stoler på det. Man skal bruke det med måte og følge bruksanvisningene. Bivirkninger forekommer i alle legemidler allikevel. Men som utdanna fysio, er jeg veldig opptatt av å lese skikkelige rapporter når det kommer til helse.

Her har vi jobbet hardt for å unngå bruk av Dentinox og heller ofret litt nattesøvn.

Etter tre tøffe uker er begge tennene endelig helt gjennom!!

Back
Topp