Vene cava syndrom

Vanilje26

Andre møte med forumet
Flere som sliter med at livmor presser på hovedåra? Opplevde at jeg holdt på å svime av på kontroll hos legen i dag, måtte ligge ned i lang tid - men ikke før jeg la meg over på venstre side (høyre hadde null effekt) gikk det bort. Men det var kun til jeg kom ut i bilen og satt "bakoverlent" igjen. Sånn har det vært av og på i hele dag, så har for det meste liggi på venstre side i dag... Ekstremt ubehagelig opplevelse å være så svimmel, så lenge! Vanligvis går det fort vekk under blodtrykksfall osv :S kaldsvetta og skalv.. Hadde det ikke vært for at den lille i magen sparker som bare det i ettermiddag, så hadde jeg ringt etter en sjekk av både meg og hu nå! Ekkelt... Håper ikke det skal fortsette sånn i 9 uker. Har gått fint å ligge på ryggen hittil, men aldri om jeg tør det etter jeg lå på den harde benken i dag!

Huff, ja... Har slitt siden uke 18!! Er nå i uke 32. Hjelper nesten ikke hvordan jeg enn sitter, klarer kun å stå. Ofte må jeg legge meg på alle fire i doggystyle (hahaha) for å ikke svime av! Begynner å dirre skikkelig oppi topplokket om jeg ikke reagerer fort nok, og pusteproblemene er så slitsomme!!! Nei vi satser på at det blir bedre når bebis synker litt ned, selv om det kanskje er liten sannsynlig;)

Har fått høre at damer som ikke et så veldig høye ofte blir plaget med dette siden det fort tar opp plass. Tror det stemmer, jeg er 1.60 å hadde det slik første svangerskap også. Ikke annet å si enn SLITSOMT!

Huff, så ekkelt.. Jeg er 1.70 og virker som jeg har "god plass" til livmora, men det ser ikke ut til å hjelpe stort! Noen av oss er vel bare så uheldige :P Jeg føler jeg har fått nok nå. Oppkast og ekstrem kvalme til lang over uke 20, og migrene i en mnd - før alt ga seg og det "kun" var ryggen/bekkenet som plaga meg. Og nå det her! Kom som kastet på også, føler jeg... Er i uke 30 og kunne gjerne tenkt meg hvertfall et par uker uten plager. Hah.. :)

Jeg kan skjønne doggy style stillingen din. Har følt trang til å henge over kjøkkenbenken eller en stolrygg, bare for å la magen henge litt vekk fra ryggen. Nei, det er mye vi skal gjennom... ;)

Det hørtes ikke særlig digg ut! Og verst at man må gå sånn til fødsel? Dere må være flinke å sette dere ned når dere merker svimmelheten da, så dere ikke skader dere :)

Jeg aner ikke hvordan det er, men siden det kommer av at livmora presser på den åra så vil jeg ikke tro det er noe som bare gir seg :( Aner ikke hvorfor noen får det sånn og andre ikke, alle må vel få dårlig plass i magen tilslutt .. :P

Æ får en mærkeli følelse når ho liksom 'presser' sæ utover..da føle æ mæ ør i hodet, litt ubehagelig.

Da strekker hu seg sikkert, og presser innover samtidig. Det er veldig ubehagelig, har opplevd det i butikken to ganger. Jeg kjenner hu snur seg, og plutselig får jeg blodtrykksfall.

Jeg aner ikke hvordan det er, men siden det kommer av at livmora presser på den åra så vil jeg ikke tro det er noe som bare gir seg :( Aner ikke hvorfor noen får det sånn og andre ikke, alle må vel få dårlig plass i magen tilslutt .. :P
Ja en skulle tro det, men ting ligger vel litt forskjellig i kroppen vår da kanskje. Og så er jo årer sleipe som sklir unna i mange tilfeller så kanskje det skjer for noen. Vanskelig å si hvorfor det skjer noen men ikke alle.

Blir veldig uvell og kvalm når jeg ligger flatt på rygg. Så etter jm time er jeg ofte dårlig. Etter sist time måtte jeg sitte igjen der en stund før jeg gikk og turte ikke kjøre bil med en gang så satt i bilen 30 min før jeg kunne kjøre, handlingen måtte jeg droppe...

Last edited:
Huff, jeg ble sittende både på legekontoret og i bilen en stund selv.. legen ville kjenne etter om hodet lå ned, og det er første gang noen har trykket og tatt "hardt" i magen min etter jeg ble gravid, jeg tenkte kanskje det kunne være derfor jeg ble så uvel og holdt på å gå i bakken. At legen enten dytta babyen mot åra, eller at den kanskje vrei seg etterpå. Likte ikke å bli forstyrra der inne kanskje ;) Hehe

Sniker fra April :-) Har hatt det på akkurat samme måte, ble skikkelig dårlig på UL en gang blant annet.. Det går bra å ligge på ryggen hvis jeg har litt puter under, også går det mye bedre nå etter at magen er sunket :-D

Flere som sliter med at livmor presser på hovedåra? Opplevde at jeg holdt på å svime av på kontroll hos legen i dag, måtte ligge ned i lang tid - men ikke før jeg la meg over på venstre side (høyre hadde null effekt) gikk det bort. Men det var kun til jeg kom ut i bilen og satt "bakoverlent" igjen. Sånn har det vært av og på i hele dag, så har for det meste liggi på venstre side i dag... Ekstremt ubehagelig opplevelse å være så svimmel, så lenge! Vanligvis går det fort vekk under blodtrykksfall osv :S kaldsvetta og skalv.. Hadde det ikke vært for at den lille i magen sparker som bare det i ettermiddag, så hadde jeg ringt etter en sjekk av både meg og hu nå! Ekkelt... Håper ikke det skal fortsette sånn i 9 uker. Har gått fint å ligge på ryggen hittil, men aldri om jeg tør det etter jeg lå på den harde benken i dag!
Man skal jo ikke ligge på rygg etter uke 28, for da er baby så stor og tung at dette kan skje.
Ligge på siden for å unngå dette. :-)
Vet ikke hvordan det er å ligge bakoverlent?

Back
Topp