Vendingsforsøk

Min første snudde seg til hodeleie i uke 39. Dette var ifølge legene svært uvanlig så jeg hadde forberedt meg på setefødsel. Jeg snakket mye med jordmor og googlet masse, og da fant jeg ut at det er veldig mange som har hatt fine fødselsopplevelser selvom barnet lå i seteleie:) Min jordmor sa at det er hode som er størst uansett hvordan barnet ligger. Noe av "problemet" med setefødsel er at barnets rumpe som stanger mot bekkenet er mykere enn hodet og dette kan føre til at pressriene ikke blir like sterke. Det er også større sjanse for å måtte bruke vakuum el og lavere terskel for keisersnitt. Det er flere med på fødselen og både barn og mor blir fulgt opp tettere ved setefødsel.

Mitt problem er at hvis jeg skal ha setefødsel må jeg bytte sykehus til et som har mye lengre reisevei, og det har jeg heller ikke så lyst til...

Mitt problem er at hvis jeg skal ha setefødsel må jeg bytte sykehus til et som har mye lengre reisevei, og det har jeg heller ikke så lyst til...
Det skjønner jeg godt. Man vil liksom ikke sitte/ ligge i bilen med veldig vondt... Jeg er heldig som har kort vei uansett. Du skulle hatt sånn luksus fødecaravan/ -buss vet du så kunne dere lounget der til de ville ta i mot på føden hi hi :-)

Storesøster lå i seteleie og prøvde snuing, synes det var litt ubehagelig, men ikke vondt, og de passet godt på med ultralyd og ctg. Hun ville ikke snu seg selvom hun ikke var festet. Var bare hodet de fikk flyttet på, så de avbrøt forsøket etter en stund. Jeg valgte å prøve og føde fordi jeg ikke ønsket keisersnitt. Under fødselen gikk det veldig fort, kom inn med ambulanse klokka 23, etter vannavgang en halvtime før. Da hadde jeg 4 cm, ble sjekket en halvtime senere med fortsatt 4 cm, og de mente det kom til å ta veldig lang tid, så utsatte epidural, etter 20 min var det full åpning, men hun kom da ut med føttene, og det ble katastrofesnitt. Det verste med fødselen var at jeg måtte ligge på ryggen hele tiden fordi de overvåker med ultralyd, noe jeg synes var veldig ubehagelig. Håper du finner ut av hva som er best for deg :)

Storesøster lå i seteleie og prøvde snuing, synes det var litt ubehagelig, men ikke vondt, og de passet godt på med ultralyd og ctg. Hun ville ikke snu seg selvom hun ikke var festet. Var bare hodet de fikk flyttet på, så de avbrøt forsøket etter en stund. Jeg valgte å prøve og føde fordi jeg ikke ønsket keisersnitt. Under fødselen gikk det veldig fort, kom inn med ambulanse klokka 23, etter vannavgang en halvtime før. Da hadde jeg 4 cm, ble sjekket en halvtime senere med fortsatt 4 cm, og de mente det kom til å ta veldig lang tid, så utsatte epidural, etter 20 min var det full åpning, men hun kom da ut med føttene, og det ble katastrofesnitt. Det verste med fødselen var at jeg måtte ligge på ryggen hele tiden fordi de overvåker med ultralyd, noe jeg synes var veldig ubehagelig. Håper du finner ut av hva som er best for deg :)

Ja velger å ikke tenke så mye på det nå siden det er numigheter for at han har snudd seg selv... Får sjekket det om et par uker og da får vi ta en avgjørelse på hva vi gjør :) blir nok sikkert greit, men har så veldig lite lyst til å kjøre i to timer for å komme på et ukjent sykehus, noe jeg må om vi skal føde normalt og han ligger i seteleie...

Med barn nr.2 var jeg til vending i uke 37,pga.seteleie!
Han snudde seg tilbake i løpet av natten,men kom med hodet først til fødsel!;)

Nå ligger mitt 4.barn i tverrleie og de vil vurdere vendingsforsøk...
Jeg hadde ingen behagelig opplevelse med vendingen,så håper naturen ordner opp selv! :)

Føder heller i seteleie enn med keisersnitt,men ingen barn er enda født i tverrleie!!! Haha...:)

Jeg hadde ingen behagelig opplevelse med vendingen,så håper naturen ordner opp selv! :)

Føder heller i seteleie enn med keisersnitt,men ingen barn er enda født i tverrleie!!! Haha...:)

Hva er årsaken til at du heller velger å føde i seteleie framfor keisersnitt? Er det mer skånsomt for lille? Eller fordi det ikke tar fullt så lang tid å komme seg etter fødsel, eller?

Hva er årsaken til at du heller velger å føde i seteleie framfor keisersnitt? Er det mer skånsomt for lille? Eller fordi det ikke tar fullt så lang tid å komme seg etter fødsel, eller?

Godt spørsmål...

Jeg har født tre barn før og med én turbo på 18.mnd her hjemme,klarer jeg ikke å se for meg at jeg skal ta det med ro og la såret gro,ingen tunge løft og kanskje en lang helende prosess-midt i en ellers hektisk hverdag! ;)

Satser selvfølgelig på at 4.barn kommer som "bestilt"! :)

Godt spørsmål...

Jeg har født tre barn før og med én turbo på 18.mnd her hjemme,klarer jeg ikke å se for meg at jeg skal ta det med ro og la såret gro,ingen tunge løft og kanskje en lang helende prosess-midt i en ellers hektisk hverdag! ;)

Satser selvfølgelig på at 4.barn kommer som "bestilt"! :)

Skjønner... Dette er første her da så ingen andre små å ta hensyn til... Men akkurat det biten med at det tar lengre tid å komme seg etter et keisersnitt er det jeg tenker på også... Men så var det det der med å måtte på et helt fremmed sykehus også da, om det skulle bli setefødsel...

Her også ligger baby i tverrleie og det er nr 4:)
Har hvert hos jordmødre men ikke noe snakk om hva som må gjøres. Skal til overlege for å snakke om igangsetting så da håper jeg at han sier noe om at den lille ligger i tverrleie. Hvis han ikke har flytta seg til da. :)

Skjønner... Dette er første her da så ingen andre små å ta hensyn til... Men akkurat det biten med at det tar lengre tid å komme seg etter et keisersnitt er det jeg tenker på også... Men så var det det der med å måtte på et helt fremmed sykehus også da, om det skulle bli setefødsel...

Du blir helt sikkert tatt godt vare på ved et evt.nytt sykehus også!:)
Dessuten vil du være helt oppslugt i den lille nye når den først kommer,så du vil helt glemme omverdenen! ;)

Masse lykke til og gratulerer! :)

Her også ligger baby i tverrleie og det er nr 4:)
Har hvert hos jordmødre men ikke noe snakk om hva som må gjøres. Skal til overlege for å snakke om igangsetting så da håper jeg at han sier noe om at den lille ligger i tverrleie. Hvis han ikke har flytta seg til da. :)
Oi,så rart og artig på samme tid! ;)

Tror vi bare må ta tiden (som forøvrigt er ganske kort nå) til hjelp!?
Jeg bor i Danmark og mann gjør ting litt annerledes her enn i Norge,så jeg er usikker på "alt" egentlig,med tanke på hvordan "siste skudd på stammen" har tenkt seg å komme til verden!;)

Masse lykke til med fødsel,fjerdemann og store søsken!:)

Du blir helt sikkert tatt godt vare på ved et evt.nytt sykehus også!:)
Dessuten vil du være helt oppslugt i den lille nye når den først kommer,så du vil helt glemme omverdenen! ;)

Masse lykke til og gratulerer! :)

Takk for det :)
Og Joda, blir nok tatt godt vare på og det er et sykehus med barneavdeling og barneleger så sånn sett er det jo nesten tryggere, men avstanden blir veldig stor... Men det ordner seg nok :)

Jeg kom meg faktisk raskere med keisersnitt enn fødsel - tenker da mest på underlivet (blødning, ubehag, inkontinens osv osv)! ;) Det var med nr 1, og innen mannen begynte å jobbe igjen følte jeg meg finfin! Litt annerledes hvis det skjer nå med 2 små til å ta vare på.. :p
Håper på vanlig fødsel likevel da - noe med opplevelsen å få babyen rett på brystet:) ❤️

Back
Topp