Vi som bruker CBFM ;) !

Testen føyde seg i rekkene til billigtestene den også. "Ikke gravid" kom opp etter 5-6 min. Så da blir det bare å vente å se om tr har noe overordna plan om å ta turen tilbake til meg..
Æsj, lurer skikkelig på om det er en cyste eller liknende som tuller det til for meg nå gitt! Blææ

huff altså, utrolig kjipt at testen viste "ikke gravid", iallfall når du håpte så inderlig. Men cyste? Fikk ikke du påvist EL denne syklusen? Da må vel egget ha blitt "frigjort"? Eller tenker du på at en annen cyste kan være i veien for at du ikke har fått tr enda?

Er det mulig at monitoren viser EL selv om man i praksis ikke har det? Lurer på det generelt.

Dag 12 - Høy i dag....så nå har jeg hatt 3 dager med Høy på rad. Men tror nok ikke jeg når max på første pp, vi får se :rolleyes:

Har en liten jente på 14 mnd fra før, men hun var ikke planlagt, så aner ikke hvordan det er med å prøve å bli gravid, derfor det er så skremmende.

Aner heller ikke hvor lange sykluser jeg pleier å ha, siden jeg har hatt spiral hele tiden etter forrige graviditet, men tror jeg har sånn ca. 32 dager lang syklus, har alltid pleid å hatt litt lenger enn mine venninner.

Ja, kanskje du er heldig ;)

Å planlegge barn kan vel påvirke psyken til en mer enn ikke planlagt. Noen er heldig med å bli gravid så fort! :)

Ja, nå har du CBFM så kan den hjelpe deg å kartlegge din syklus :) Lurt å skrive opp hver måned hvor mange dager hver syklus + når el hvis du har funnet ut av det :)

Ja, det var innmari leit! :/ men det er ikke over før tr er et faktum, så jeg har enda 0,01 % sjanse for å være gravid :p

Jeg tenker kanskje at en cyste klusser til med mensen. Men jeg tok UL for tre uker siden og da sa gynekologen at alt så normalt ut, så når jeg tenker meg om er jo det veldig usannsynlig det da. *letta* snakk om teflonhjerne, hadde helt glemt det.

Monitoren registrerer når et hormon kalt LH friigis i kroppen, da skjer EL normalt i løpet 24-36 t. Men man har ingen garanti for at egget faktisk slippes. Den eneste måten å vite det med sikkerhet er visst med temping, i alle fall slik jeg har forstått det.
EL skjer når tempen øker. Har man tempet noen mnd så får man god oversikt på når/om EL skjer.
Så i praksis kan monitoren faktisk vise max uten at man får EL den mnd. Det skjer veldig sjelden har jeg forstått. Folk med endometriose eller pcos er mer utsatt for å oppleve det.

Jeg har begynt å tempe i tillegg, mye fordi monitoren bare viser høy på meg :p
Men synes at det er greit å kunne ha kontroll :)
Har ikke tempet hele mnd så når fertilityfriend sier jeg hadde el forrige torsdag så tror jeg ikke helt på det.
Blir lettere neste syklus når forhåpentligvis monitoren er i rute, og jeg på tempet hele syklusen.

Men håper jo aller mest at det ikke blir noen neste mnd :p
tog g-test på mandag som var negativ, da var jeg i følge meg selv 10 DPO.
Ble litt skuffa siden så mange tester positivt på 10 DPO så tenkte at da var det vel ikke noe denne mnd, selv om jeg ikke har fullført syklusen enda :p

Men så leste jeg noe spennende:
At gjennomsnitlig hcg på 14 dpo er 100, og når hcg stigningen vanligvis dobler seg hver dag blir det riktig å dele på 2 hver dag bakover så da blir tabellen slik:
DPO 14 - 100
DPO 13 - 50
DPO 12 - 25
DPO 11 - 12,5
DPO 10 - 6,25
DPO 9 - 3,125
osv...
Så når de fleste (de dyre, vet ikke hvordan det er med billigstrimler) g-testene måler fra 20-25 skal det jo i grunnen ikke vise positiv før tidligst 12 DPO.
og det blir jo i dag for min del :p

Ja, det var innmari leit! :/ men det er ikke over før tr er et faktum, så jeg har enda 0,01 % sjanse for å være gravid :p

Jeg tenker kanskje at en cyste klusser til med mensen. Men jeg tok UL for tre uker siden og da sa gynekologen at alt så normalt ut, så når jeg tenker meg om er jo det veldig usannsynlig det da. *letta* snakk om teflonhjerne, hadde helt glemt det.

Monitoren registrerer når et hormon kalt LH friigis i kroppen, da skjer EL normalt i løpet 24-36 t. Men man har ingen garanti for at egget faktisk slippes. Den eneste måten å vite det med sikkerhet er visst med temping, i alle fall slik jeg har forstått det.
EL skjer når tempen øker. Har man tempet noen mnd så får man god oversikt på når/om EL skjer.
Så i praksis kan monitoren faktisk vise max uten at man får EL den mnd. Det skjer veldig sjelden har jeg forstått. Folk med endometriose eller pcos er mer utsatt for å oppleve det.

hm.... interessant det som du nevnte : LH, altså hvis jeg får MAKS på monitoren, vil det si at det er ingen garanti for faktisk at eggene slippes? Oi, høres litt skummelt ut :/

Det med temping - er nok uaktuelt da jeg ikke orker å stå opp til samme tid :P *hihi*

Jeg har begynt å tempe i tillegg, mye fordi monitoren bare viser høy på meg :p
Men synes at det er greit å kunne ha kontroll :)
Har ikke tempet hele mnd så når fertilityfriend sier jeg hadde el forrige torsdag så tror jeg ikke helt på det.
Blir lettere neste syklus når forhåpentligvis monitoren er i rute, og jeg på tempet hele syklusen.

Men håper jo aller mest at det ikke blir noen neste mnd :p
tog g-test på mandag som var negativ, da var jeg i følge meg selv 10 DPO.
Ble litt skuffa siden så mange tester positivt på 10 DPO så tenkte at da var det vel ikke noe denne mnd, selv om jeg ikke har fullført syklusen enda :p

Men så leste jeg noe spennende:
At gjennomsnitlig hcg på 14 dpo er 100, og når hcg stigningen vanligvis dobler seg hver dag blir det riktig å dele på 2 hver dag bakover så da blir tabellen slik:
DPO 14 - 100
DPO 13 - 50
DPO 12 - 25
DPO 11 - 12,5
DPO 10 - 6,25
DPO 9 - 3,125
osv...
Så når de fleste (de dyre, vet ikke hvordan det er med billigstrimler) g-testene måler fra 20-25 skal det jo i grunnen ikke vise positiv før tidligst 12 DPO.
og det blir jo i dag for min del :p

Jeg liker kontroll! Hvordan kan man faktisk være 100% på at egget har sluppet ut? Hvis det står maks på monitoren, betyr det vel ikke alltid at eggene har sluppet? Lurer på hva slags kjerringråd som gjør at eggene slippes ut uansett? *hihi*

10 DPO er nok for tidlig å ta gravid test ;) ...........Min venninne var i Danmark for å ta donor - hun sa at legene sier at det er best å ta test DEN DAGEN MAN FORVENTER MENS :)

Jeg har kort syklus - da vil min dpo blir ca 11 eller 12 :)

Lykke til med test! :P

hm.... interessant det som du nevnte : LH, altså hvis jeg får MAKS på monitoren, vil det si at det er ingen garanti for faktisk at eggene slippes? Oi, høres litt skummelt ut :/

Det med temping - er nok uaktuelt da jeg ikke orker å stå opp til samme tid :P *hihi*

Hvis man ikke har noen underliggende sykdommer endo/pco/pcos så er sannsynligheten veldig, veldig stor for at egget slipper normalt når monitoren sier max :)
Men, nei, man har egentlig ingen garanti. Det er nok derfor det står litt diffust i bruksanvisningen. Monitoren sier jo faktisk ikke når vi har EL i det heletatt, den registrerer bare når vi har dette LH-hormonet i systemet.

Temping er ikke aktuelt for meg heller, så velger å ha trua på monitoren, hvis tr noengang viser det stygge vesenet sitt igjen! :p

Akkurat :)

Det er utrolig vanskelig å bli gravid - har hatt maks men fikk TR. Får se om jeg får TR eller ei, håper ikke! :)

Ja, det er dumt at monitoren ikke forteller når EL faktisk er, men den står mellom 24 - 32 timer....:Da er margarin jo ca 8 timer?....Da er det vel garanti mellom 24 - 32 timer?

Liker ikke TR :angry5:angry4...........

Akkurat :)

Det er utrolig vanskelig å bli gravid - har hatt maks men fikk TR. Får se om jeg får TR eller ei, håper ikke! :)

Ja, det er dumt at monitoren ikke forteller når EL faktisk er, men den står mellom 24 - 32 timer....:Da er margarin jo ca 8 timer?....Da er det vel garanti mellom 24 - 32 timer?

Liker ikke TR :angry5:angry4...........

Ja, det er sjokkerende vanskelig! Så for meg å bli gravid med en gang vi ble prøvene, men neida!

Det er sant! Egentlig litt greit at EL kommer litt etter, for da kan man legge inn litt ekstra aksjer :)

Følger du noen andre "kjerringråd" for å gjøre det enklere å få spira til å sitte? F.eks Hostesaft, grapefruktjuce osv?

Jeg har faktisk på vekkeklokke i helgene for å ta tempen på riktig tidspunkt! Men og for å få satt i en testpinne i monitoren. Har blitt en del av rutinen det nå :p

Temping vil jo bekrefte at el har vært i og med at tempen bare stiger dersom en har hatt el.
Veldig greit for å få bekreftet at egget har blitt sluppet :)

Men ja, enig med dere! Utrolig vanskelig det skal vise seg at dette er!
Spesielt når en prøver så hardt!
Vi ble jo gravide på første forsøk når jeg kasta pillene.
Sluttet rett før jeg dro på ferie. Humpet i vei og koste oss. Tenkte ikke så veldig mye på det. Kom hjem og var gravide.
Var jo superenkelt. Men nå, nå virker det jo helt umulig!

Min EL pleier å komme på ettermiddagen/kvelden før monitoren får maks dagen etterpå...Da er min EL kanskje på den dagen monitoren viste maks - eller maks nr 2....En av de hvertfall :) Skulle ønske at monitoren kunne vise nedtelling når egget slippes! Med minutter og sekunder haha!

Jeg tok hostesaft og grapefruktjuice frem til EL - så ser vi om det hjelper, min utflod ble bedre med de synes jeg. Hva med deg?

Jeg har faktisk på vekkeklokke i helgene for å ta tempen på riktig tidspunkt! Men og for å få satt i en testpinne i monitoren. Har blitt en del av rutinen det nå :p

Temping vil jo bekrefte at el har vært i og med at tempen bare stiger dersom en har hatt el.
Veldig greit for å få bekreftet at egget har blitt sluppet :)

Men ja, enig med dere! Utrolig vanskelig det skal vise seg at dette er!
Spesielt når en prøver så hardt!
Vi ble jo gravide på første forsøk når jeg kasta pillene.
Sluttet rett før jeg dro på ferie. Humpet i vei og koste oss. Tenkte ikke så veldig mye på det. Kom hjem og var gravide.
Var jo superenkelt. Men nå, nå virker det jo helt umulig!

Temping er vel en garanti for at egget har blitt sluppet? Ja, monitoren er blitt en del av rutine - tar alltid når jeg står opp, så det er greit for min del :)

Hihi!

Når man planlegger barn : vanskelig
Når man ikke vil ha/uheldig : lett!

Haha! :) Wow - du var så heldig med første barn! HVis vi får til et så er jeg fornøyd, hvis nr 2...kjempefornøyd :)

Ja temping er garanti på at egget er slupper :D

Heldig og heldig, vi mistet i uke 11 så fortsatt ingen barn :/ men ja, det gikk jo over all forventning! Vi tenkte: hvorfor stresser folk sånn? Det var jo kjempelett! KARMA kom å bet oss :p ble for kjepphøye hehe.
hjelper ikke at ei venninne er ei uke etter det jeg skulle vært og de klaffet også på første forsøk, OG er nå 23 uker på vei og alt er helt fint! bittert. Men hva kan man gjøre. Må bare handle inn mer tålmodighetskrem og fortsette å prøve :)
Vet jo vi kan så det handler vel bare om å klaffe. Ergo monitor OG temping OG el-tester :p

Ja temping er garanti på at egget er slupper :D

Heldig og heldig, vi mistet i uke 11 så fortsatt ingen barn :/ men ja, det gikk jo over all forventning! Vi tenkte: hvorfor stresser folk sånn? Det var jo kjempelett! KARMA kom å bet oss :p ble for kjepphøye hehe.
hjelper ikke at ei venninne er ei uke etter det jeg skulle vært og de klaffet også på første forsøk, OG er nå 23 uker på vei og alt er helt fint! bittert. Men hva kan man gjøre. Må bare handle inn mer tålmodighetskrem og fortsette å prøve :)
Vet jo vi kan så det handler vel bare om å klaffe. Ergo monitor OG temping OG el-tester :p

Leit å høre når man mister et......men kroppen kvitter med seg som er defekt. Ja, jeg trodde det skulle gå så kjempeenkelt men tar veldig lang tid :( .......... Jeg føler jeg begynner å bli gammel - er midt i 30 årene, misunner de yngre som prøver ;) hehe :) .......... Temping... hvordan fungerer temping? putt i rompa? :P

Nei måler vaginalt :) Mange som tar tempen i munnen også. Bare legger den godt under tunga.
Føler det er litt usikkert å måle under tunga selv så da blir det vaginalt her i gården :)
eneste er at du må ha et termometer med to desimaler da forskjellene før og etter el kan variere med så lite som 0,05!
Også må den tas om morgenen etter du har sovet minimum 3 timer, før en går ut av senger og/eller beveger kroppen for mye.

Kan tenke meg det ligger en litt større stressfaktor over det når man er i midten av 30 årene kontra å være i midten av 20 årene ja. En har plutselig en "tidsbegrensning" å forholde seg til, selv om denne gjerne bare ligger i psyken :)

Nei måler vaginalt :) Mange som tar tempen i munnen også. Bare legger den godt under tunga.
Føler det er litt usikkert å måle under tunga selv så da blir det vaginalt her i gården :)
eneste er at du må ha et termometer med to desimaler da forskjellene før og etter el kan variere med så lite som 0,05!
Også må den tas om morgenen etter du har sovet minimum 3 timer, før en går ut av senger og/eller beveger kroppen for mye.

Kan tenke meg det ligger en litt større stressfaktor over det når man er i midten av 30 årene kontra å være i midten av 20 årene ja. En har plutselig en "tidsbegrensning" å forholde seg til, selv om denne gjerne bare ligger i psyken :)

Må man ta temping til akkurat samme tid hver dag? f.eks faste tider kl 07.00 ?

Ja, jeg er egentlig mer avslappende i forhold til prøving enn tidligere da jeg har klart å kartlegge syklusen min og at monitoren er grei for tiden :P

Så bra da :) Stresset du mye med det før eller?
Ja gleder meg til jeg har kontroll på det ;)
Håper jeg også klarer å slappe av litt da.

Ja du skal helst det. Hvis ikke skal du legge til og trekke ifra å noe sånt. Har ikke helt satt meg inni hva en skal gjøre da :) Satser heller bare på å ta tempen på samme tidspunkt hver dag :)

Min EL pleier å komme på ettermiddagen/kvelden før monitoren får maks dagen etterpå...Da er min EL kanskje på den dagen monitoren viste maks - eller maks nr 2....En av de hvertfall :) Skulle ønske at monitoren kunne vise nedtelling når egget slippes! Med minutter og sekunder haha!

Jeg tok hostesaft og grapefruktjuice frem til EL - så ser vi om det hjelper, min utflod ble bedre med de synes jeg. Hva med deg?

Heeeelt enig! Det hadde jo vært helt fantastisk med sånn ordentlig "tikkefunksjon" gjerne med alarm i det egget slippes :p

Jeg tok også hostesaft og drakk den forferdelige juicen frem til EL. Det står i kjøla og venter til jeg kan begynne på igjen.

Back
Topp