Vernepleier

Kommer an på hva du har i bakgrunn..

En trenger generell studiekompentanse for å komme inn, eller være over så og så gammel og komme inn på realfagsgrunnlag eller noe.

Jeg ville tatt kontakt med skolen du evt vurderer å søke på og høre om hvordan du skal gå fram, rådgiverne der vil nok være mer til hjelp :)

Ja,tenkte det. Har helse og sosialfag grunnkurset og vg1 barne og ungdomsarbeider..Men grunnet en ny reform får jeg ikke fullført til fagbrev da jeg mangler 2 år med lærling.[&:] Skikkelig kjipt! Hadde håpet de to årene kunne brukes til noe annet[:)]

Jeg tok HS på grunnkurs, VK1 Barne- og ungdomsarbeider, men valgte å ikke gå ut i lære, jeg kunne fordi det var før nye reformen, men ville heller få meg generell studikompentanse som kunne brukes til videre utdanning. I tillegg er det ikke BU-arbeider jeg vil bli, selv om jeg vil jobbe med ungdom, hovedsaklig innenfor rud og psykiatri.

Vernepleieryrket passer da ganske bra for meg.
Det varierer veldig fra skole til skole hva slags emne de har fokus rettet mot, vet der er en skole som har fokuset på atferd blant brukerne.

Ønsker deg uansett lykke til, det er veldig mye info og fagrelatert stoff å ta innover seg den første tiden på studiet, men det jevner seg ut og en blir mer vant med det. Veldig spennende er det uansett ;)

Hvordan gikk du frem for å få generell studiekompetanse?

Og på høyskole for å ta vernepleien?
Hva med økonomi? Har samboer og to barn,så lurer litt på hvordan jeg skal få råd til å gå skole da..
Er det vanlig skolegang med all undervisning på skolen? Eller er det mulighet for å gjøre mye selvstudie?
Masse spm her nå men er helt grønn når det gjelder dette[:'(]

Jeg er ferdig med første året på vpl ved HiØ. [:)]
Man må enten ha stud.komp., eller vente til du kommer inn på realkompetanse. Selv vil jeg nok anbefale det, da du får litt innsikt i yrket du per nå ønsker... Er selv barne-og ungd. arbeider og hjelpepleier fra før. Hvis du googler vernepleier så får du all info du trenger... Vet at HiAk og HiØ har mest fokus på atferdspsykologi/lærings psykologi, og at det er STOR forskjell på vpl utdanningene landet over. Noen skoler er veldig "slappe" ift andre.. Håper du finner ut av det!!

Back
Topp