Vi som spiser melkefritt

Jeg tror melk og egg er de eneste allergenene jeg fremdeles spiser:) Melk i form av ost. Julian har hatt dager hvor han har vært helt fin og dager med mye luftsmerter til tross for ca like mye ost hver dag. Rimelig sikker på at han tåler melkeprotein. Laktose har jeg derimot ikke utelukket enda. Det ser ut til at Pepsi Max er en av synderne her:(

Når det gjelder sjokolade er lilla So Free en av mine favorittsjokolader. Da mener jeg en av mine favoritter blant alle sjokolader, ikke bare de melkefrie. Den er goooooood:) (Man får den blant annet på Meny blant allergivarene)

Last edited:
Prøver også å spise melkefritt. Her har jeg bakt sjokoladekake og brownies for å stille sjokoladesuget. Også laget kakao eller oboy med mandelmelk, rismelk, havremelk og lignende.

Prøver også å spise melkefritt. Her har jeg bakt sjokoladekake og brownies for å stille sjokoladesuget. Også laget kakao eller oboy med mandelmelk, rismelk, havremelk og lignende.

Hva syns du blir best med oboy..? :)

Sjokolade..? Raske middager? Hva gjorde du når du ikke var hjemme/spiste ute? :)

Sofree sjokoladene fra plamil funker greit.

Her gikk det mye i spaghetti, pølser fra gilde, kylling. Toro sin mexicanske gryte var i hvertfall melkefri før. Og en del av Toro sine glutenfrie produkter er også melkefri. Ellers brukte vi mye havremelk som erstatning der man skal tilsette melk.

Jeg syntes det var en del utfordringer med å spise ute. Følte det var melk i det meste. Men vi sjekket allergikartet nøye og Snakket med de osv. Vi måtte holde oss unna egg også da, så det kan være en grunn til at jeg syntes det var utfordrende ;)
Ellers så måtte vi minne folk på at de ikke skulle bruke vanlig smør når de steikte ting i smør liksom :p i begynnelsen hadde vi med oss diverse varer som smør uten melk og havremelk når vi var på besøk til besteforeldrene osv..

Sofree sjokoladene fra plamil funker greit.

Her gikk det mye i spaghetti, pølser fra gilde, kylling. Toro sin mexicanske gryte var i hvertfall melkefri før. Og en del av Toro sine glutenfrie produkter er også melkefri. Ellers brukte vi mye havremelk som erstatning der man skal tilsette melk.

Jeg syntes det var en del utfordringer med å spise ute. Følte det var melk i det meste. Men vi sjekket allergikartet nøye og Snakket med de osv. Vi måtte holde oss unna egg også da, så det kan være en grunn til at jeg syntes det var utfordrende ;)
Ellers så måtte vi minne folk på at de ikke skulle bruke vanlig smør når de steikte ting i smør liksom :p i begynnelsen hadde vi med oss diverse varer som smør uten melk og havremelk når vi var på besøk til besteforeldrene osv..

Kjøpt sjokolade idag så spent på den :)

Usøtet soyamelk brukes her i huset til det meste som vanlig melk brukes til. Det er en rød pakke.

Skal prøve melkefritt jeg også en stund. Må bare få bakt nytt brød før jeg kommer ordentlig igang

Melkefritt her siden lille var 5 uker og hun er 12 uker nå :) spiser ting med «kan være spor av melk» i. Hun hadde utslett, kveldsuro og mye slimete, litt blodige og grønne bæsjebleier, og dette ble bedre etter ca en uke med melkefritt. Fikk beskjed om å prøve å introdusere melkeprodukter etter ca 6 uker, men det er helt ærlig ikke så fristende siden lille har det så bra.. jeg synes oatly har mye bra produkter, spesielt i Sverige. Yoghurt (havregurt), is-latte, vaniljesaus (den får man i Norge også) osv. Og kjøpt sjokolade fra so free, Berit Nordstrand og renee voliraire(?). Baker melkefrie rundstykker der vi bruker havremelk/havrefløte og Melange melkefri margarin. Bruker ikke soyamelk i rundtsykker/brødbakst fordi det syns jeg smaker for «søtt» på en måte. :)

(Sniker).

Nå hadde jeg vært så flink med melkefritt, og så viste det seg at mannen min stekte kjøtt og grønnsaker i vanlig smør i dag:-( Æsj. Må jo liksom ha noen uker sammenhengende for å teste melk skikkelig. Ser foreløpig ut til at melk ikke er relevant for Julians magetrøbbel.

Noen som har funnet en erstatning for rømme?

Back
Topp