Vendingsforsøk

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Augustlykke 2022 ❤️
Noen som har fått utført vendingsforsøk ved seteleie og som vil dele sine erfaringer med meg? Hvor gjorde du det? Følte du deg trygg? Var det vondt?

Jeg hadde ytre vending etter igangsettelse på sykehuset (ballongen «poket» hodet så hun fikk snudd seg, og endte opp med å ligge med en fot ned).:wacky: Jeg var redd for at det skulle gjøre vondt, men hadde fått epidural og kjente ikke noe særlig annet enn at litt press fra dyttingen utenpå magen. Gynokologen sa det ikke skulle gjøre så vondt så lenge de ikke hadde festet seg så mye. Ble gjort på fødestuen og jeg ble godt ivaretatt og følte meg trygg hele veien. Ble gjort fordi jeg ønsket i utgangspunktet å føde vaginalt, og spurte ikke om alternativet da jeg vet det er keisersnitt da det var umulig å føde henne slik. De fikk snudd henne fort å så måtte vi vente litt før hun tilslutt fikk føttene med seg også. Endte likevel med keisersnitt men av andre årsaker.

Jeg hadde ytre vending etter igangsettelse på sykehuset (ballongen «poket» hodet så hun fikk snudd seg, og endte opp med å ligge med en fot ned).:wacky: Jeg var redd for at det skulle gjøre vondt, men hadde fått epidural og kjente ikke noe særlig annet enn at litt press fra dyttingen utenpå magen. Gynokologen sa det ikke skulle gjøre så vondt så lenge de ikke hadde festet seg så mye. Ble gjort på fødestuen og jeg ble godt ivaretatt og følte meg trygg hele veien. Ble gjort fordi jeg ønsket i utgangspunktet å føde vaginalt, og spurte ikke om alternativet da jeg vet det er keisersnitt da det var umulig å føde henne slik. De fikk snudd henne fort å så måtte vi vente litt før hun tilslutt fikk føttene med seg også. Endte likevel med keisersnitt men av andre årsaker.
Takk for at du delte din erfaring! :)

Var gjennom et vendingsforsøk ved SUS for noen år siden. CTG i ca 30 min før og etter, og de monitorerte via ultralyd underveis. Satt for godt fast og fikk ikke snudd. Var ganske vondt, men gikk greit å puste seg gjennom det. Følte meg trygg hele tiden :)

Ikke for å skremme deg, men for meg var det helt forferdelig. Kasta opp og selv etter tre forsøk fikk de ikke til å snu henne. Enda i halv-akutt ks da hun ble stresset av det. Det sitter igjen og har sagt at jeg ikke ønsker det denne gangen, og får planlagt ks om han ikke snur seg.

Men dette er veldig individuelt.

Jeg følte meg trygg og godt ivaretatt før, under og etter vendingsforsøk. Hadde jordmor, jordmorstudent og fire (!) fødselsleger tilstede, ctg før og lenge etterpå, og overvåkning av fosteret underveis. Det ble satt veneflon i hånda i forkant. Selve forsøket ble gjort på mine premisser, og de stoppet med en gang jeg sa det var nok. Det var sterkt ubehagelig til vondt da de prøvde å «løfte» fosteret opp fra bekkenet. Har hatt osteopat-behandling i bekkenområdet i etterkant og det var like vondt.

Forsøket fungerte ikke her, men jeg ville prøvd det igjen om der blir aktuelt.

Takk for at dere deler, både gode og dårlige erfaringer! Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til et forsøk, kanskje spesielt fordi jeg er så redd for hun i magen etter en lang og kronglete vei. Men de sier de vil sørge for trygghet, om det blir aktuelt. Jeg håper hun snur seg da … Har noen uker på seg, heldigvis.

Takk for at dere deler, både gode og dårlige erfaringer! Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til et forsøk, kanskje spesielt fordi jeg er så redd for hun i magen etter en lang og kronglete vei. Men de sier de vil sørge for trygghet, om det blir aktuelt. Jeg håper hun snur seg da … Har noen uker på seg, heldigvis.
Du MÅ ikke forsøke vending, det er 100% opp til deg. Når er det snakk om forsøk?

Det finnes enkle øvelser du kan gjøre hjemme også, som kan hjelpe babyen med å snu seg, jeg mener det er en IG-profil som heter Spinning Babies som har noen tips.

Du MÅ ikke forsøke vending, det er 100% opp til deg. Når er det snakk om forsøk?

Det finnes enkle øvelser du kan gjøre hjemme også, som kan hjelpe babyen med å snu seg, jeg mener det er en IG-profil som heter Spinning Babies som har noen tips.
De skal gjøre en vurdering om 2 uker. Men kan se på Spinning Babies og se om det er noe jeg kan få gjort selv. Takk for tips! For øvrig kjenner jeg flere der baby har snudd seg i uke 38 eller faktisk etter at planlagt KS er bestemt pga seteleie. Så har et håp om at hun her også skal snu seg til slutt. Er bare 34+2.

De skal gjøre en vurdering om 2 uker. Men kan se på Spinning Babies og se om det er noe jeg kan få gjort selv. Takk for tips! For øvrig kjenner jeg flere der baby har snudd seg i uke 38 eller faktisk etter at planlagt KS er bestemt pga seteleie. Så har et håp om at hun her også skal snu seg til slutt. Er bare 34+2.
Ja, da er det jo en del tid igjen til termin. Her ble det oppdaget i uke 36, var på kontroll på sykehuset i uke 37 og vendingsforsøk samme uka. Han satt bom fast, var ikke snakk om å få rikka på ham (han er like sta 1,5 år senere, aner ikke hvor han har det fra. ).

Lykke til med avgjørelser, eventuelle forsøk og fødsel!

Ja, da er det jo en del tid igjen til termin. Her ble det oppdaget i uke 36, var på kontroll på sykehuset i uke 37 og vendingsforsøk samme uka. Han satt bom fast, var ikke snakk om å få rikka på ham (han er like sta 1,5 år senere, aner ikke hvor han har det fra. ).

Lykke til med avgjørelser, eventuelle forsøk og fødsel!

Tusen takk! Frøkna mi har hatt seteleie hele veien, så de mener at sjansen for at hun snur er liten, men jeg lever allikevel i håpet noen uker til :-)

Jeg gikk inn for å foreslå spinning babies selv, haha..
Er enda noen uker, og er lov å håpe! :)
Finnes tilfeller hvor baby snur seg i siste liten, selv om de har vært andre veien hele tiden. Krysser fingrene !

Back
Topp