Vestlandsjento sin bildetrådtråd

vestlandsjento

Gift med forumet
~Helle Alida sin tråd~

Eg har rett og slett kopiert tråden fra terminforumet.Har fortsatt med det fra graviditeten, for det er så kjekt å sjå tilbake på[:D] Her er det berre til å kommentera om ein vil. Tråden er fra eg blei gravid og no veien vidare. Ellers har eg dagbok der eg skriv meir om det som skjer.

Litt om meg: Eg er ein 82 modell som har utvandra frå Stord[;)] Det var selvfølgelig den store kjærligheten som "lurte" meg til østlandet[:D] Her trivast eg kjempe godt. Me har budd nokre år i Tønsberg, men bur for tida i Fredrikstad for å studera. Her blir me i alle fall i 3 år til.

I 2003 bestemte me oss for å bli foreldre. Veien til å bli gravid har vore lang og ganske turbulent til tider, men no har me faktisk blitt foreldre me og[:)] Da er ein heilt fantastisk følelse. Helle Alida er verdens herligste baby[:D]

Link til [link=http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=8358192]DAGBOK[/link]

[hr]

SVANGERSKAPET

I følge ønskebarn.no går utviklinga slik:

Innsettelse av egg - unnfangelse finner sted ca: 04.11.2008

Hjertet begynner å slå (uke 7) ca: 09.12.2008

Tid for tidlig ultralyd (uke 7) ca: 09.12.2008

Armer og ben er påbegynt (uke 8) ca: 16.12.2008 ( var på ul i Porsgrunn og fekk sjå ein liten bamsemus
som akuratt hadde byrja å få armar og bein og som sprella littegranne. Hjerta slo og me fekk høyra den nydelige lyden)

Ansiktet har begynt å formes (uke 9) ca: 23.12.2008

Hjertet har utviklet alle fire kammere (uke 10) ca: 30.12.2008

Grunnlaget er klart, nå skal den bare videreutvikles og vokse (uke 11) ca: 06.01.2009

Risikoen for SA reduseres (uke 12) ca: 13.01.2009 ( no kommer magen[;)])

Kjønnsorganene er ferdig dannet (uke 13) ca: 20.01.2009 ( Me var på ein ekstra ul denna veka. Bamsemumsen vår hadde
jammen vokst sidan sist[:D] No såg me tydelig at det var eit lite menneske som sprella der inne.
Prøvde å sutta på tommelen sin og[:)]
Eg har "leamus" i livmora av og til. Kan det væra babyen? )

Skjelettet er dannet, men er fortsatt bare brusk (uke 14) ca: 27.01.2009 (Begynnt å få ein del migrene så har
begynt med akupunktur, har bytta til mammabukser no)

Blodsirkulasjonen er igang (uke 15) ca: 03.02.2009 ( fekk høyra hjertelyden denne veka[:D]
No er eg ganske sikker på at "leamus" er babyen[;)])

Guttenes urinrør er i hovedsak ferdig (uke 16) ca: 10.02.2009 (har lånt doppler, så no kan eg høyra på babyen ofta[:D])

Livmoren din er omtrent så stor som hodet til en nyfødt baby (uke 17) ca: 17.02.2009 ( magen veks skikkelig no, migrenen er bedre)

Tid for ordinær ultralyd (uke 18) ca: 24.02.2009 ( var på den ordinære ultralyden 24/2. Alt var kjempe fint med babyen og beholdt termindato. H*n låg litt foran skjema)

Du kan nå fint høre hjertelyden med dopler hos jordmor (uke 19) ca: 03.03.2009

Øynene åpner seg (uke 20) og med tvillinger skal du nå sykemeldes (uke 20-22)ca: 10.03.2009 (me fekk begge kjenna dei første sparka på utsida denne veka)

Mange begynner å kjenne liv nå (uke 21) ca: 17.03.2009

Fosteret er dekket av fine hår (uke 22) ca: 24.03.2009

Tennene har begynt å danne seg (uke 23) ca: 31.03.2009 (såg spark på utsida av magen)

Babyen kan overleve å bli født nå (uke 24) ca: 07.04.2009

Babyen kan høre nå (uke 25) ca: 14.04.2009

Søvnmønsteret dannes (uke 26) ca: 21.04.2009 (fekk sjå verdens finaste baby på 3D-ul)

Noen babyer begynner å hikke av fostervannet den drikker (uke 27) ca: 28.04.2009 (kjenner det ja[:D])

Babyen kan kjenne igjen mamma og pappas stemme (uke 28) ca: 05.05.2009 (min kjære er veldig flink å synga til babyen[:)])

Kroppen er nå større enn hodet (uke 29) ca: 12.05.2009

Mange begynner å merke kynnere nå (uke 30) ca: 19.05.2009 (har merka kynnarane lenge, men no blir dei sterkare og det er rart å pusta)

Lungene er såpass ferdige at de kan fungere om babyen blir født nå (uke 31) ca: 26.05.2009

De fleste nerve- og muskelcellene er ferdig dannet (uke 32) ca: 02.06.2009

Babyens hud er rosa og begynner å bli glattere fordi underhudsfettet har begynt å komme (uke 33) ca: 09.06.2009 (Hodet er så godt som festa)

Babyen er i prinsippet ferdig og skal bare fetes opp før fødsel (uke 34) ca: 16.06.2009

Proporsjonene mellom babyens hode, armer, ben og kropp er nå slik de skal være (uke 35) ca: 23.06.2009 (Hodet er festa. Elefantføtter[8D])

Det begynner å bli ganske trangt der inne nå (uke 36) ca: 30.06.2009 (Myggstikk[&:])

Siste uken hvor babyen regnes som prematur (uke 37) ca: 07.07.2009 (Kynnerane blir sterkare for kvar dag. No er alt klart til deg Gullet. Berre å komma[;)][:D])

Babyen vil fremdeles være dekket av et fettlag om den blir født nå (uke 38) ca: 14.07.2009

Babyen kan nå kjenne igjen lukten av mamma (uke 39) ca: 21.07.2009

Antatt termin ca: 28.07.2009

[hr]

Oversikt over veker/måneder av svangerskapet:

1-4 uker = 1 mnd
5-9 uker = 2 mnd
10-13 uker = 3 mnd
14-18 uker = 4 mnd
19-22 uker = 5 mnd
23-27 uker = 6 mnd
28-32 uker = 7 mnd
33-36 uker = 8 mnd
37-40 uker = 9 mnd

[hr]

Magemål

GRAVIDITETSTESTANE
Det finaste bildet eg har tatt
...og alle dei andre testane...
(det skulle litt til å tru på dette her)

ULTRALYDBILDER
Her er det nydelige knøttet vårt
8+2
(19 mm crl)
13+1
(7,8 cm crl)
18+2
(ca 15 cm crl)
26+5

MAGEBILDER
( det veks og det gror...)
4+5 (utgangspunktet) 13+5 15+5 17+5a 17+5b 19+2a
19+2b 21+4a 21+4b 23+3a 23+3b
25+4a 25+4b 27+6a 27+6b
30+5a 30+5b 34+6a 34+6b
37+3a 37+3b

BARNEROMMET

KLÆR OG UTSTYR

Teppet har svigermor strikka, og settet har mamma strikka. Nydelig [:)]

Vogna

Me fekk kjøpa vogn av ei venninne. Det er samme som på bildet berre at vår er grønn. Det er ei Basson Roma vogn. Trur den blir bra eg[:)]

Vogga

Denne er håndlaga etter mal fra den gamle familievogga. Den kommer til å bli fin for liten[:)]

Senga

Denne senga er jo berre heilt genial synest eg[:D] Me fekk tak i ei fint brukt ei, så det blei ikkje dyrt heller. Det er ikkje med mini-delen, men i starten er det ei vogge i stedet.
Stellekommoden

FØDSELSHISTORIE

Då Helle Alida kom til verden – 21.07.09

Det var enda ei veke igjen til termindato, men me hadde så smått begynt å venta på at noko skulle skje. Eg hadde gått ein del gonger til modningsakupunktur og det var lenge sidan hovudet var festa.

Denne tirsdagen var eg litt kvalm og veldig trøtt så eg gjekk og la meg igjen etter frokost. Då eg stod opp i ett tida gjekk eg på do, og då kom det to rare knekkelyder og det var ganske ubehagelig å gå på do. Så kom slimproppen og litt vatn. Det var så lite vatn at eg ikkje var heilt sikker, så eg tok ein dusj og venta på om det kom meir. Det kom litt og litt vatn og eg fekk litt murringer i ryggen. Eg ringte då til føden men dei sa det høyrtes meir ut som utflod og sidan eg ikkje var sikker på at eg hadde rier var det berre å venta. Det blei etter kvart litt vondare så eg ringte Steinar og fekk han heim. Eg var no sikker på at det var rier, men dei var veldig korte så eg trudde det kom til å ta litt tid enda. Men på den andre sida kom dei veldig tett og blei raskt vondare så eg ville på sjukehuset. Det var selvfølgelig midt i rush trafikken så den bilturen var rimelig slitsom og me tok eit par frekke manøverer for å komma raskare fram.

Me ankom sjukehuset ca halv tre. Sjukehuset har ikkje parkering ved inngangen, så Steinar måtte sleppa av meg og så finna parkering. Eg hang meg fast i ein kant og folk såg veldig på meg der eg slo i veggen når det kom rier. Eg fekk eit par ”Lykke til” av forbi passerande. Det var enormt med folk der, så eg var gla når Steinar kom springande og me fekk kommet oss inn . På vei inn i heisen var eg sikker på at ungen skulle komma og blei nok litt panisk. Da var fantastisk og komma opp til føden og inn på undersøkelsesrommet. Dette var midt i vaktskiftet så eg blei lagt på registrering medan det var overlapping.

Då jordmora kom inn såg ho riene var veldig tette så ho skulle undersøka korleis åpningen var. Ho hadde ikkje kjent lenge etter før ho strakk seg etter ei snor; ”her er det heilt utflata” – full åpning med andre ord. Det kom fleire andre inn i rommet og dei var ikkje sikre på om me rakk å komma inn på føderommet. Men dei tok sjangsen og eg fekk komma opp i fødeseng. Eg var ganske satt ut over at det hadde gått så raskt. Det hadde jo ikkje vore så vondt? Eg hadde sett for meg mange timar med gradvis stigande smerter, aller helst tilbrakt i badekar og med rolig stemning, og no skulle eg faktisk presse babyen ut!

Eg fekk beskjed om å trykka visst eg følte eg måtte det. Det måtte eg og det var veldig godt. Men riene hadde dabba kraftig av og trykkinga var derfor ikkje effektiv. Babyen hadde og ein såkalla fødesvulst som vokste gradvis. Eg blei råda til å spare krefter og heller pusta meg igjennom riene. Det var nesten heilt umulig, eg ville berre trykka. Til slutt ville jordmora ha legevurdering, for dette tok tid. Den første legen ville avventa litt, men dei skulle prøva å få kraftigare rier med drypp. Den ria som kom då var alt for lang så dei tok vekk dryppet igjen. Etter kvart kom ein ny lege. Eg hadde vel då pressa i to timar og var rimelig sliten. Han avgjorde då at dei skulle hjelpe med vakuum. Etter litt ”teknisk” ordning med drypp og maskiner var alt klart for at babyen kunne komma. Dryppet fungerte visst ikkje, men no var riene kraftigare igjen. Alle hjalp til med å pressa for no skulle babyen ut! Steinar og pressa ganske hardt trur eg;-) Han var forresten heilt fantastisk støtte. Eg trudde nesten augene mine skulle detta ut, så hardt pressa eg. Og etter tre rier så kjente eg at heile babyen kom! Da var ein heilt utrulig følelse! Babyen skreik ikkje med ein gong, så eg spurte ”korfor skriker den ikkje?”. Og då kom den finaste lyden eg nåken gong har høyrt.

Så fekk eg ho opp på magen og ho var så varm og god. Eg sjekka sjølv kva kjønn det var og såg raskt at det var ei lita jente. Steinar fekk ikkje klippa navlestrengen då. Det var litt dumt, men det var nok sidan det blei litt ”dramatikk” på slutten. Dette var ein rask fødsel og eg fekk tips om at me ikkje burde bu på landet dersom me skulle ha fleire små;-) Legen sa det var sjelden pressriene stoppa opp når ein hadde født før.
Å holda sin eigen nyfødte er rett og slett ubeskrivelig og heilt fantastisk!
Helle Alida kom til verden den 21. juli 2009 klokka 18.03. Ho var 3890 gram og 49 cm. Hodeomkrets var 36,5 cm.

Og ho er den nydeligste litla jento i heile verden!

[hr]
Navnet

Helle Alida
Før eg gifta meg var faktisk det eine etternavnet mitt Helle. Eg har alltid synest det er eit nydelig fornavn og avtalte med mannen min at dersom me ein gong skulle få ei jenta skulle ho heita det, så skulle eg ta etternavnet hans[:)]

På farmora til mannen min var det tidligare tradisjon at navnet Alida blei brukt i kvar generasjon. Me synest det passa så godt saman med Helle, så då tok me fram den tradisjonen igjen[:)]

Helle

Betydning: Hellig
Forklaring: Jentenavnet er en dansk form av Helga, som er en feminin form av Helge, som kommer fra det norrøne navnet Helgi, som er utledet av ordet "heilagr" som betyr "heldig/velstående", mens selve navnet etter hvert fikk betydningen "hellig".

Navnedag: 20. november*

Dobbeltkjønnet navn: Jentenavnet kan også være et guttenavn: Helle

Samme betydning: Hege, Helga, Helge

Popularitet: Omlag 2 100 personer i Norge har jentenavnet Helle som første eller eneste fornavn.

Alida
Betydning: Av edleste slag, edel skjønnhet

Forklaring: Jentenavnet er en ungarsk form av Adelheid, som kommer fra det gammeltyske navnet Adalheidis, hvor "adal" betyr "edel/nobel", og "heid/heidis" betyr "type/slag".

Samme betydning: Ada, Alice, Heidi

Popularitet: Omlag 300 personer i Norge har jentenavnet Alida som første eller eneste fornavn. (Kilde: Statistisk sentralbyrå, 2005.)

[hr]

kontroller
Vitale mål

Ved fødsel 21/7:

3890 gram
49 cm
36,5 cm hodeomkrets

Ved heimreise 24/7
;

3520 gram

Kontroll 30/7:
3665 gram

Kontroll 1/9
4820 g
54,5 cm
38,5 cm hodeomkrets

EVENTYR

Eventyr for IVF-barn

Det var en gang et mammafrø som så gjerne ville gro og vokse og bli til en ordentlig liten
baby.

Hun lå inne i magen til mammakroppen og ventet på et pappafrø, for det måtte nemlig et pappafrø til for at det skulle bli en baby.

Mammafrøet ventet og ventet, men det kom aldri noe pappafrø. Noen ganger trodde hun helt sikkert at det ville komme et pappafrø for hun merket tydelig at mammakroppen og pappakroppen lagde kjærlighet og hun visste at det måtte til for at pappafrøet skulle komme inn i mammakroppen. Mammafrøet ventet lenge og lengre enn lengst, men det kom aldri noe pappafrø.

Så en dag så hun at det kom noe. Hun kikket spent og lurte på hva det var. Kanskje det var et pappafrø? Men nei, det var et stort rør! Og det sugde til seg mammafrøet og plopp så var hun ute av magen til mammakroppen og lå i en skål og svømte. Mammafrøet ble fryktelig redd. Hun hadde aldri vært utenfor mamma-kroppen før. Hun lurte fælt på hva som ville skje nå.

Plutselig så hun at hun ikke lenger var alene i skålen. Rundt om henne var det masse pappafrø! Og de var så flotte og fine alle sammen.
Først kom det et pappa-frø bort til henne og spurte pent om ikke de skulle smelte sammen og bli til en baby? Vel var han flott og fin, men hun ville vente og se om det ikke var en annen som var enda flottere og finere.
Så kom det et pappafrø til - han var enda flottere og finere enn det første. Han spurte også om de ikke skulle smelte sammen og bli til en baby. Mammafrøet holdt nesten på å si ja og slippe dette pappafrøet inn, da det kom et enda flottere og finere pappafrø bort.
Å, han var fin, han. Mammafrøet hadde aldri forestilt seg et flottere pappafrø noen gang. Så dette pappafrøet slapp hun inn og de smeltet sammen.

Etterpå ble mammafrøet og pappafrøet bedre kjent og de fant fort ut at de passet sammen helt perfekt.Vi får begynne å gro, da, sa pappafrøet. Ja, sa mammafrøet, også delte de seg i to like deler. En stund etterpå delte de seg enda en gang, nå i fire deler. Mammafrøet ble plutselig litt bekymret, for hun visste at de ikke kunne dele seg så altfor mange ganger før de måtte finne et sted de kunne slå rot og gro og vokse og bli til en baby. Hun sa dette til pappafrøet, men han var mest opptatt av å dele seg, og så delte de seg enda en gang. Nå begynte det å bli ganske trangt inne i mammafrøet.

Men så skjedde det noe. Det store røret som hentet mammafrøet inne i mamma-kroppen kom tilbake og suge de ut av skålen og plupp så var de inne et mørkt og stille sted. Mammafrøet kikket seg rundt og plutselig forsto hun hvor de var! De var tilbake i mammakroppen!!! Nå ble hun glad, for hun visste at her kunne de finne et sted de kunne slå rot og gro og vokse og bli til en baby. Hun fortet seg å fortelle dette til pappafrøet, og han ble også veldig veldig glad.

Så begynte de å kikke seg rundt etter et passende sted å slå rot. De fant fort en liten lomme i mammakroppen der det så trygt og godt og fint ut, og her slo de rot og grodde og vokste og ble til en helt ordentlig liten baby. Og den lille babyen kom ut av magen til mammakroppen og fortsatte å gro og vokse og ble til et lite barn - og det barnet - det er deg. For dette er eventyret om hvordan du ble til!

SANGER OG REGLER
Den fyrste song
Den fyrste song eg høyra fekk,
var mor sin song ved vogga.
Dei gode ord til hjarta gjekk.
Dei kunne gråten stogga.

Dei sulla meg så inderleg.
Så stilt og mjukt te sova.
Dei synte meg ein fager veg
opp frå vår vesle stova.

Den vegen ser eg enno tidt
når eg fær auga kvila.
Der stend ein engel, smiler blidt,
som berre ei kan smila.

Og når eg sliten trøytnar av,
i strid mot alt som veilar.
Eg høyrer stilt frå mor si grav,
den song som all ting heilar.

[hr]

Av längtan till dig

I en evighet levde jag som om du inte fanns.
I alla drömmar var du ändå nära, så underbart nära.
Och jag trodde jag fann dig, men du va nån annanstans.
Och varje gång jag funnit nån så såg jag att drömmen inte va sann.

Tänk alla famnar jag lämnat av längtan till dig,
för jag trodde att du fanns och väntade mig.
Ja, alla dagar jag vandrat så sorgsen och trött,
för att möta den vackraste mänska jag nånsin mött.

Det var enkelt och vackert, du sa att du väntat mig.
Jag kunde ana att det fanns en himmel på jorden, jag såg den.
Och du bad mig att leva mitt liv alltid nära dig.
Jag följde dina steg och allt jag någonsin drömt om fanns där för mig.

Det finns ingen som lockat mitt hjärta så underbart:
Med all din ömhet får du sorg och smärta att sakta försvinna.
Alla skuggor, allt mörker som förr var så uppenbart
det skingras och tillsammans ser vi ljuset som stiger med solens fart

(link til sangen med musikk; [link=http://www.biarne.nu/vackraste.html]http://www.biarne.nu/vackraste.html[/link])

DE FØRSTE BILDENE

FAMILIEN

DIVERSE BILDER

Foto-shoot[:D]

Koser seg i slynga;

3 måneder

Dåpen

6.måneder

MAMMAS HOBBYER
Eg holder på med litt scrapping og prøver å bli flink til å strikka. Så etter kvart så håper eg på å komma i gong med baby-album og strikka mine første baby-klær.

"øver" meg til baby-albumet[:D]:

BABYALBUMET:

Ultralydbildene:

[:D]

[:D]

Åh.. For en utrolig fin jente dere har fått!
Jeg sitter her med tårer i øynene etter å ha sett igjennom denne bildetråden din [:)]
Helle Alida er til å spise opp, så vakker!

Prinsessa er utrolig vakker.

Lille Mille, *Bobbo* og ElinR: Tusen takk for kjempe koslige kommentarer[:)]

Og eg er heilt enig; Prinsessa mi er nydelig[;)][:D]

Helle Alida er 6 måneder alt!

Tenk at no er den litla jento vår alt blitt 6 måneder! Tida har rett og slett flydd av gårde! Føler at da var nettopp at ho låg og sov i vogga si heile dagen og no er da kanskje rett før ho kryper av gårde! Da er så utrulig å følga med på utviklingen av personligheten hennas. Og tenk så masse meir som komme te å skje framover og!

Mimra litt her då[:)]

4 timar:

3 månader:

6 månader:

For ei hærlig lita prinsesse

Back
Topp