VG mener

Er det virkelig mulig å skrive noe slikt?
"Vi har stor forståelse for ufrivillig barnløses ønsker, men barn er en gave og ingen rettighet. Barn har rett til å vite hvem de er og hvem som er deres genetiske mor. "
Derfor de sier at eggdonasjon skal være åpen og ikke anonym. Har de ikke lest anbefalingen fra bioteknologirådet?
De sier at barn er en gave og ingen rettighet men samtidig hvis en kvinne bestemmer og ikke ha barn, kalles hun egoist.
Dette er bare trist!

Jeg orker nesten ikke å delta i en debatt der det argumenteres med at det å få barn ikke er en rettighet. Jeg har skrevet det før også: hvorfor er dette et valid argument i nettopp denne debatten? Det kan overføres til så mange andre debatter også.

Det å få barn er så absolutt en gave, en gave jeg unner alle. Og det er så visst ikke vanskelig å avgjøre hvem som barnets mor ved eggdonasjon. Det blir akkurat, 100% det samme som ved sæddonasjon!

Hvordan våger de å si at de har forståelse? For det har de absolutt ikke. Man må oppleve sånne ting for å kunne forstå dem helt ut. Jeg er ufrivillig barnløs, og jeg kan forstå mange andre som er det. Men ikke en gang jeg kan forstå hvordan det føles når man må igjennom eggdonasjon, og det på en måte som ikke helt tåler dagens lys. Gi kvinner som har behov for dette den respekten og forståelsen som sannsynligvis vil følge da man legaliserer eggdonasjon.

Jeg lever i et samfunn der jeg må akseptere og helst ha en liberal holdning ovenfor det meste føler jeg. Jeg forventer fremgang i tankegangen også rundt dette temaet.

Så sir dem at barn har rett til å vite kem som e den biologiske moren. Enn far? Ved sæddonasjon så får jo ikke vite kem som e biologiske far. Du trenger bare utro kone og den ho e gift med blir automatisk far selv om d ikke e egentlig Hannes. Ble irritert på den urettferdige måten vg skrev på.. Dem tenker ikke at vi vil føle at et barn vokser. D e jo lov å adoptere og der e d fritt fram om du forteller eller ikke.. Koffår kan vi ikke adoptere allerede som egg.. Og kor e rettigheter til far. Koffår må han lide av å ikke få barn bare fordi han giftet seg med en som ikke kan bruke sine egne egg.. Kort tenkt av vg å mene om en slik sak..

Så sir dem at barn har rett til å vite kem som e den biologiske moren. Enn far? Ved sæddonasjon så får jo ikke vite kem som e biologiske far. Du trenger bare utro kone og den ho e gift med blir automatisk far selv om d ikke e egentlig Hannes. Ble irritert på den urettferdige måten vg skrev på.. Dem tenker ikke at vi vil føle at et barn vokser. D e jo lov å adoptere og der e d fritt fram om du forteller eller ikke.. Koffår kan vi ikke adoptere allerede som egg.. Og kor e rettigheter til far. Koffår må han lide av å ikke få barn bare fordi han giftet seg med en som ikke kan bruke sine egne egg.. Kort tenkt av vg å mene om en slik sak..
Akkurat det med sæddonasjon som du skriver er ikke korrekt. Det er flere år siden man opphevet mulighetene for anonyme sæddonorer her i Norge. Her har alle barn, den dagen de fyller 18 år, rett til å få vite hvem sæddonoren er. I utlandet, blant annet Danmark, er imidlertid lovverket annerledes og det er sikkert det du tenker på .

Forøvrig vil det alltid være slik at det eksisterer ulike meninger rundt dette temaet som er ganske komplisert. Jeg er absolutt for å tillate eggdonasjon på lik linje med sæddonasjon, bare så det er sagt. Heldigvis er det uansett ikke vg som er premissleverandør i denne saken, men selv om Bioteknologirådet nå endelig går inn for en slik ordning er det stortingspolitikerne som avgjør saken. Det er derfor dessverre ikke sikkert at eggdonasjon vil bli tillatt foreløpig, men man har i det minste omsider fått Bioteknologirådet med på laget!

Akkurat det med sæddonasjon som du skriver er ikke korrekt. Det er flere år siden man opphevet mulighetene for anonyme sæddonorer her i Norge. Her har alle barn, den dagen de fyller 18 år, rett til å få vite hvem sæddonoren er. I utlandet, blant annet Danmark, er imidlertid lovverket annerledes og det er sikkert det du tenker på .

Forøvrig vil det alltid være slik at det eksisterer ulike meninger rundt dette temaet som er ganske komplisert. Jeg er absolutt for å tillate eggdonasjon på lik linje med sæddonasjon, bare så det er sagt. Heldigvis er det uansett ikke vg som er premissleverandør i denne saken, men selv om Bioteknologirådet nå endelig går inn for en slik ordning er det stortingspolitikerne som avgjør saken. Det er derfor dessverre ikke sikkert at eggdonasjon vil bli tillatt foreløpig, men man har i det minste omsider fått Bioteknologirådet med på laget!
Uansett e d opptil foreldre om de forteller eller ikke.. Mange barn i Norge som ikke vet kem som e den biologiske far. Så koffår e d noe forskjell med mor..

Uansett e d opptil foreldre om de forteller eller ikke.. Mange barn i Norge som ikke vet kem som e den biologiske far. Så koffår e d noe forskjell med mor..
Jeg har jo ikke skrevet noe imot eggdonasjon, jeg. Er absolutt for det! Men du skriver at barna ikke vil kjenne hvem som er biologisk far og akkurat det stemmer ikke. I Norge er det ulovlig med anonym sæddonor. Hva hvert enkelt foreldrepar velger å fortelle eller ikke får man ikke endret på, men barna har altså en selvstendig rett til å få vite hvem biologisk far er den dagen de er 18 år gamle. Jeg mener at man bør være åpne med barna rundt dette, enten man benytter sæd- eller eggdonor. Barnet kan bli alvorlig sykt en eller annen dag, for eksempel ha behov for organdonasjon, og da vil uansett sannheten komme frem. Mitt barn er fullt innforstått med sannheten om sitt biologiske opphav og det var en forutsetning for oss den gangen vi gjennomgikk behandling. Ingen kan likevel pålegge foreldrene å fortelle barna noe, dessverre. Bioteknologirådet anbefaler noe av det samme når det gjelder eggdonorer, altså at det ikke skal være mulig med anonyme donorer. Det synes jeg er greit! Jeg er, som jeg skrev også i første innlegg, for eggdonasjon. Har aldri skrevet noe annet .

En annen argument er også, hvem er mor? Hvordan definerer vi mor? Å være genetisk mor har ingen betydning. Den som oppdra barnet er moren. Det spiller ingen rolle om den person har genetisk tilknyting eller har fått barnet. Da på en måte adopsjon bør også ikke være lov. Det er ikke alle barn som kommer med informasjon om biologiske moren.

En annen argument er også, hvem er mor? Hvordan definerer vi mor? Å være genetisk mor har ingen betydning. Den som oppdra barnet er moren. Det spiller ingen rolle om den person har genetisk tilknyting eller har fått barnet. Da på en måte adopsjon bør også ikke være lov. Det er ikke alle barn som kommer med informasjon om biologiske moren.
Ja ikke sant.. Heller ikke om biologisk far.. D e ikke mange 18 åringer som finner på å stille spørsmål til foreldra at e dåkker forresten mine biologiske foreldre.. Så d e mye opptil foreldre om de ska fortelle eller ikke, selv om barn har rett til d så ikke sikkert realiteten e der uansett. Mange barn av forskjellige grunner, vet ikke at far dem e oppvokst med e ikke den biologiske, så koffår ikke gi samme rettighet om mor. Foreldre e jo uansett dem man vokser opp med. Har en søster som ikke vet kem som e biologiske far..Vi har ikke samme biologisk mor heller men ho e min søster for d..

Jeg har jo ikke skrevet noe imot eggdonasjon, jeg. Er absolutt for det! Men du skriver at barna ikke vil kjenne hvem som er biologisk far og akkurat det stemmer ikke. I Norge er det ulovlig med anonym sæddonor. Hva hvert enkelt foreldrepar velger å fortelle eller ikke får man ikke endret på, men barna har altså en selvstendig rett til å få vite hvem biologisk far er den dagen de er 18 år gamle. Jeg mener at man bør være åpne med barna rundt dette, enten man benytter sæd- eller eggdonor. Barnet kan bli alvorlig sykt en eller annen dag, for eksempel ha behov for organdonasjon, og da vil uansett sannheten komme frem. Mitt barn er fullt innforstått med sannheten om sitt biologiske opphav og det var en forutsetning for oss den gangen vi gjennomgikk behandling. Ingen kan likevel pålegge foreldrene å fortelle barna noe, dessverre. Bioteknologirådet anbefaler noe av det samme når det gjelder eggdonorer, altså at det ikke skal være mulig med anonyme donorer. Det synes jeg er greit! Jeg er, som jeg skrev også i første innlegg, for eggdonasjon. Har aldri skrevet noe annet .
Søstra mi vet ikke kem hennes biologiske far e og biologiske mor e død nu, ho ville ikke fortelle.. så selv om d hadde vært fint å vite så e ikke realiteten der uansett.

Kusina mi er adoptert og aner ikke hvem hennes biologiske far eller mor er.

Men tante og onkel er hennes mamma og pappa og det har de alltid vært og kommer alltid til å være. Og hun vil alltid være kusina mi, 100%. Det har ingen betydning at hun har en annen hudfarge eller har andre biologiske foreldre.

Det er med de foreldrene som fostrer deg opp og som elsker deg som sin egen, at man hører hjemme.
Kan ikke skjønne at det skulle vært noe problem ved eggdonasjon eller sæddonasjon heller.

Søstra mi vet ikke kem hennes biologiske far e og biologiske mor e død nu, ho ville ikke fortelle.. så selv om d hadde vært fint å vite så e ikke realiteten der uansett.
Jeg kjenner svært mange som har benyttet donor og de er alle fulstendig åpne om dette til barna sine, heldigvis. Det gjelder det store flertallet og det synes jeg er bra. Trist med moren til din søster og at din søster aldri fikk vite sannheten :(.

Jeg kjenner svært mange som har benyttet donor og de er alle fulstendig åpne om dette til barna sine, heldigvis. Det gjelder det store flertallet og det synes jeg er bra. Trist med moren til din søster og at din søster aldri fikk vite sannheten :(.
Mora visste.. Ho ville bare ikke fortelle.. Men d var ikke prøverør da.. :) Men e enig at man ska fortelle, som ho så går ho i uvisshet.. Men foreldre e jo de du blir oppvokst med ikke de biologiske.. Selv om d e artig å vite om de biologiske.. Se likheta og familiehistorier.. Men d finnes mange i Norge som ikke vet kem som e far, man trenger bare one night stand.. Så trenger ikke å være donor engang..

Så lenge eggdonoren blir åpen på samme linje som sæddonoren, blir det jo ikke noe annerledes. Ser virkelig ikek forskjellen, og synes det sier noe om holdningen til fars betydning. Jeg har jo selv donor fra Danmark, siden jeg er singel. Har aldri falt meg inn å velge noe annet en åpne donor (synes det burde vært påbudt over alt), men har ingen betenkeligheter heller med å bruke donor. Håper virkelig det blir en realitet, så man slipper å måtte dra til utlandet for å få hjelp.

Back
Topp