Vi kan spise oster som er pasteurisert?

Happiness36

Forumet er livet
Himmelbarn
♡Junigull 2016♡
Marshmallows2021
Maisløyfene 2024
Junispirene24❤️
Dvs alle slags oster? Port Salut, er den trygg eller går den under kittost? Halloumi jeg steker er vel safe da den er pasteurisert også?
 
Aner ikke noe om Port Salut, har ikke vært i nærheten av den på årevis:hilarious: Haloumi vil jeg tro er trygg. Ellers fikk jeg høre av jordmor at alt som var pasteurisert og ikke muggoster var greit. Brie og camembert var også greit så lenge de ikke var for modne.
 
Hvis det ikke står noe på pakken om melken, så kan man regne med at den er pasteurisert.
Jeg vet at parmesan er unntatt på listen over upasteuriserte oster.

*Edit: Er osten stekt så kan du trygt spise den uansett pasteurisert eller ikke.

Hvis du er usikker kan du google osten + gravid så får du nok et svar;)
 
Du bør unngå upasteurisert melk og produkter laget av slik melk. Pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet, slik at skadelige bakterier er drept. Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Unngå myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier).

Osteprodusentene i Norge og EU er pålagt å merke oster laget av upasteurisert melk.

Alle oster som er varmebehandlet, for eksempel på pizza, i varme sauser og så videre er trygge når de er varmebehandlet ved over 70 grader.

Henta herfra:
https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise

Jeg kjenner ikke til Port salut, men om det er en myk vellagret ost skal du holde deg unna selv om den er pasteurisert - så lenge den ikke varmebehandlet. Varmebehandlet halluomi bør gå bra.
 
Du bør unngå upasteurisert melk og produkter laget av slik melk. Pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet, slik at skadelige bakterier er drept. Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Unngå myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier).

Osteprodusentene i Norge og EU er pålagt å merke oster laget av upasteurisert melk.

Alle oster som er varmebehandlet, for eksempel på pizza, i varme sauser og så videre er trygge når de er varmebehandlet ved over 70 grader.

Henta herfra:
https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise

Jeg kjenner ikke til Port salut, men om det er en myk vellagret ost skal du holde deg unna selv om den er pasteurisert - så lenge den ikke varmebehandlet. Varmebehandlet halluomi bør gå bra.

Er så plagsomt når man får forskjellig råd! Har spist brie i god tro etter at jordmor sa det var greit, men nå frister det jo å unngå den og :sorry:
Takker for oppdatering!
 
Er så plagsomt når man får forskjellig råd! Har spist brie i god tro etter at jordmor sa det var greit, men nå frister det jo å unngå den og :sorry:
Takker for oppdatering!
Det var et ganske dårlig av jordmor må jeg si, hun skal faktisk gi råd Utfra det som står på denne siden her :)
 
Det var et ganske dårlig av jordmor må jeg si, hun skal faktisk gi råd Utfra det som står på denne siden her :)

Var det jeg trodde og. Har jo lest litt, men hadde glemt detaljene om oster. Tenkte jeg kunne stole på jordmor når hun gikk gjennom ting jeg burde holde meg borte fra og spesifiserte at så lenge det var god dato på brie/camembert gikk det greit.
 
Hva med smøreoster, som f.eks "Snøfrisk"? og hva med "gräddost"?
 
Hva med smøreoster, som f.eks "Snøfrisk"? og hva med "gräddost"?

Jepp, alle smøreoster og tubeoster du får i butikken går bra, samt gräddost, all annen gulost, fersk mozarella (må være pasteurisert såklart, men det er det meste i Norge) og fetaost fra nyåpnet glass!
 
Jepp, alle smøreoster og tubeoster du får i butikken går bra, samt gräddost, all annen gulost, fersk mozarella (må være pasteurisert såklart, men det er det meste i Norge) og fetaost fra nyåpnet glass!
Så utrolig bra! Jeg visste ikke at fersk mozzarella og feta var noe jeg engang kunne vurdere, men da skal jeg sjekke det ut:happy:
 
Dvs alle slags oster? Port Salut, er den trygg eller går den under kittost? Halloumi jeg steker er vel safe da den er pasteurisert også?

Port salut og ridderost er trygt å spise for gravide står det på melk.no :) Port Salut er vel sånn som man bruker til raclette og sånt? Og halloumi som er stekt er helt safe! (Og dødsgodt :happy:) Så lenge man varmer dem så er alle slags oster trygge, til og med den mest mugne blåmuggosten! Det samme gjelder spekeskinke og salami, helt trygt på pizza og ostesmørbrød :)
 
Port salut og ridderost er trygt å spise for gravide står det på melk.no :) Port Salut er vel sånn som man bruker til raclette og sånt? Og halloumi som er stekt er helt safe! (Og dødsgodt :happy:) Så lenge man varmer dem så er alle slags oster trygge, til og med den mest mugne blåmuggosten! Det samme gjelder spekeskinke og salami, helt trygt på pizza og ostesmørbrød :)
Takk for svar. Jeg spiser port Salut på brødskiva, jeg :) husker da jeg gikk gravid med 14 åringen min fikk jeg cravings på blåmuggost, jobba på sykehjem på den tida så hadde det til beboerne. Spiste en del skiver med det før jeg fant ut at det ikke var anbefalt :bored: gikk heldigvis bra da.
 
Du bør unngå upasteurisert melk og produkter laget av slik melk. Pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet, slik at skadelige bakterier er drept. Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Unngå myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier).

Osteprodusentene i Norge og EU er pålagt å merke oster laget av upasteurisert melk.

Alle oster som er varmebehandlet, for eksempel på pizza, i varme sauser og så videre er trygge når de er varmebehandlet ved over 70 grader.

Henta herfra:
https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise

Jeg kjenner ikke til Port salut, men om det er en myk vellagret ost skal du holde deg unna selv om den er pasteurisert - så lenge den ikke varmebehandlet. Varmebehandlet halluomi bør gå bra.
Da er jeg nok innafor. Står pasteurisert på begge to, også halloumien.
 
Jeg lever etter regelen: hard eller fersk ost OK; bløt, lagret ost ikke OK. Alt som er på pizzaen før steking er også OK. Enkelt og greit!
 
Back
Topp