vi har fått et utrolig tilbud.. jeg trenger råd!! (lang)

Guria

Elsker forumet
I helgen var jeg på en familietilstelning. Der kom jeg i snakk med en nær slektning om det med oss og prøverørs. Denne personen visste at vi har ventet på å få komme på sykehuset og var spent på hva som skal skje videre. Jeg fortalte at vi ikke får startet opp før etter sommeren og at jeg regnet med at det var på grunn av kø.. Min slektning spurte da om vi ikke har privat klinikk i Trondheim og jeg svarte at joda, vi har jo Medicus, men at det er jo kjempe dyrt! Jeg fortalte at jeg trodde de hadde pakkepriser på 50 000 (for det er det eneste jeg har sett), har ikke brydd meg så mye om Medicus, de er jo uaktuelle. Videre ble jeg spurt om hvor mye penger vi selv har spart opp, og da svarte jeg at det er 20 000. Så da sa min kjære slektning, "hva om jeg gir dere 30 000, vil det du da vurdere å gå privat?"

Hva skal jeg gjøre? Tror dere vi tjener inn mange månder på å gå privat? Jeg tenker på det med utredningen, må vi ta den på nytt. Alle blodprøvene vi tok på tirsdag bruker visstnok 2 månder på å få resultater, da må vel Medicus også vente så lenge på svarene? Hva med støtten fra staten, er den bare til det offentlige, eller dekker de medisiner på privat også? Uff, jeg vet så lite.. også ble jeg helt satt ut av det generøse tilbudet.. HJELP MEG!!! Hva ville dere damer gjort??

Jeg ville ha gådt for det, for da kan du bruke det offentlige senere. Det du kan gjøre nå er at du tar den delen med over 15000 kr som du kan få refundert pga medisinene og benytter deg av dersom du trenger flere forsøk, dersom det drøyer ut så fortsetter dere på det private og får bare egenandel på 1500 kr pr forsøk å betale, men da må du betale alle medisinene selv dersom du har brukt opp dekningen av medisinene på den private klinikkken.
Dette ble litt klønete skrevet men jeg håper du skjønte poenget mitt.

oisann, dette var jo helt utrolig da. Er det veldig nær og kjær slektning eller? Vet ikke selv hva jeg ville gjort om jeg fikk et liknende tilbud. Vet ikke så mye om vente tider på prøver osv, men jeg tenker jo at private klinikker har sine egne labr. som de undersøker prøvene på og dermed burde det gå raskere enn 2 mnd. Også tror jeg at hvis dere har gjennomgått utredning tidligere et annet sted så kan dere ta med de resultatene til den private klinikken også, de ønsker nok alt av prøver og svar dere har fått.. Guri så spennende dette da. Det gir dere jo en kjempe mulighet. Og når det er sagt så er kanskje private klinikker mer interessert i å beholde dere som "kunder" så de strekker seg langt for at dere skal være fornøyde med tilbudet (da med tanke på behandlingstid, nye forsøk osv..) Hadde vi hatt mulighet/pengene tror jeg vi hadde valgt privat. Blir spennende å høre hva dere velger.

Jeg vet hva jeg ville ha gjort. [;)]

Jeg tror dere vinner tid på å gå på Medicus. Der kan de ta nye prøver som dere sikkert får svar på med en gang. Det lønner seg alltid tidsmessig å gå privat.

Men jeg tror ikke medisinen er medregnet i de 50 000, det er kun for forsøket.
(Men dette er jeg ikke sikker på da...)

flott tilbud det der. men om eg hadde tatt imot..... spørst kem som hadde spurt....

og JA,du vil spare tid på å ta det privat. før jul skulle gynekologen min sende inn søknad for meg, i slutten av januar fikk vi brev av han, søknaden var ennå ikke sendt. no har eg tatt ett forsøk privat og har ennå ikke hørt noe om den søknaden han skulle sende.

det er en her inne som ikke kommer til før etter sommeren pga kø på offentlig sykehus.....

ORIGINAL: Dunn

Jeg vet hva jeg ville ha gjort. [;)]

Jeg tror dere vinner tid på å gå på Medicus. Der kan de ta nye prøver som dere sikkert får svar på med en gang. Det lønner seg alltid tidsmessig å gå privat.

Men jeg tror ikke medisinen er medregnet i de 50 000, det er kun for forsøket.
(Men dette er jeg ikke sikker på da...)

Guria Det er riktig det selve IVF kosetr 50 000 eller noen og 40000 og medisinene kommer i tillegg det var derfor jeg foreslo å bruke den vanlige ordningen på å få refundert pengene fra trygdekontoret der. For da blir det heller ikke så dyrt å få 3 billige IVF på offentlig sykehus for det har du jo også krav på til en egenandel på 1500 pr. forsøk. Men da må du betale medisinene selv dersom du har fått dekket det over 15 000 på 3 tidligere forsøk. Men jeg tenker veldig langsiktig nå, regner jo med at du ikke trenger mer en de 3 forsøkene da, men man hvet jo aldrig.

Men du kan jo sjekke ut ventetiden på det offentlige sykehuset før du bestemmer deg også.

høres ut som er kjempeflott tilbud[:)]
hadde vært veldig i tvil selv, men nå er eg en person som vil klare det meste selv[;)]
men hadde nok vært veeldig fristet til å gå privat hvis eg kunne komt til noen måneder før[;)]

du kan ikke ta en telefon til både den private og offentlige klinikken slik at du kan få noen
mer spesifikke datoer å holde deg til?? kanskje litt lettere å ta en beslutning da?

Tusen takk for svar. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår? Alt jeg vet har jeg lært av dere her inne... Mener du at vi får dekket medisiner av det offentlige selv om vi tar behandlingen privat? Vil da disse 15000 komme i tillegg til de 50 000 det koster på privat?

Hope: Jeg er nok litt sta selv, så jeg svarte at det føltes feil å få disse pengene. Men slektningen min spurte da om det ville føles bedre om vi kalte det et lån, som ikke hadde noen tidsperspektiv på tilbakebetaling. Mannen min skal prøve å ringe i morgen til den private for å høre hva de sier. Tenker litt på det at vi er ferdig utredet på st.olavs, det er helt klart at det blir icsi på oss. Men lite sannsynlig at det vi skje noe før etter sommeren. Tenker litt på det at om det vil ta noen månder hos Medicus, er det ikke snakk om så mange månder før, og er jeg så utålmodig at jeg da ikke kan vente de siste to-tre måndene.. Var egentlig litt lettere å bare forholde seg til at det skulle bli det offentlige..

ORIGINAL: Guria

Tusen takk for svar. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår? Alt jeg vet har jeg lært av dere her inne... Mener du at vi får dekket medisiner av det offentlige selv om vi tar behandlingen privat? Vil da disse 15000 komme i tillegg til de 50 000 det koster på privat?

Siden twinanne bekrfetet det jeg trodde. Så ja, du må betale 15 000 i tillegg til de 50 000. 50 000 er kun for forsøket.. Så det kommer til å komme på 65 000 (kommer ann på om hvor mye medisiner dere trenger..)

ORIGINAL: Sarah

oisann, dette var jo helt utrolig da. Er det veldig nær og kjær slektning eller? Vet ikke selv hva jeg ville gjort om jeg fikk et liknende tilbud. Vet ikke så mye om vente tider på prøver osv, men jeg tenker jo at private klinikker har sine egne labr. som de undersøker prøvene på og dermed burde det gå raskere enn 2 mnd. Også tror jeg at hvis dere har gjennomgått utredning tidligere et annet sted så kan dere ta med de resultatene til den private klinikken også, de ønsker nok alt av prøver og svar dere har fått.. Guri så spennende dette da. Det gir dere jo en kjempe mulighet. Og når det er sagt så er kanskje private klinikker mer interessert i å beholde dere som "kunder" så de strekker seg langt for at dere skal være fornøyde med tilbudet (da med tanke på behandlingstid, nye forsøk osv..) Hadde vi hatt mulighet/pengene tror jeg vi hadde valgt privat. Blir spennende å høre hva dere velger.

Jeg regner med dere her inne ikke vet hvem jeg er.. hehe, den nære slektningen er min kjære storebror! Han ville så hjelpe lillesøstra si med hennes største ønske i verden..

Ja hadde nok også likt det bedre om det ble kalt et lån. Er veeeeeeldig sta[:D]

Hadde det litt på samme måte i starten selv... syns det var lang ventetid i det offentlige og vurderte
sterkt å gå privat. Men sambo syns det var mye penger kun for å komme til 2-3 måneder før.
Ringte da til Haukeland (offentlig) siden eg ikke hadde fått svar på søknaden enda, og då
fikk eg vite at de hadde fått en avbestilling og eg kunne få starte på neste mens[:)] Så eg var veldig heldig.

Håper du kan bli litt klokere etter at dere har snakket med Medicus...

Jeg regner med dere her inne ikke vet hvem jeg er.. hehe, den nære slektningen er min kjære storebror! Han ville så hjelpe lillesøstra si med hennes største ønske i verden..

Så utrolig koselig av storebroren din! [:)] Et helt unikt tilbud av han.

Det er riktig nå det gjelder medisinene, det er bare å gå inn på en dansk klinik og der står det at vi for dekket medsinene på samme måte som vi skulle vært på en norsk offentlig klinikk. Jeg hvet også dette for en av minne venninner gjorde det på den måten, før hun fortsatte på det offentlige her i Norge, hun trodde ikke at hun fikk komme inn på offentlig pga alder, men der tok hun feil, de forandret øverste aldersgrense når hun var på den danske klinikken som går som privat.

Jeg vet ElinR! Han lurte på hva som stoppet oss nå, når vi har muligheten.. Men, blir fortsatt veldig usikker.. Er jo veeeeldig utålmodig, men vil liksom ikke gå gjennom det private for å spare en måned eller to. Nei, kanskje vi blir litt klokere etter en samtale med Medicus i morgen. St.Olavs sa klart og tydelig i fra om at det ikke blir noe før etter sommeren (og da regner jeg med det vil si i august tidligst pga fellesferien som er i juli)..

Ble helt rørt jeg nå. Så utrolig snilt av broren . Vet ikke hva jeg hadde gjort selv, måtte nok gått i tenkeboksen litt.

Jeg vet hva jeg ville ha gjort.

oioioi...det var et stort tilbud...til meg hadde det kommet an på hvem denne slektningen var...men jeg ville nåkk takket nei...30 000,- er mye penger å ta imot,hvis han/hun ikke har vunnet mye penger da...

jeg får selv hjelp fra St.Olavs...de er kjempegreie der nede og man kan prate med de å få mange gode råd og støtte..jeg vil anbefale deg St.Olavs...vi måtte stå på venteliste i 6mnd første gang,men utsatte det pga bryllup,så vi avtalte å få hjelp etter bryllupet,det var ikke noe problem og ringte til dem etter at vi hadde vært på bryllupsreise og fikk hjelp ved neste mens[;)]

for meg så hadde 50 000,- vært mye da vi får det mye billigere på sykehuset[;)]
da vi nå legger ut bare 15 000,- i egenandel[;)]

håper egentlig at du velger sykehuset,det vil du ikke angre på,både sykepleierne og legene er kjempe greie der nede[;)] det er en lege du kan si at du ikke vil ha. det skal jeg gjøre neste gang jeg skal på ultralyd i uke 7...men vil ikke legge ut navn her inne...[;)] men alle andre der nede er bare TOPPERS[:)]

[:)]oioioi....såååå snill storebror du har...hiihi[:)]
blir helt rørt over dette jeg[:)]

viss vi ikke kunne betale alt selv så skulle svigers hjelpe oss[:)] men heldigvis får vi til å betale alt selv,det er jeg veldig glad for,men kjempe snilt å få hjelp av noen som er så nær som en storebror[:)]
men skjønner valget deres[;)]

Så utrolig snilt og storsinnet av broren din da. Litt enklere å takke ja til en sånn slektning enn en onkel feks for da kan det fort bli sure miner fra andre fam.medlemmer.. Blir som sagt spennende å høre hva dere velger.

Back
Topp