Vi hører jo (og leser) mye om at barnet blir påvirket av mor

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Men i hvilken grad er dette faktum?
Altså,det jeg mener er:
Mor bør ikke stresse,det er ikke bra for barnet. Men hva med andre sinnstemninger? Hva med når mor er veldig lei seg,nedstemt over flere dager?
Hva med sinne? Hva om mor krangler med far og humøret og generelt formen blir påvirket? Hva med sorg? Om noen dør? Kan barnet bli påvirket negativt av sånne ting?

Veldig forskjellige sinnstemninger her altså,men hva ligger egentlig i begrepet «barnet blir påvirket av mor»?
 
Da jeg gikk tattoveringskurs fikk jeg beskjed om at man ikke skal tatovere gravide. Dette fordi at smerten mor kjenner, kjenner også barnet, fremfor at mor kan reagere på blekket. Det tror jeg er delen av kurset som brente seg aller mest fast. Derfor har jeg utsatt min tatoveringstime til babyen er ute og vel så det [emoji4]

Men hvor vidt barnet kjenner på mors rene følelser aner jeg ikke. Stress påvirker jo blodtrykket, men dårlig psykisk velvære vil jo påvirke søvn og matinntak, så kanskje det heller påvirker barnet indirekte?
Men i hvilken grad er dette faktum?
Altså,det jeg mener er:
Mor bør ikke stresse,det er ikke bra for barnet. Men hva med andre sinnstemninger? Hva med når mor er veldig lei seg,nedstemt over flere dager?
Hva med sinne? Hva om mor krangler med far og humøret og generelt formen blir påvirket? Hva med sorg? Om noen dør? Kan barnet bli påvirket negativt av sånne ting?

Veldig forskjellige sinnstemninger her altså,men hva ligger egentlig i begrepet «barnet blir påvirket av mor»?
 
Jeg tenker litt sånn, alt med måte. En trenger gjerne ikke sette seg selv i veldig vanskelige og stressende situasjoner men om noe oppstår (som det gjør i de fleste sine liv i løpet av 9mnd) så går det nok bra. Det bld jo født barn under krigen også og i slummen for å sette det litt på spissen :)
Jeg tenker at vi gjør vårt beste og håper det er godt nok :) jeg fikk svangerskapsdeprisjon med andre barnet og han var frisk og rask når jan kom ut :)
 
Men i hvilken grad er dette faktum?
Altså,det jeg mener er:
Mor bør ikke stresse,det er ikke bra for barnet. Men hva med andre sinnstemninger? Hva med når mor er veldig lei seg,nedstemt over flere dager?
Hva med sinne? Hva om mor krangler med far og humøret og generelt formen blir påvirket? Hva med sorg? Om noen dør? Kan barnet bli påvirket negativt av sånne ting?

Veldig forskjellige sinnstemninger her altså,men hva ligger egentlig i begrepet «barnet blir påvirket av mor»?
Godt spm! Det lurer jeg også på
 
En foreleser eg hørte for litt sidan sa at stress under graviditeten som påvirker foster er alvorlige situasjonar der mor f.eks blir utsatt for vold eller overgrep. Då går mor og er nervøs, har angst og produserer kortisol (stresshormon) som over tid vil påvirke fosteret.

Så eg tolker det slik at vanlig kvardagsstress ikkje er skadelig :)
 
Back
Topp