Vikeplikt - parkeringsplass

AB

Forumet er livet
Jeg lærte på kjøreskolen at de som skulle kjøre ut fra en parkeringsplass alltid hadde vikeplikt for kryssende vei. Gjelder dette enda ? .. I dag opplevde jeg nemlig en som kom ut fra en parkeringsplass. Jeg oppfatta at han skulle stoppe og jeg fortsatte å kjøre da han bestemte seg for å kjøre ut han og. Det gikk helt fint. Han kjørte på innsiden av meg. ... Men det er ikke første gang jeg opplever at folk kjører rett ut fra parkeringsplass.

Så hva er rett eller hva har dere lært ? Vikeplikt ut fra parkeringsplass eller ei ? (For nå vil jeg lære en gang for alle.. vil jo nødig kjøre feil!)

Vikeplikt fra parkeringsplass! Og høyreregel inne på parkeringsplasser! Og den som har hindringen på sin side har viekplikt! Ja, jeg har vært en tur i Oslo i dag, og blodtrykket har ikke senket seg ennå!

har lært det samme som deg. Alltid vikeplikt ut av parkeringsplass, og høyreregel om begge er på parkeringsplass.
men det er alltid noen som ikke kan reglene eller som ikke "bryr" seg.

Takk for svar dere.. Godt å høre at jeg ikke er på bærtur der da! :) Er ikke noe særlig når ikke reglene blir overholdt.. derfor jeg spør så hvertfall jeg skal kjøre så rett som mulig :)

Huff.. føler med deg M3rl0t .. kjøre i oslo hadde aldri jeg tørt.. du er god!!! :) Håper du får senka blodtrykket og får en fin kveld :)

Man har vikeplikt ut fra parkeringsplass ja. Har et "problemkryss" ut fra et handlesenter i nærheten her, man kjører på en vei med veinavn når man kjører ut fra handlesenteret og veien man kjører ut på er ikke forkjørsvei, ergo har de som kommer fra din venstre side når du skal ut, vikeplikt. Dette er det utrolig mange som ikke får med seg, altså at de for det første ikke kjører på forkjørsvei, og at veien ut fra handlesenteret faktisk er en VEI og ikke en parkeringsplass. Jeg ble her en dag fløyta på av et mannfolk som var veldig oppgitt av at jeg kjørte ut i veien så han måtte bremse, men det han ikke visste var at HAN hadde vikeplikt og at jeg ikke gjorde noe som helst feil. Angrer så jævlig på at jeg ikke bare stoppet så han ikke kunne kjøre videre, for så å gå ut og fortelle ham det, for i hans verden så var jo jeg et kvinnfolk som aldri skulle kjørt bil, sånn så han ut. 

giggsy skrev:
Man har vikeplikt ut fra parkeringsplass ja. Har et "problemkryss" ut fra et handlesenter i nærheten her, man kjører på en vei med veinavn når man kjører ut fra handlesenteret og veien man kjører ut på er ikke forkjørsvei, ergo har de som kommer fra din venstre side når du skal ut, vikeplikt. Dette er det utrolig mange som ikke får med seg, altså at de for det første ikke kjører på forkjørsvei, og at veien ut fra handlesenteret faktisk er en VEI og ikke en parkeringsplass. Jeg ble her en dag fløyta på av et mannfolk som var veldig oppgitt av at jeg kjørte ut i veien så han måtte bremse, men det han ikke visste var at HAN hadde vikeplikt og at jeg ikke gjorde noe som helst feil. Angrer så jævlig på at jeg ikke bare stoppet så han ikke kunne kjøre videre, for så å gå ut og fortelle ham det, for i hans verden så var jo jeg et kvinnfolk som aldri skulle kjørt bil, sånn så han ut. 

Ja, det finnes jo noen sånne vanskelige steder der det faktisk er vei gjennom en parkeringsplass f.eks. Skulle ønske sånne steder var merket bedre så det slapp å bli missforståelser. Skal sjekke på den parkeringsplassen der jeg kjørte i dag om hvordan det er der. Det står ikke noe veiskilt inn der, men lurer på om det ligger en paralell vei bak parkeringsplassen. I så fall så kan det være meg som kjørte feil.. men jeg har opplevd både og når det gjelder vikeplikten akkurat der så jeg blir liksom ikke klok.. Lureste er vel muligens bare å stoppe uansett...

Back
Topp