Vi som spiser melkefritt

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Enten det er av egen helse, veganer eller grunnet melkeallergi hos lille - hvem spiser melkefritt her?

Leah sliter med magen så vi begynte igår etter samtale med legen. Spent da jeg er svak til å holde meg til dietter, men samtidig optimistisk da grunnen til hvorfor er så viktig.

Skal begynne om semperdråper ikke har effekt.
Men spiser tilnærmet laktosefrie fra før :)

Sniker fra februar. Jeg er på melkefri diett pga lille. Hun har ikke så mange av de typiske mpa symptomene, men sover så himla dårlig på natten pga luft plager.

Det var utfordrende i starten, spesielt med alt av matvarer som er merket med "kan inneholde spor av". Men det går seg til, en finner fort ut av hvilke matvarer som er safe.

Ellers kan jeg anbefale appen peiling. Veldig nyttig for å sjekke hvilke butikker i området som har hvilke varer inne. Her er det f.eks. ikke så mange som har oatly sin påmackan, eller også iskremen til oatly (nam!)

Enten det er av egen helse, veganer eller grunnet melkeallergi hos lille - hvem spiser melkefritt her?

Leah sliter med magen så vi begynte igår etter samtale med legen. Spent da jeg er svak til å holde meg til dietter, men samtidig optimistisk da grunnen til hvorfor er så viktig.

Jeg gjorde pga lille hadde melkeproteinallergi og reflux. Den "dietten" var tyngre enn jeg trodde da alt inneholder melkeproteiner :-o lykke til!

Jeg har også kuttet ut all melk på grunn av han lille. Synes han ble bedre etter noen dager, selv om han fremdeles har vondt i magen. Etter to uker hvor jeg kuttet all melk begynte jeg litt i det små igjen og spise melk. Nå har han blitt værre igjen, så tror nok jeg må kutte ut melk en stund til :/ Føler nesten alt jeg spiser til vanlig har melk i seg, så det er ganske omfattende.

Har blitt veldig glad i den orginale soyamelka (blå kartong). Så har blitt en del grøt og brød med leverpostei i det siste :p

Skal begynne om semperdråper ikke har effekt.
Men spiser tilnærmet laktosefrie fra før :)

Tror det ikke det er laktosen (melkesukkeret) som gjør at noen babyer reagerer, men melkeproteinet. Det vil si at til og med laktosefri melk er no go dersom man skal kutte det ut pga magevondt hos baby.

Jeg har også kuttet ut all melk på grunn av han lille. Synes han ble bedre etter noen dager, selv om han fremdeles har vondt i magen. Etter to uker hvor jeg kuttet all melk begynte jeg litt i det små igjen og spise melk. Nå har han blitt værre igjen, så tror nok jeg må kutte ut melk en stund til :/ Føler nesten alt jeg spiser til vanlig har melk i seg, så det er ganske omfattende.

Har blitt veldig glad i den orginale soyamelka (blå kartong). Så har blitt en del grøt og brød med leverpostei i det siste :p

Tror det ikke det er laktosen (melkesukkeret) som gjør at noen babyer reagerer, men melkeproteinet. Det vil si at til og med laktosefri melk er no go dersom man skal kutte det ut pga magevondt hos baby.

Laktosefritt er pga meg, ikke babyen :)

Foreløpig gått fint idag. Knekkebrød med salami, majones og agurk til frokost. Korn med syltetøy og havremelk til lunsj. Wok nå til middag. Og tenker grøt med havremelk til kvelds :) Rart å lese på alt mulig da...

Spiser ikke melkefritt nå, men gjorde det en periode før, da jeg ammet mellomste. Det virket som han også hadde mpa. Eldste hadde mpa, men har vokst det av seg nå når han ble 4 år :)

Gi en lyd om du trenger tips ;)

Jeg spiste vegansk/melkefritt i en periode pga egne tarmproblemer. Ganske utfordrende i starten, men gikk seg kjapt til. Finnes et kjempegodt vegansk kokossmør som selges på de fleste helsekostbutikker, hvis det kunne vært noe, samt masse andre gode melkefrie alternativer. Husker ikke navnet i ammetåka, bare :p

Håper melkfritt hjelper for Leah!

Jeg spiste vegansk/melkefritt i en periode pga egne tarmproblemer. Ganske utfordrende i starten, men gikk seg kjapt til. Finnes et kjempegodt vegansk kokossmør som selges på de fleste helsekostbutikker, hvis det kunne vært noe, samt masse andre gode melkefrie alternativer. Husker ikke navnet i ammetåka, bare :p

Håper melkfritt hjelper for Leah!

Sliter mye med tarmene selv, så kan jo være det gjør underverker her også :D

Men sjokolade! Har du noen tips?

Spiser ikke melkefritt nå, men gjorde det en periode før, da jeg ammet mellomste. Det virket som han også hadde mpa. Eldste hadde mpa, men har vokst det av seg nå når han ble 4 år :)

Gi en lyd om du trenger tips ;)

Sjokolade..? Raske middager? Hva gjorde du når du ikke var hjemme/spiste ute? :)

Jeg gjorde pga lille hadde melkeproteinallergi og reflux. Den "dietten" var tyngre enn jeg trodde da alt inneholder melkeproteiner :-o lykke til!

Ja.. Men verdt det om hun blir bra i magen ❤️

Sniker fra februar. Jeg er på melkefri diett pga lille. Hun har ikke så mange av de typiske mpa symptomene, men sover så himla dårlig på natten pga luft plager.

Det var utfordrende i starten, spesielt med alt av matvarer som er merket med "kan inneholde spor av". Men det går seg til, en finner fort ut av hvilke matvarer som er safe.

Ellers kan jeg anbefale appen peiling. Veldig nyttig for å sjekke hvilke butikker i området som har hvilke varer inne. Her er det f.eks. ikke så mange som har oatly sin påmackan, eller også iskremen til oatly (nam!)

Må man holde seg unna «spor av melk» også? Da er det jo det meste..

Hva spiser du normalt sett? Noen tips til hvilke erstatninger som er bedre enn andre? Tenker primært melk til havregrøt og med oboy, ost til pizza og erstatning for melk/matfløten i mat.

Berit nordstrand sjokolade og melken og smøret hennes! Liker vi veldig godt. Eldste har moa, mistenker hos mellomste. Og prøver nå melkefritt pga magetrøbbel hos minste. Vanlig med mpa hos folk fra Asia, hvor min mann er fra..

Må man holde seg unna «spor av melk» også? Da er det jo det meste..

Hva spiser du normalt sett? Noen tips til hvilke erstatninger som er bedre enn andre? Tenker primært melk til havregrøt og med oboy, ost til pizza og erstatning for melk/matfløten i mat.
En bør holde seg unna spor av melk også ja, frem til en er helt sikker på at all melk er ute av systemet. Deretter kan en prøve ut matvarer med spor av, og se om lille reagerer.

Til frokost/ lunsj spiser jeg brødmat eller havregrøt. Koker opp havregryn med vann og har evt litt havremelk i. Av og til lager jeg pannekaker med havremelk.
Til middag blir det mye ferske grønnsaker, kylling og fisk, stekt på panna. Mye wok, en del kjøttdeig og spagetti, og supper. Oatly sin matfløte er kjempegod som erstatning til vanlig matfløte. Samme med creme fraichen deres.
De har også en god sjokodrikk :joyful:

Nå får en også kjøpt flere gode melkefri iskremen. Kokos isen til Hennig Olsen er kjempegod! Passer kjempegodt til brownies :D

Rapskokos smøret til Berit Nordstrand er også kjempegodt :)

Det finnes en egen Facebook gruppe "barn med melkeallergi". Mange fine oppskrifter å finne der :)

Masse masse lykke til - you got this supermama!!

Sliter mye med tarmene selv, så kan jo være det gjør underverker her også :D

Men sjokolade! Har du noen tips?

Fant aldri fullverdig sjokolade erstatning :/ Men drakk mye av oatly sin sjokomelk! Det hjalp litt. Hehe. Eller så var det et par gode laktosefrie kakaosjokolader, men fremdeles ikke det samme. Sjokolade er best med melk. Sjukt plagsomt.

Hvis ikke baby er bedre innen mannen kommer hjem fra havet skal jeg over på melkefri diett [emoji849] ( etter råd fra lege) jeg har ikke mulighet eller ork å begynne med det nå, alene med 3 barn. Utfordrende nok å få i seg mat i det store å hele. Her i huset blir det bare jeg som går over på melkefri evt, resten får spise vanlig kost.

Back
Topp