Vet du hva du spiser?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Sitter her å ser på Farmen fra i går på opptak, og hun storbonden viste ikke at spareribs kommer fra grisen :)
Skjønner jo at alle ikke er like opptatt av hva vi spiser, som det jeg er. Jeg MÅ vite hva alt inneholder, hvilke dyr og gjerne hvor det kommer fra.

Vet du somregel hva du spiser? Lærer du barna dine hvilke dyr, grønnsak eller plante de spiser?

Forresten, hørt fra baksetet her om dagen da vi kjørte forbi noen sauer: Mamma, skjekk fårikålen som går der :D

Sitter her å ser på Farmen fra i går på opptak, og hun storbonden viste ikke at spareribs kommer fra grisen :)
Skjønner jo at alle ikke er like opptatt av hva vi spiser, som det jeg er. Jeg MÅ vite hva alt inneholder, hvilke dyr og gjerne hvor det kommer fra.

Vet du somregel hva du spiser? Lærer du barna dine hvilke dyr, grønnsak eller plante de spiser?

Forresten, hørt fra baksetet her om dagen da vi kjørte forbi noen sauer: Mamma, skjekk fårikålen som går der :D
Haha, så morsomt! Nå fikk jeg lyst på fårikål også... ;)

Jeg liker å vite hva jeg spiser, og prøver å lære vesla forskjell på kylling og fisk liksom. Hun skal ihvertfall vite at spareribs er gris! :p
Men jeg er nok ikke såå nysgjerrig av meg at jeg spør på restaurant om jeg finner en type grønnsak på talerkenen min som jeg ikke kjenner. Vel jo, kanskje, hvis stemning og tonen med kelner'n er god så!

Ja, jeg vet hva jeg spiser. Man kjenner jo forskjell på sau, ku, gris og kylling liksom. Men jeg må innrømme at jeg leser jo ikke innholdsfortegnelsen på alt så jeg vet ikke nødvendigvis alt som er i kjøttbollene...

Pleier å fortelle vesla hvilket dyr maten kommer fra, sambo vil ikke det, men jeg tror det er bedre at det er naturlig hele tiden enn at man prøver å skulle skjerme henne mot det.

Det er jo ganske pinlig at man ikke vet sånn. Når jeg blir servert ting spør jeg alltid hva slags kjøtt det er og hvilket dyr det er fra.
Jeg hørte at veldig mange briter ikke vet at pommes fristes er laget av poteter!

Jeg har et stort behov for å vite nøyaktig hva det er jeg putter i kjeften. Helst kaloriinnhold også siden jeg er på slankern :P

Er så heldig å ha en mor som er kokk, hun har lært meg mye om råvarer fra jeg var liten jente :)
Er bevisst på hva jeg spiser og hva jeg fôrer mannen med, går utifra at jeg vil være like bevisst når vi får vår første i februar :) liker tanken på å lage all babymaten selv, fra bunnen av og lære barnet om råvarer så tidlig som mulig. Gleder meg!

Jeg foretrekker å vite hva jeg spiser og er nok en litt over gjennomsnittet ivrig leser av innholdsfortegnelser. Foretrekker mest mulig laget fra bunnen (uten at det betyr at jeg besvimer om jeg må spise ferdiglaget tacokrydder eller posesaus i blant), og jeg kommer til å lære barna hva det er de stapper i munnen.

Spiser det meste, uansett hvor det kommer fra:) men er stort sett opplyst om hvor det kommer fra :)

Jeg vet hva jeg spiser ja.
Må dog prøve bli enda sunnere, sliter litt der kan man si:P

Vi skal i selskap på lørdag og få fårikål:D

Ja vil si jeg har fått med meg hvor de forskjellige tingene kommer fra :-P men overraskende mange som ikke har det

Kontrollfreaken meg vet nøyaktig hva jeg spiser :P

Mamma jobbet som lærer for en klasse i øvre del av barneskolen. Hun er veldig på at ungene skal vite, og ble lettere sjokkert selv da flere av barna ikke ante at egg kommer ut av "rompa" på hønene. En av dem kastet opp. Lurer litt på hva foreldrene der i gården driver på med.

Jeg har alltid vært dyrekjær, og visst mye om alt som har med dyr å gjøre, også hakket videre når de har blitt mat. Det kommer til å bli naturlig for meg å lære mine barn det samme.

Ja det vet jeg. Og forteller alltid barna hva de spiser og. Enten om det er fra kua, sauen, fisk, hest, elg, rådyr eller annet. Minsten skjønner ikke noe av det enda, men eldstemann spør ofte hvor vi får de forskjellige matvarene fra. Synes det er utrolig viktig å lære de om mat :) Legger grunnlaget for at de tar mer bevisste valg i voksen alder. Og lærer seg at dyr er mat OG kosedyr ;)

Ja, veit hva jeg spiser og det er stort sett laget fra bunnen av!

Jentungen på 2,8 blir også lært hvor maten kommer fra! Selv gikk jeg på landbruksskole for 10 år siden, så jeg har vært med på hele produksjonsforløpet fra dyra går å spiser fredlig til de var middag på bordet!
Mottoet til skolen vår var "fra jord til bord"!
Så det var fokus på å være med hele veien! Noe alle skulle ha vært med på! Helt tragisk å se skole barn ikke vite hvor maten vi spiser kommer fra synest jeg!

ja vet akkurat hva jeg spiser og er jeg ute spør jeg alltid før jeg begynner å spise.
etter jeg konvertere til islam leste jeg også innholdsfortegnelsen på nesten alt for å unngå svine produkter, og kommer jeg over noe nytt så leser jeg den også ;)
jenta mi skal også få vite slike ting!

har dessverre hørt flere som ikke vet slike ting og blir fortsatt sjokkert at folk ikke setter seg mer inn i hva de spiser, er jo viktig å vite at hvis man spiser hamburger så kommer kjøttet der fra okse og mange er halv blandet med svin

Jeg vet godt hvor kjøtt kommer fra så derfor spiser jeg det ikke;)

Back
Topp