Verdens første fødsel med transplantert livmor

KK har en artikkel denne uken om ei dame som mangler livmor. Artikkelen kommenterer dette forskningsprosjektet i Sverige. Der står endel mer fakta om transplantasjon av livmor enn det som fremgår hos VG. Bla så må kvinnene bli satt på svært sterke immundempende medisiner for å hindre at de frastøter seg livmoren, noe som er extremt tøft for kroppen, og livmoren fjernes igjen etter at de har født barnet. Konklusjonen til noen forskere er derfor at de heller anbefaler surrogati for denne gruppen kvinner. ca 5 kvinner blir født per år uten livmor, men de har egne egg.....

Jeg synes ihvertfall artikkelen var svært interessant lesning....

Det hørtes positivt ut helt til jeg leste din kommentar. Da blir jeg betenkt. Det er store inngrep de skal igjennom, og jeg tror egentlig jeg er enig med forskerne i at surrogati høres bedre ut. Spesielt mtp medisinene o.l. Og de er jo heller ikke sikret å bli gravide. Men samtidig så skjønner jeg de som er villige til å gå igjennom helvete for å få et etterlengtet barn.

Fascinerende hva medisinen er i stand til. Men med alt som skal til for en transplantasjon så synes også en del av meg at dette blir litt feil bruk av ressurser. Dette er ikke et livsnødvendig inngrep, og det et mange andre alternativer til å få barn. Personlig så synes jeg ressursene heller burde vært brukt andre plasser, der det kunne ha reddet liv.

For syns skyld, jeg trodde i mange år at jeg var steril (ubehandlet std), og det var aldri i mine tanker å bruke ressurser på å rote borti noen form for behandling eller hva nå alternativene kunne ha vært. Det ville ha blitt adopsjon hvis behovet for barn ble så sterkt. Jeg hadde i hvert fall ikke transplantert en livmor.

Helt fantastisk hva som går an nå til dags :)

KK har en artikkel denne uken om ei dame som mangler livmor. Artikkelen kommenterer dette forskningsprosjektet i Sverige. Der står endel mer fakta om transplantasjon av livmor enn det som fremgår hos VG. Bla så må kvinnene bli satt på svært sterke immundempende medisiner for å hindre at de frastøter seg livmoren, noe som er extremt tøft for kroppen, og livmoren fjernes igjen etter at de har født barnet. Konklusjonen til noen forskere er derfor at de heller anbefaler surrogati for denne gruppen kvinner. ca 5 kvinner blir født per år uten livmor, men de har egne egg.....

Jeg synes ihvertfall artikkelen var svært interessant lesning....
Er enig med de forskerne. Greit at vi får til fantastisk mye, men hva er best for kvinnen og barnet? Jeg skjønner at det å kunne gå gravid er et sterkt ønske - virkelig! Men noen ganger kan man ikke få alt man peker på her i verden. En ting er å få transplantert et organ eller kroppsdel - men dette kan gå utover babyer. Jeg synes det er skummelt.

Og så synes jeg det er merkelig å kalle ks fødsel. Jeg var litt intressert i å se om livmoren faktisk fungerte i en fødsel...

Sent from my iPhone using BV Forum

Interessant men synes det er rart at vi har skapt et samfunn som sier paret må lage sine egne barn, hva med alle barna som trenger en ny mor eller far?

Back
Topp