Tillea

Glad i forumet
Septemberlykke 2021
Oktoberfest 2024 ❤️
Er 37+1 i dag og lillegutt er fremdeles i seteleie. Jeg er motivert for en setefødsel fremfor keisersnitt hvis dette går, men vil som de fleste andre foretrekke en fødsel i hodeleie.
Var i dag på sykehuset og snakket om fødsel + evt vendingsforsøk. De mener vending ikke vil bli vellykket pga jeg selv lå i seteleie, mengden fostervann (relativt normal), hans størrelse (normal) og at det ikke er vits når man er motivert for setefødsel å styre med det sa de. Jeg sitter med en følelse av at de har mye å gjøre og derfor ikke anbefalte det og er derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Satt opp time førstkommende fredag, men kan alltids trekke meg.
Lurer derfor på:
Har noen forsøkt vending? Ble det da anbefalt eller ikke? Var det vellykket? Ville dere forsøkt igjen?
Andre erfaringer settes også stor pris på :)
 
Gjennomførte vendingsforsøk, husker ikke lenger i hvilken uke men tror det var 38+. Det ble anbefalt av fødselslege da det ble oppdaget noen dager i forveien. Jeg hadde hele tiden mulighet til å trekke meg. Han ble estimert til å være noen få prosent større enn gjennomsnitt (typ 2-3%) og mengden fostervann var normal. Han hadde antakelig ligget lenge i sete. Det ble ikke snakk om hvordan jeg lå da jeg ble født, men siden du nevner det lå jeg også i seteleie og ble forløst med keisersnitt.

Vendingsforsøket ble ikke vellykket, men jeg er glad jeg prøvde likevel.

Var innstilt på vaginal fødsel og ble sendt videre til CT av bekken, samt relativt hyppig vekstestimering (ca en gang i uka). Bekken var ok, vekst viste fremdeles bare 2-3% pluss. Om han bikket 4 kg fikk jeg ikke lenger velge og det ville bli keisersnitt. Var på kontroll 39+6 hvor vi avtalte å diskutere igangsetting 40+4.

Gutten vår kom til verden 40+3 med rompa først. Fikk epidural når jeg ønsket det. Lang fødsel og hard pressfase hvor jeg trengte all hjelp jeg kunne få. Ofte blir hodet forløst med tang, men her kom han av seg selv. Ble klippet og revnet en del, så måtte sy i etterkant. Men alt i alt veldig fornøyd med å ha født vaginalt. Om det blir aktuelt kan jeg godt føde vaginalt igjen selv om det er seteleie.
 
Min eldste holdt seg konsekvent i seteleie i flere måneder, men i uke 37 snudde han seg plutselig og lå fint med hodet ned før han ble født 38+0

Det ble ikke snakket om vendingsforsøk, men jordmor trodde nok at hun hadde litt mer tid før det skulle bli fødsel.
 
Hvordan gikk det? Gjennomførte du vendingsforsøk?

Her utførte vi vending i uke 37+0, vellykket og hadde definitivt gjort det igjen. Lillegutt var 19% over snitt, normal mengde fostervann. Holdt seg i hodeleie og hadde normal vaginal hodefødsel.
 
Back
Topp