Vi som blir tobarnsmødte

Wow! Det blir endå tettare enn hos oss! :) snuppa her er 14 mnd no, og ho er SÅ opptatt av å herme etter det vi gjer, hjelpe til med alt mulig etc... ;) Så du vil nok få ein liten "hjelper"!
Hehe, så godt og høre :D Hvis hun ikke forandrer seg drastisk på 4 mnd så tror jeg nok det skal gå veldig fint :)

Her rekker forhåpentligvis storebror å feire 5 års dagen sin før lillesøster kommer (slutten av mars). Han er en gutt som krever litt mer enn mange andre så vi håper alt kommer til å gå bra, skal prøve å legge godt til rette for at han ikke blir satt til side, men får være med på alt og at vi setter han i fokus så lenge lillesøster ikke mangler noe.
Sist tenkte jeg ikke så mye på hvordan alt kom til å bli, hadde mye annet i livet som tok opp tankene mine. Denna gangen er det nok mye, redsel for at lisja skal ende opp med kolikk som storebror, fødselsdepresjon, enda en nagativ fødselsopplevelse osv. Men til gjengjeld er jeg ikke bekymra i forhold til familieforhold, hus og hjem. Lillesøster får "gjesterommet", men på sikt er det snakk om å prøve å finne et hus nermere svigermor (20 min unna), og da satser vi på at vi får flere soverom så begge barna og de kommende tenkte får egne rom :p
Stresser ellers mye med å "bygge rede", vil ha alt fint og klart til baby, pusse opp det som ikke er så bra og rydde opp i mye rot. Tror jeg har gått gjennom babyklærne 4-5 ganger allerede, må ha full kontroll over hva jeg har og hva jeg føler jeg trenger :p

Her blir det et år imellom storesøster og lillesøster. Håper de vil få mye av hverandre igjenom årene. Har egentlig ikke så mange bekymringer. Tar det litt som det kommer. Men de må dele rom da den tid kommer.

det blir nesten 5 år mellom storebror og lillebror. I og med at jeg har litt styr i svangerskapet og må være mye i ro, så er det VELDIG greit at storebror er såpass stor og forstår veldig mye. Han gleder seg også veldig. Og tenk så godt å kunne si, når man sitter med babyen i armene og gulp over hele seg å kunne si til storebror: kan du hente papir? og at han er stor nok til å gjøre det :D

her skal storebror få bestemme om han vil dele rom etter hvert. vi har mulighet til å gi de hvert sitt :) Jeg er mye mer nervøs denne gangen, for fødselen. Jeg syns det var så fælt :/ jeg visste ikke at det gikk an å ha så vondt uten å dø :/ nå var det en litt komplisert igangsatt fødsel, så det er selvfølgelig ikke sikkert at neste fødsel blir slik.... men en annen angst jeg kjenner på er frykten for at noe skal skje med MEG, at jeg skal dø eller bli alvorlig syk pga svangerskap eller fødsel, og at storebror skal miste mammaen sin.... det er verst ;)

Mitt svangerskap er også tøffere denne gangen, mest fysisk, men også bekymringer. Skjønner godt at du tenker på forrige fødsel. Det er jo en veldig intens opplevelse. Vet ikke akkurat hvordan det vil bli, eller når... Jeg håper du får en "lettere" opplevelse denne gangen. Jeg hadde en såkalt ukomplisert vaginal fødsel sist, men jeg tenker jo på det som kommer likevel. Det er litt slik gru glede. Jeg tenkte snakke litt mer med jordmor om det i tida framover nå. Ei jeg kjenner gikk også til samtaler på sykehuset, det hjalp visst veldig. Godt å vite at det fins muligheter liksom.

Jeg snakket med både jordmor og bedriftsjordmor tidlig i svangerskapet når det gjelder fødsel, og jeg prøver å ikke bekymre meg for mye. Jeg hadde en langvarig fødsel sist som nesten endte i hastekeisersnitt, men det er ingenting som tilsier at det blir likt denne gangen. Jordmødrene mente det burde være enklere denne gangen fordi kroppen allerede har vært gjennom prosessen.
Og hvordan/når fødselen starter kan jeg ikke kontrollere, jeg stoler på at de ansatte på sykehuset vet hva de holder på med :)
Men en skikkelig prat med jordmor og eventuelt med sykehuset er absolutt smart :)

Hei, jeg merker stor forskjell på hva jeg tenker på denne gangen enn forrige gang. Kanskje det er fler av oss?

Hvor stor blir aldersforskjellen?
Hva er dine forventninger?
Hva uroer du deg over?
Skal søsknene dele rom, må du pusse opp noe?

Tenker her kan vi dele tanker, gleder og bekymringer :-)

Blir 3 barnsmor jeg, med en på 7 og ei som blir 10.
Har egentlig ingen bekymringer jeg:-) ser stort sett bare det positive med at søskenene er såpass store, ig foreløbig veeeeldig engasjerte i den lille som skal komme:-) mye go hjelp, samtidig er de store såpass stor at de ordner mye selv.
Her har alle egene rom, vi bor i en stor enebolig, så plass er ingen bekymring.

Jeg er veldig opptatt av at de store skal få like mye oppmerksomhet å engasjement som før dette svangerskapet, så vil ikke la den lille komme i veien for det forholdet vi har idag, men bli endel av det:-)

Merker alderstillegget denne gangen da. Men ellers synes jeg ikke svangerskapet er så mye værre enn da heg hadde en på under 2 år når jeg ble gravid med nr 2. Nå klarer barna så mye selv, og det er goooo hjelp i de:-) så dette går jo som en lek til tross for bekkenplagene:-)

Blir tobarnsmor, og har en gutt fra før og venter en gutt til. Det blir 4,5 års aldersforskjell.
Mine bekymringer er helt klart sjalusi, og det river litt i hjertet av å tenke på hvilken overgang det blir for fireåringen. Han er vant til å være familiens midtpunkt som eneste barnebarn på begge sider. Tror likevel det vil bli stor stas for han med et nytt familiemedlem, og han gleder seg veldig. De får hvert sitt rom :)

Det blir nesten 3 år mellom storesøster og lillebror.

Jeg hadde ingen bekymringer som jeg kan huske fra sist. I hvert fall ikke etter at vi hadde sett en frisk baby på ultralyd. Jeg hadde heller ingen fødselsangst overhode. Jeg gledet meg! I tillegg hadde jeg et problemfritt svangerskap og en svært enkel baby som sov natten igjennom fra start og som aldri var syk.

Denne gangen har svangerskapet vært svært slitsomt, med alle mulige slags plager jeg ikke merket noe til sist. Jeg har i tillegg mange tanker og redsler rundt fødsel da det endte i igangsetting og til slutt akutt keisersnitt sist. Fødsel og omstendighetene rundt var noe jeg slet med lenge, og ønsker av hele mitt hjerte at jeg slipper å oppleve igjen.
Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det så er jeg generelt mer bekymret denne gangen. Det er så mye en tar for gitt. Med et friskt barn og nummer to på vei, som nok blir vårt siste barn, er man så nær målstreken til å sitte der med to friske barn, og det blir nesten for godt til å være sant. Derfor er det hele tiden en frykt som ikke tillater meg å slappe av helt. Noe KAN jo gå galt.
Dette plaget meg aldri sist. Da gledet man seg bare til å få en baby for første gang.

Storesøster er utrolig søt og god!! Hun gleder seg til å få en lillebror, og er så omsorgsfull mot dukkene sine og mot de andre barna i barnehagen. Det er noen av barna der som har fått småsøsken i løpet av året som gikk, og hun er helt oppslukt når det kommer en baby inn i garderoben i barnehagen. Hun blir nok en fantastisk storesøster!! <3
Her endte også første med hastekeisersnitt, og jeg håpet veldig på normal fødsel med nr 2. Og det fikk jeg! :)
Snakket faktisk med sykehuset på forhånd (noe ekstra oppfølging grunnet for mye vann første gang), og det hjalp. Og vi var med på fødselskurs igjen - hadde jo ikke født første gang! Tror også det ga meg litt ro og tro! :)
Eldste ble 3 år uken før lillesøster kom. Han var og er skikkelig mammadalt! Men det løste vi ved at pappa'n tok babyen når alle var hjemme, storebror fikk sitte på fanget selv om jeg ammet, og jeg ga han mye oppmerksomhet. Kos og nærhet med jenta fikk vi alle timene eldste var i barnehagen og når han la seg! Gikk veldig fint!
Og enda våkner jeg av eldste på natta, og pappa'n på dattera. Kjempegreit når eldste er den som sover best:p
Lykke til - det kommer til å gå så bra! :)

Her endte også første med hastekeisersnitt, og jeg håpet veldig på normal fødsel med nr 2. Og det fikk jeg! :)
Snakket faktisk med sykehuset på forhånd (noe ekstra oppfølging grunnet for mye vann første gang), og det hjalp. Og vi var med på fødselskurs igjen - hadde jo ikke født første gang! Tror også det ga meg litt ro og tro! :)
Eldste ble 3 år uken før lillesøster kom. Han var og er skikkelig mammadalt! Men det løste vi ved at pappa'n tok babyen når alle var hjemme, storebror fikk sitte på fanget selv om jeg ammet, og jeg ga han mye oppmerksomhet. Kos og nærhet med jenta fikk vi alle timene eldste var i barnehagen og når han la seg! Gikk veldig fint!
Og enda våkner jeg av eldste på natta, og pappa'n på dattera. Kjempegreit når eldste er den som sover best:p
Lykke til - det kommer til å gå så bra! :)
Det var gode praktiske tips vedr søsken oppmerksomhet. Vår første er veldig kosete på meg :-)

Det var 3 år mellom nr 1 og nr 2, og blir 2,5 år mellom nr 2 og nr 3!
Har helt andre bekymringer denne gangen, enn de to andre!
Med nr 2 prøvde vi lenge og jeg var faktisk spent på om man kunne bli like lykkelig og glad i en til - det kan man!
Nå er jeg mest bekymret for at jeg faktisk får 3 barn i alder 0-5! Har man nok armer?? Hehe:p
Men vet det ordner seg og går bra, og barna elsker jo hverandre så en til blir bare bonus! :)
Samme her, med nr to bekymret jeg meg mer for det følelsesmessige, mens nå er det mer praktiske ting som bekymrer meg.

Har ei jente fra før som fyller 3 år, mnd etter termin. Hun er veldig mammajente så jeg tror det blir en lite utfordring med sjalusi. Vi skal prøve å la hun delta på det hun kan delta på når lillesøster kommer :-)
Babyen kommer til å sove på vårt rom og storesøster får større rom slik at lillesøster kan overta det gamle rommet hennes etterhvert :-)

Nå har vi bestemt oss for å reise til syden om et par uker for å gi storebror ekstra oppmerksomhet før lillebror kommer. Satser på at det går bra, med fly og gravidmamma. Skal i teorien bare være kos og gøy :-D

Vi har også mye fokus og pappa aktiviteter, slik at han kan bli litt pappagutt :-) Storebror er på vei inn i Bil/traktor/gravemaskin- perioden. Så da passer det bra at pappa blir sett på i sammenheng med disse tøffe store maskinene :-D

Nå har vi bestemt oss for å reise til syden om et par uker for å gi storebror ekstra oppmerksomhet før lillebror kommer. Satser på at det går bra, med fly og gravidmamma. Skal i teorien bare være kos og gøy :-D

Vi har også mye fokus og pappa aktiviteter, slik at han kan bli litt pappagutt :-) Storebror er på vei inn i Bil/traktor/gravemaskin- perioden. Så da passer det bra at pappa blir sett på i sammenheng med disse tøffe store maskinene :-D
Hørtes deilig ut ned tur :-)

He- he, hørtes kjent ut med kjøretøy. Her tar det helt av med far og sønn på den fronten. Bra siden modern snart får en beibi hengende på puppen ;-)

• Liker
Reactions: T88
Back
Topp