Vi som blir tobarnsmødte

T88

Betatt av forumet
Hei, jeg merker stor forskjell på hva jeg tenker på denne gangen enn forrige gang. Kanskje det er fler av oss?

Hvor stor blir aldersforskjellen?
Hva er dine forventninger?
Hva uroer du deg over?
Skal søsknene dele rom, må du pusse opp noe?

Tenker her kan vi dele tanker, gleder og bekymringer :-)

Min sønn er cirka 2 år når lillebror blir født. Det er vanskelig for en på 1,5 år
å skjønne hva som skjer. Nå pleier han å kose med magen og si "hei bobo" Det er bare så utrolig rørende. <3 Det er fint at lillebror kan bli kjent med stemmen hans så tidlig.

Jeg tror storebror kommer til å trives med å ha en lillebror som er så nære i alder. Jeg håper de blir gode lekekamerater og får stor glede av hverandre. Men jeg skjønner jo at dette året blir kaotisk. Med en nyfødt og en toåring. Og storebror er utrolig mammadalt for tiden! Men tror dette blir så koselig og gleder meg veldig til å ha lillebror her :-)

Her blir det 8,5 år mellom jenta jeg har fra fra før og baby. Datter til mannen blir 18 år. Så her blir det en attpåklatt ;) Alle barna og baby har eget rom. Skal bli gøy med enda en sjef i huset :-p

Tenker mye på hvordan storebror kommer til å takle det, han blir to år i mars.

Så er vi også nysgjerrige på hvordan lillebror kommer til å se ut, om han ligner på storebror. Og hva slags personlighet han får sammenlignet med storebror:) Det eneste vi håper veldig på er at han har et bedre sovehjerte!

• Liker
Reactions: T88
Storebror er 2 år når lillebror kommer. Blir nok hektisk i starten, men håper de blir gode venner og får masse glede av hverandre i tiden fremover.
Lillebror skal sove på vårt rom til han er rundt ett år, da håper jeg å kunne flytte de på samme rom. Men det kommer jo an på hvordan soverutiner osv er.
Jeg kjenner at jeg er mye mer avslappa denne gangen. Snart starter 3.trimester og synes det har gått i en fei.
Gleder meg til å finne frem vugge, dupvogn og babyklær igjen:)

• Liker
Det var 3 år mellom nr 1 og nr 2, og blir 2,5 år mellom nr 2 og nr 3!
Har helt andre bekymringer denne gangen, enn de to andre!
Med nr 2 prøvde vi lenge og jeg var faktisk spent på om man kunne bli like lykkelig og glad i en til - det kan man!
Nå er jeg mest bekymret for at jeg faktisk får 3 barn i alder 0-5! Har man nok armer?? Hehe:p
Men vet det ordner seg og går bra, og barna elsker jo hverandre så en til blir bare bonus! :)

Tenker mye på hvordan storebror kommer til å takle det, han blir to år i mars.

Så er vi også nysgjerrige på hvordan lillebror kommer til å se ut, om han ligner på storebror. Og hva slags personlighet han får sammenlignet med storebror:) Det eneste vi håper veldig på er at han har et bedre sovehjerte!

Hihi det tenkte jeg på sist idag. Satt og så på nyfødtbildene. Det er jo veldig forskjellig fra barn til barn. Storebror var så rolig, ville ha mat hver 3 time, ny bleie og så sovnet han. Og så våknet han på minuttet når det hadde gått tre timer. Det var veldig forutsigbart og deilig!

Storebror er 2 år når lillebror kommer. Blir nok hektisk i starten, men håper de blir gode venner og får masse glede av hverandre i tiden fremover.
Lillebror skal sove på vårt rom til han er rundt ett år, da håper jeg å kunne flytte de på samme rom. Men det kommer jo an på hvordan soverutiner osv er.
Jeg kjenner at jeg er mye mer avslappa denne gangen. Snart starter 3.trimester og synes det har gått i en fei.
Gleder meg til å finne frem vugge, dupvogn og babyklær igjen:)

Vi håper også de kan sove på samme rom. Først ha lillebror på vårt rom en stund. Minst 9 mnd. Vi har 4 soverom i huset, men det ene er i underetasjen. Så ingen av barna skal bo der med det første. Også har dattern til mannen min et rom, og storebror et rom. Så lillebror og storebror må bare dele rom når tiden er inne. Har veldig lyst til å ha brannmann køyesenga da. (Selv om det et leeeenge vi kan kjøpe/bruke den) Den er så kul!!

Men ja, jeg er Også mye mer avslappet nå. Det som skjer det skjer. Graviditeten går sin gang. Med førstemann telte jeg uker og dager og var redd ting var galt. Nå koser jeg meg med tiden og prøver å gi energien jeg har til storebror :-)

Det vil være nesten 3 år mellom jentene våre. De får hvert sitt rom, selv om eldstemann nok ender opp i vår seng mens jeg sover hos minstemann :D
Jeg tror eldste nok blir litt sjalu, men hun stortrives med de yngre barna i barnehagen så etterhvert går det seg til.
Det jeg tenker mest på er selve fødselen og hvordan det blir med eldstemann. Barnevakten, svigermor, bor en time unna, så enten kan min mann levere eldstemann der etter å ha sluppet meg av på sykehuset eller så må svigermor bo hos oss de siste ukene. Ikke optimalt, men sånn er det bare.

Hei, jeg merker stor forskjell på hva jeg tenker på denne gangen enn forrige gang. Kanskje det er fler av oss?

Hvor stor blir aldersforskjellen?
Hva er dine forventninger?
Hva uroer du deg over?
Skal søsknene dele rom, må du pusse opp noe?

Tenker her kan vi dele tanker, gleder og bekymringer :-)
Jeg blir 3barnsmor da, men uansett...:
Aldersforskjellen blir: eldste er 9 år to mnd etter fødsel, minsten blir 7. Så det blir en del års forskjell. Ser for meg mye hjelp i ungene :)

Gruer meg litt til å måtte igjennom denna småbarnstida helt på nytt.. Kjenner jeg syns det er veldig greit at ungene er såpass store og selvstendige nå, så det blir litt kjipt å måtte begynne om igjen. Men det går nok bra :)

Alle barna får hvert sitt rom. .

• Liker
Her blir det rett i underkant eller akkurat 18 mnd mellom store og veslesøs... Er veldig opptatt av at den "store" skal bli sett, hørt og fortsatt få vera liten også etter at babyen kjem. Er bekymra for logistikken rundt fødselen og det at eg aldri har vore borte frå snuppa på natta før, men det går nok bra. :) Håpar å få vera så kort som mulig på sjukehuset, slik at vi kan komme i gang heime, egentlig! Sjølv om det sikkert også blir godt med "husmorferie" på sjukehushotellet.. ;)
Er spent på kva vi har i vente, og reknar med det blir travelt. :)

• Liker
Vi håper også de kan sove på samme rom. Først ha lillebror på vårt rom en stund. Minst 9 mnd. Vi har 4 soverom i huset, men det ene er i underetasjen. Så ingen av barna skal bo der med det første. Også har dattern til mannen min et rom, og storebror et rom. Så lillebror og storebror må bare dele rom når tiden er inne. Har veldig lyst til å ha brannmann køyesenga da. (Selv om det et leeeenge vi kan kjøpe/bruke den) Den er så kul!!

Men ja, jeg er Også mye mer avslappet nå. Det som skjer det skjer. Graviditeten går sin gang. Med førstemann telte jeg uker og dager og var redd ting var galt. Nå koser jeg meg med tiden og prøver å gi energien jeg har til storebror :-)
Ja jeg tenker det må være veldig kjekt å kunne sitte på ett rom å legge begge guttene samtidig. Og at de kanskje føler seg tryggere om de våkner om natta og har en bror i nærheten.
Gleder meg så til å se forholdet dem i mellom utvikle seg:)

• Liker
Her blir det 3.5 år mellom de.

Har egentlig ikke så mange bekymringer, annet enn at tid og oppmerksomhet må strekke til eldste også. Hun har jo vært øyensteinen til hele familien hele sitt liv, og jeg vil ikke at hun skal føle seg tilsidesatt når lillebror kommer.

Vi bruker endel tid på å snakke om lillebror og at hun må dele mamma og pappa med han, og at hun skal hjelpe til med å stelle han.

Merker at jo større magen blir des mer klengete blir hun på meg og stadig sitte på fanget, noe hun egentlig ikke har vært så gira på det siste året. :p Så må bare la henne sitte på fanget og gi så mye kos hun trenger. :)

...i går lå hun med hodet på magen og da sparka lillebror så hardt mot hodet hennes at hun spratt opp. :p

Det blir nesten 3 år mellom storesøster og lillebror.

Jeg hadde ingen bekymringer som jeg kan huske fra sist. I hvert fall ikke etter at vi hadde sett en frisk baby på ultralyd. Jeg hadde heller ingen fødselsangst overhode. Jeg gledet meg! I tillegg hadde jeg et problemfritt svangerskap og en svært enkel baby som sov natten igjennom fra start og som aldri var syk.

Denne gangen har svangerskapet vært svært slitsomt, med alle mulige slags plager jeg ikke merket noe til sist. Jeg har i tillegg mange tanker og redsler rundt fødsel da det endte i igangsetting og til slutt akutt keisersnitt sist. Fødsel og omstendighetene rundt var noe jeg slet med lenge, og ønsker av hele mitt hjerte at jeg slipper å oppleve igjen.
Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det så er jeg generelt mer bekymret denne gangen. Det er så mye en tar for gitt. Med et friskt barn og nummer to på vei, som nok blir vårt siste barn, er man så nær målstreken til å sitte der med to friske barn, og det blir nesten for godt til å være sant. Derfor er det hele tiden en frykt som ikke tillater meg å slappe av helt. Noe KAN jo gå galt.
Dette plaget meg aldri sist. Da gledet man seg bare til å få en baby for første gang.

Storesøster er utrolig søt og god!! Hun gleder seg til å få en lillebror, og er så omsorgsfull mot dukkene sine og mot de andre barna i barnehagen. Det er noen av barna der som har fått småsøsken i løpet av året som gikk, og hun er helt oppslukt når det kommer en baby inn i garderoben i barnehagen. Hun blir nok en fantastisk storesøster!! <3

Her blir det ca 3 år mellom mini og storesøster. Er opptatt av at storesøster ikke skal bli glemt, at hun skal bli sett og hørt selv om lillesøster er kommet. Hun syns heldigvis det er stas,virker som hun gleder seg over at vi får baby i hus. Idag var hun med å valgte vogn til baby, kjempe moro;)

Det blir nesten 3 år mellom storesøster og lillebror.

Jeg hadde ingen bekymringer som jeg kan huske fra sist. I hvert fall ikke etter at vi hadde sett en frisk baby på ultralyd. Jeg hadde heller ingen fødselsangst overhode. Jeg gledet meg! I tillegg hadde jeg et problemfritt svangerskap og en svært enkel baby som sov natten igjennom fra start og som aldri var syk.

Denne gangen har svangerskapet vært svært slitsomt, med alle mulige slags plager jeg ikke merket noe til sist. Jeg har i tillegg mange tanker og redsler rundt fødsel da det endte i igangsetting og til slutt akutt keisersnitt sist. Fødsel og omstendighetene rundt var noe jeg slet med lenge, og ønsker av hele mitt hjerte at jeg slipper å oppleve igjen.
Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det så er jeg generelt mer bekymret denne gangen. Det er så mye en tar for gitt. Med et friskt barn og nummer to på vei, som nok blir vårt siste barn, er man så nær målstreken til å sitte der med to friske barn, og det blir nesten for godt til å være sant. Derfor er det hele tiden en frykt som ikke tillater meg å slappe av helt. Noe KAN jo gå galt.
Dette plaget meg aldri sist. Da gledet man seg bare til å få en baby for første gang.

Storesøster er utrolig søt og god!! Hun gleder seg til å få en lillebror, og er så omsorgsfull mot dukkene sine og mot de andre barna i barnehagen. Det er noen av barna der som har fått småsøsken i løpet av året som gikk, og hun er helt oppslukt når det kommer en baby inn i garderoben i barnehagen. Hun blir nok en fantastisk storesøster!! <3
Mitt svangerskap er også tøffere denne gangen, mest fysisk, men også bekymringer. Skjønner godt at du tenker på forrige fødsel. Det er jo en veldig intens opplevelse. Vet ikke akkurat hvordan det vil bli, eller når... Jeg håper du får en "lettere" opplevelse denne gangen. Jeg hadde en såkalt ukomplisert vaginal fødsel sist, men jeg tenker jo på det som kommer likevel. Det er litt slik gru glede. Jeg tenkte snakke litt mer med jordmor om det i tida framover nå. Ei jeg kjenner gikk også til samtaler på sykehuset, det hjalp visst veldig. Godt å vite at det fins muligheter liksom.

Aldersforskjellen blir: eldste er 9 år to mnd etter fødsel, minsten blir 7. Så det blir en del års forskjell. Ser for meg mye hjelp i ungene :)

Gruer meg litt til å måtte igjennom denna småbarnstida helt på nytt.. Kjenner jeg syns det er veldig greit at ungene er såpass store og selvstendige nå, så det blir litt kjipt å måtte begynne om igjen. Men det går nok bra :)

Samme som her, berre at mine vil vere 10,5 og 8,5 når babyen kjem.

Litt usikker på om den kommande storesøster blir sjalu, men håpar ho er for stor. Ho hadde litt sjalutendenser overfor mammaen min då søstera mi si jente var lita, men det er jo eit par år sidan.

Det er rett over to år mellom mine to store, men det var ingen problem med sjalusi eller noko sånt i spedbarnsperioden. Lillesøster sov veldig mykje og var blid og fornøgd resten av tida, så eg hadde rikelig med tid og energi til å ta meg av den desto meir krevande storebroren. Det var berre supert og positivt å få nr 2, men eg er veldig glad for at eg ikkje fekk dei i motsatt rekkefølge, trur det hadde blitt hardt med guttungen viss eg var vant til eit fredelig vesen frå før.

Last edited:
Her blir det 14 mnd mellom. Hvis ikke vi har kjøpt oss hus innen ett år må de dele rom :) Prøver egentlig ikke og tenke så mye på det :p Tar det som det kommer

Her blir det 14 mnd mellom. Hvis ikke vi har kjøpt oss hus innen ett år må de dele rom :) Prøver egentlig ikke og tenke så mye på det :p Tar det som det kommer
Wow! Det blir endå tettare enn hos oss! :) snuppa her er 14 mnd no, og ho er SÅ opptatt av å herme etter det vi gjer, hjelpe til med alt mulig etc... ;) Så du vil nok få ein liten "hjelper"!

Samme her!
Mine er 7 og 5år. Er ikke redd for sjalusi og ungene er så store at jeg tross alt får en del hjelp av de.

Vi mangler et soverom dvs vi har et rom i kjelleren som tidligere var to barnerom, men som i dag er et stort gjesterom. Storebror er syk og kan få anfall på natt og vil ha alle ungene på samme plan i tilfelle der skjer noe.

Babyen kommer å sove med oss første året (som de andre). Innen den tid må vi ha pusset opp et stort rom som vi skal dele i to, et rom til babyen og soverom til oss.

Back
Topp