Vente helt til UL for å vite om det er liv?

Randi84

Andre møte med forumet
Hei :) er så bekymret om dagen...
Jeg skal til legen om 3uker, men legen min har ikke ultralydapparat. Betyr det at jeg må vente helt til jeg skal på UL i uke 18 før jeg får vite om det faktisk er liv i magen?? Er det noen annen måte legen kan sjekke det på?
Jeg har så og si ingen symptomer. Litt øm i brystene, men det er alt! Er så redd for MA. Er 8+0 i morgen.
Håper noen kan svare meg :)
 
Det er slett ikke vanlig at fastleger hr ultralyd, og selv om mange av oss har vært på ul så ER det faktisk ikke vanlig å ha det før oul heller. Og selv om ma skjer, så er det vanligst at de ikke gjør det. Ikke alle har så mye symptomer heller. Privat ul er jo et alternativ, må betale for det da, men om du synes det er verd det er opp til deg. JEg har forsåvidt hatt det to ganger, men det var først pga standard ved hormonell behandling for bli gravid, og deretter etter blødning denne uken.

Muligens kan jm eller legen lytte med dopler etter hjertelyden før den tid, men ikke alle gjør det, og det kan fort være i tidligste laget om tre uker, men du kan jo spørre om han kan prøve.

Legen vil kjenne på magen din at livmoren har vokst til forventet størrelse, og trolig er alt i orden. (Og ikke helt utenkelig kan du KJENNE liv rundt ul tider eller før)

Det blir så mye enklere når vi begynner å kjenne liv. Da kjenner vi at den er der.
 
De hører jo hjertelyden med doppler lenge før ultralyd i uke 18, de fleste leger og jordmødre hører etter den i uke 12 og senere :)
 
Har hørt at mange tar tidlig ultralyd rundt uke 12 og jeg skal også det. Men det blir privat og man må betale selv. I uke 12 kan også jordmor høre etter hjertelyd med doppler.
 
Back
Topp