Vi skal leie ut leilighet! noen spm.

mamma*88

Gift med forumet
Vi skal leie ut en sokkelleilighet, og har hatt en del interesserte til nå.

Men lurer på om noen har noen tips? Synest finn gav oss lite responser, men har nå en del.
Veldig mange utenlandske. Men når de ikke klarer å snakke norsk eller engelsk til meg, ser jeg det som ufattelig problematis! De vil jo ikke engang forstå leiekontrakten...
Og så er det noen som ber om å få bruke nav garanti. De virker jo som greie mennesker, men leser så mye problemer om dette.
Noen som har erfaringer de har lyst til å dele?
Den er i Bergen om det har noe å si.

Har hatt endel leieboere, og råder deg til å ha en/ei du kan snakke med, klin umulig å få de til å forstå den minste ting når de verken kan snakke norsk eller engelsk, og fra tid til annen må man faktisk kommunisere med leieboeren ang diverse ting.

Vi tok sjansen og lot en med NAV-garanti leie hos oss fordi han virka så troverdig på at han ville skjerpe seg for å få lov til å ha dattera si annahver helg osv, og det endte med at han brøyt seg inn hos oss, stjal bilnøkkelen, krasja i samboeren min sin bil på vei ut gårdsplassen, fyllekjørte ned til byen og krasja skikkelig med en annen bil og stakk av. Vi slet skikkelig med NAV for å få dekt endel utgifter etter en totalt rasert leilighet, tapt leieinntekt og egenandel på bilene..

Mitt råd... Vær kritisk !!

Sjekk jobbreferanser (vær et skritt foran, noen oppgir f.eks søster eller venninner som referanser) 
Sjekk referanser til tidligere leiesteder (samme som over, vær kritisk)
Ta depositum, helst i DIN lokale bank
Sjekk skattelistene
Gjør et Googlesøk på personen

Vi leier ikke ut noen av våre til damer og har heller aldri leid ut til noen med garanti fra NAV. 
Ta kontakt med Namsfogden i din kommune og finn ut hva som er lurt for deg i den kommunen i forhold til kontrakt.

Sannheten skrev:
Sjekk jobbreferanser (vær et skritt foran, noen oppgir f.eks søster eller venninner som referanser) 
Sjekk skattelistene

Vi leier ikke ut noen av våre til damer og har heller aldri leid ut til noen med garanti fra NAV. 
Ta kontakt med Namsfogden i din kommune og finn ut hva som er lurt for deg i den kommunen i forhold til kontrakt.

hvorfor ikke??

2x 24November skrev:

Sannheten skrev:
Sjekk skattelistene

hvorfor ikke??

Altfor mange negative opplevelser. I tillegg er det ikke mulig å kaste ut noen som er gravide og/eller har barn og ikke betaler leia si. 

Jeg har leid hos utallige folk, så jeg kan jo si hva jeg synes..?:)

Nav-garanti i seg selv er det ingenting galt i, men jeg ville gjort som min forrige huseier gjorde; Sett opp en ekstra-kontrakt med avtale om at depositumet skal betales inn litt og litt ( med mindre det er sinnsykt høyt )..vi satte 4måneder, og etter 3måneder hadde jeg overført alt av depositum. Satte STOR pris på dette, siden jeg flyttet fra en leilighet hvor jeg ikke hadde depositum.

At folk i det minste snakker engelsk, er jo ett minimumskrav. Norsk-krav synes jeg dere fint kan droppe, det er maaange som har bodd i Norge i x antall år, og som aldri har "trengt" å lære seg norsk. Tro det eller ei.

Jeg synes dere skal leie ut til noen dere føler dere stoler på, og som dere har en viss "kjemi" med. Det kan være utrolig viktig i fremtiden. Om dere viser tillit, får dere gjerne veeeldig mye tilbake. Sure huseiere som gir faen i leier, men kun tenker på penger, har en tendens til å få det rett tilbake i trynet. Folk generelt blir veldig takknemlige for litt hjelp, men dette er jo rent subjektivt. Føler jeg har vært rimelig heldig med de to siste utleierne mine, og jeg har flytta MYE. Skulle gjerne blitt hos forrige huseier, men 15kvm når det er to voksne og ett barn, det ble litt drøyt..:P Men jeg savner de! Utrolig hyggelige folk, som virkelig stillte opp når det trengtes, og det kommer jeg aldri, aldri til å glemme.

Lykke til:)

Og man kan FINT kaste ut gravide og folk med barn... Så lenge kontrakten er riktig, og man gjør det riktig mtp namsmannen så spiller det ingen rolle om personen er mor eller mann.

takk for svar alle. tror nok vi må vike vekk fra dem som har nav garanti da, men har ikke noe imot alenemødre. har selv vært det, og vet at det går fint.

lurt med å ha på en måte økt husleie første månedene da, slik at man tilsammen får depositum. kan jo være eventuelt om vi får en god magefølelse og kemi med noen

ville ikke hatt leieboere (eller utleiere for den saks skyld) som ikke snakket godt nok norsk! ville valgt noen med fast jobb (dersom man kan velge).

Cutie Funny Bubbles skrev:
Nå vet jeg ikke om dere har tenkt til å leie ut til voksne folk eller ungdommer.

Jeg leide på hamar en gang uten å ha noe refferanser. vel å merke over 10 år siden.  Men jeg var jo da student og min far sto for depositum og alt dette. leid i oslo uten refferanser. men hadde med meg foreldrene på visning av leilighet. noe som hjalp i mitt tilfelle.

Men råder deg til å være kritisk. for jeg vet om mange leileigheter som er leid ut med nav garanti. og det ser ikke ut etterpå. I ene tilfelle fikk den personen kjøpt huset og (der koster det like mye å leie et hus enn en liten leilighet)  og naboene har nå et rent helvete og hatt det fra dag en og hjelper ikke å klage. 

men krev depositum. uansett. der er det mange som har driti på leggen.
Når det gjelder og leie ut til damer med barn. så sies det at barn under en viss alder ikke kan kastet ut av en boenhet uten å ha en annen. så i teorien der kan du da sitte med ei som får barn og ikke betaler og blir der i mange mange år..

Er det virkelig slik selv om vi har i leiekontrakten at vi kan kaste ut uten rettssak om leien ikke er betalt ennen 14 dager over tiden? (den er med i kontrakten fra forbrukerrådet)

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med Huseiernes landsforbund (søk på Internett) de har både kurs og kataloger ang farer og feller ved utleie av bolig, de har også kontrakt. Ta en prat med dem, så får du nok råd om hva du må være oppmerksom på!

hissigproppen skrev:
Og man kan FINT kaste ut gravide og folk med barn... Så lenge kontrakten er riktig, og man gjør det riktig mtp namsmannen så spiller det ingen rolle om personen er mor eller mann.

Da er man ansvarlig for å finne et sted for de også.
I kommunen vi leier ut i tar det minst 6 mndr å få ut en leieboer som ikke betaler for seg. 

mamma*88 skrev:

Nå vet jeg ikke om dere har tenkt til å leie ut til voksne folk eller ungdommer.

Jeg leide på hamar en gang uten å ha noe refferanser. vel å merke over 10 år siden.  Men jeg var jo da student og min far sto for depositum og alt dette. leid i oslo uten refferanser. men hadde med meg foreldrene på visning av leilighet. noe som hjalp i mitt tilfelle.

Men råder deg til å være kritisk. for jeg vet om mange leileigheter som er leid ut med nav garanti. og det ser ikke ut etterpå. I ene tilfelle fikk den personen kjøpt huset og (der koster det like mye å leie et hus enn en liten leilighet)  og naboene har nå et rent helvete og hatt det fra dag en og hjelper ikke å klage. 

men krev depositum. uansett. der er det mange som har driti på leggen.
Når det gjelder og leie ut til damer med barn. så sies det at barn under en viss alder ikke kan kastet ut av en boenhet uten å ha en annen. så i teorien der kan du da sitte med ei som får barn og ikke betaler og blir der i mange mange år..

Er det virkelig slik selv om vi har i leiekontrakten at vi kan kaste ut uten rettssak om leien ikke er betalt ennen 14 dager over tiden? (den er med i kontrakten fra forbrukerrådet)

Ja desverre. vet om ei som hadde 5000kr i mnd. og hun ble ikke kastet ut siden hun hadde to barn.  Men skal legges til at det er maaaaange år siden så kan ha forandret seg. men litt usikker der

Ja det stemmer, og det gjelder uavhengig av om de har barn. 
Og det med å ta depositum ved å heve leia de første månedene høres ut som en dårlig ide.
Det skal settes på en egen konto der leietaker har krav på renta. 

Sjekk skattelistene

hahha emh, sjekk skattelistene og jobbpreferanser ?? wow..
da hadde ikke jeg hatt sjans for å få noe bosted vartfall

Som huseier ville jeg i høyeste grad ha sikret meg på alle mulige måter. Har aldri leid ut selv men kjenner flere som gjør det blant annet min far. Det er helt utrolig hvor frekke folk kan være, de betaler ikke husleie å lager et rent h****** for utleieren. Bare nettop nå er det et vennepar av oss som går igjennom noe merkelige greier med ei som leide hos dem. Skal ikke gå i detalj men det endte opp med at de måtte kaste ut kjærringa. Beklager ordbruken men den passer seg i situasjonen!
Det finnes selvsagt også rolige, ordentlige mennesker som ikke snylter på andre men så lenge det er muligheter for å leie ut til drittsekker så ville jeg heller sikret meg ;-) !!

Du hadde tydeligvis ikke hatt sjans bare du var en kvinne i fruktbar alder heller. Haha! Enig med deg. Drygent og utelukker mange i samfunnet som kanskje nettopp må leie. Ikke alle kan kjøpe bolig.

Jeg synes det er heit innafor å sjekke ut mest mulig om den/de som skal leie, så mye dritt som det er der ute. Hadde det vært enkelt å kaste ut folk som ikke betaler, ødelegger, etc, så hadde det vært noe annet. Vi skal etter hvert kjøpe oss hus et annet sted og det er helt uaktuelt å kjøpe et hus med utleiemuligheter. Det er som regel en grunn til at folk leier.

Back
Topp