Verdens første fødsel med transplantert livmor

Helt utrolig at det går ann!!! Men er litt delt igrunn. Er litt "redd" for hvor langt det skal gå. Og hvor mye burde vi klusse med naturen?

Wow så spennende :)

Det er jo helt utrolig fantastisk! For en verden vi lever i :)

Helt utrolig at det går ann!!! Men er litt delt igrunn. Er litt "redd" for hvor langt det skal gå. Og hvor mye burde vi klusse med naturen?

Å transplantere livmor syns jeg ikke er å klusse med naturen noe mer enn å transplantere en hvilken som helst annen kroppsdel. Her kan man jo si at all form for medisin kan være å klusse med naturen, så å være ekstra skeptisk til ting som har med befruktning å gjøre syns jeg blir dobbelmoralsk. Det med å genetisk designe babyer og slikt er ting jeg syns er kjempeskummelt, og for eksempel surrogati, eggdonasjon og sæddonasjon er fullt av moralske landminer og følelsesmessige katastrofer som potensielt kan oppstå, for ikke å snakke om det faktum at sæddonasjon og eggdonasjon ikke er likestilt lovlig.

En liten utbrodering fra meg, som sikkert ikke var det samme du tenkte på, bare hva jeg selv tenker om emnet. :)

Så fantastisk at de får det til :D

Sent from my iPhone using BV Forum

For de som virkelig ønsker egne barn av hele sitt hjerte syntes jeg dette er en fantastisk ting <3

Hahaha glupingkommentar fa meg der før jeg våkna ordentlig i dag.. Mente d var bestemora sine egg også og at hun hadde føda sin egen onkel!! Hahaha dør litt av hjernen min innimellom

Hahaha glupingkommentar fa meg der før jeg våkna ordentlig i dag.. Mente d var bestemora sine egg også og at hun hadde føda sin egen onkel!! Hahaha dør litt av hjernen min innimellom

Haha, så ikke helt sammenhengen nå? :p

Åpner mulighet for mange å få barn som kanskje ikke kunne før <3

Jeg kommenterte den saken der på vg istad, helt oppgitt.. For i min hjerne så hvis hun hadde fått bestemora sin livmor så måtte jo sønnen hun hadde født bli hennes egen onkel.. Hahaha

Aah, da skjønner jeg hva du mente. :p
Jeg begynte å granske artikkelen for å se om det stod noe om hvor egget var kommet fra. Jeg regner med det var hennes eget egg, men det fant jeg ikke noe om.

KK har en artikkel denne uken om ei dame som mangler livmor. Artikkelen kommenterer dette forskningsprosjektet i Sverige. Der står endel mer fakta om transplantasjon av livmor enn det som fremgår hos VG. Bla så må kvinnene bli satt på svært sterke immundempende medisiner for å hindre at de frastøter seg livmoren, noe som er extremt tøft for kroppen, og livmoren fjernes igjen etter at de har født barnet. Konklusjonen til noen forskere er derfor at de heller anbefaler surrogati for denne gruppen kvinner. ca 5 kvinner blir født per år uten livmor, men de har egne egg.....

Jeg synes ihvertfall artikkelen var svært interessant lesning....

KK har en artikkel denne uken om ei dame som mangler livmor. Artikkelen kommenterer dette forskningsprosjektet i Sverige. Der står endel mer fakta om transplantasjon av livmor enn det som fremgår hos VG. Bla så må kvinnene bli satt på svært sterke immundempende medisiner for å hindre at de frastøter seg livmoren, noe som er extremt tøft for kroppen, og livmoren fjernes igjen etter at de har født barnet. Konklusjonen til noen forskere er derfor at de heller anbefaler surrogati for denne gruppen kvinner. ca 5 kvinner blir født per år uten livmor, men de har egne egg.....

Jeg synes ihvertfall artikkelen var svært interessant lesning....

Helt klart interessant.

Back
Topp