Venstrehendt?

razika

Februar 14
Februar 2014 - Skjult forum
Det sies at om man tar mange ultralyder kan barnet bli venstrehendt.
Jeg hadde veldig mange (medisinske årsaker) og har lagt merke til at datteren min bruker ve. hånd veldig mye. Hun er snart halvannet år. Er det noen som vet når man definerer venstre-/høyrehendt? :)

Oi, det har jeg aldri hørt før. Stemmer dog ikke her i huset;)

Jeg hadde veldig mange (medisinske årsaker) og har lagt merke til at datteren min bruker ve. hånd veldig mye. Hun er snart halvannet år. Er det noen som vet når man definerer venstre-/høyrehendt? :)

Mener å tro at det er tydelig mellom 2 og 4 år en gang.. :) Min på 1 år bruker venstrehånda si mest, så vi er nesten sikre på at han er venstrehendt.. :)

Jeg hadde mange ultralyder og mine to er begge høyrehendte da. Så stemmer ikke her :)

Eldste er 4 år og høyrehendt (såvidt vi kan se)...fikk mange ultralyder pga liten baby bla. :)

Det gjorde min datter og på den alderen. Nå bruker hun mest høyre.

Da er det sikkert alt for tidlig å vite. Hun blir som hun blir. ❤️

Mange ultralyder øker sjansen for at barn blir venstrehendte litt, men de aller, aller fleste som ikke er det genetisk vil fremdeles bli høyrehendte.
De fleste kan man se antydning på hva de blir får 2 års alderen, men man vet ikke for sikkert før de er rundt 4.

Har jeg aldri hørt om. Er det blitt forsket på? :)

Har jeg aldri hørt om. Er det blitt forsket på? :)
Leste en artikkel om det for et par år siden, så ja det har det.
Bakgrunnen for dette var at om en person er venstre-, eller høyrehendt er veldig lett å se.
Det de ønsket å finne ut var å mange ultralyder tidlig i svangerskapet (før uke 15 mener jeg på), påvirket fosteret.
Det viste en liten forskjell med at det som hadde hatt mange ULer tidlig hadde en litt større sannsynlighet til å bli venstrehendte.
Spørsmålet som ble stilt etter dette funnet var dersom ultralyd kan påvirke dette som er ganske uskyldig, hva annet kan det også påvirke, og er UL så ufarlig som man har trodd til nå.

Det er for tidlig å vite:)

Men om de blir venstrehendte pga mange ultralyder, eller om de som har risikosvangerskap (mange ul) har større sjans for å få venstrehendte barn vet man vel ikke... Det med venstrehendt styres jo i hjernen og er genetisk. Grunnen til mange ul kan også være sykdom hos barnet - som kan ha sammenheng/årsak til at barnet blir venstrehendt?

Her har jeg med alle tre hatt ultralyder hver måned og oftere flere ganger i måneden. Ingen av de eldste er venstrehendte, vet jo ikke med minste enda:)

Var kun på oul med eldste= venstrehendt:)
Oul + 1 ekstra med minste= venstrehendt:)
Begge kunne man se det fra de var rundt 2!

Et spm. litt ut av det blå: Både jeg og barnefar er venstrehendt, da er vel sjansen stor for at lillegutten våres også blir det, eller?:)

Last edited:
Jeg er venstrehendt, og det ble nok ikke tatt mange ulbilder av meg ;) man kan vel bli det uansett :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vet ikke - tviler! Jeg hadde maaange UL med begge barna mine. Første er snart 4 år og er høyrehendt. Yngste er snart 1.5 år og hun tegner, spiser, peker med høyre så jeg vil si at hun også er høyrehendt. Hadde i hvert fall minst 10 UL med begge..

Vet ikke - tviler! Jeg hadde maaange UL med begge barna mine. Første er snart 4 år og er høyrehendt. Yngste er snart 1.5 år og hun tegner, spiser, peker med høyre så jeg vil si at hun også er høyrehendt. Hadde i hvert fall minst 10 UL med begge..
At det ikke ble sånn med dine har jo ikke noe å si for det faktum at det er påvist større andel venstrehendte blandt barna det er tatt mye ul med.

Back
Topp