Vendingsforsøk

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Noen som har erfaring med vending av baby i magen fra tidligere?

På siste kontroll for en uke siden hadde lille snudd seg med rompa opp... Han har hele veien ligget med hode nede fram til nå. Legen mente det var sjanser for at han snudde seg selv, men om det ikke skjer vil de forsøke å vende han i uke 36+... Hvis det ikke går blir det keisersnitt eller setefødsel, men da på et annet sykehus... Noen som har vært gjennom en slik vending?

Jeg trodde ikke de gjorde sånt lengre, da det kan stresse babyen. :o

De forsøkte det på ei venninne (5 år siden), men babyen var da for stor/ var for sent og ble keisersnitt.
Ikke så behagelig, men hun ville gjerne føde vaginalt så de gjorde et forsøk...

Jeg trodde ikke de gjorde sånt lengre, da det kan stresse babyen. :o

Jeg aner ikke.... Fikk beskjed om at de ville prøve da vi var til ul/vekstestimering sist... Snakket med jordmor om det etterpå og også hun snakket som om det var veldig vanlig...?? Vet ikke om jeg kan si at jeg ikke vil om han ikke har snudd seg da... Men da blir det keisersnitt... Hvis jeg skal ha setefødsel på jeg på et annet sykehus igjen... Vært så mye usikkerhet rundt fødsel og hvilket sykehus jeg kan føde at jeg nesten føler meg litt utrygg :(

Da jeg gikk gravid sist (2013) var en venninne av meg gravid samtidig. Der ble ungen snudd uten problem litt før termin :) Det er en vanlig prosedyre ettersom jeg forstår, men mulig litt ubehagelig... Legen skal jo ikke gjøre noe som er farlig for deg og baby! Det går sikkert kjempegodt :)

Jeg aner ikke.... Fikk beskjed om at de ville prøve da vi var til ul/vekstestimering sist... Snakket med jordmor om det etterpå og også hun snakket som om det var veldig vanlig...?? Vet ikke om jeg kan si at jeg ikke vil om han ikke har snudd seg da... Men da blir det keisersnitt... Hvis jeg skal ha setefødsel på jeg på et annet sykehus igjen... Vært så mye usikkerhet rundt fødsel og hvilket sykehus jeg kan føde at jeg nesten føler meg litt utrygg :(
Han har jo enda god tid til å snu seg da. :) er vel ikke før etter uke 36 at de blir liggende i den stillingen de da er i? Tror jeg :p

Min snur seg iallfall daglig enda han, selv om det absolutt ikke er plass til det. ;)

Han har jo enda god tid til å snu seg da. :) er vel ikke før etter uke 36 at de blir liggende i den stillingen de da er i? Tror jeg :p

Min snur seg iallfall daglig enda han, selv om det absolutt ikke er plass til det. ;)

Joda, skal til kontroll i uke 36+... Husker ikke helt hvor langt :) om to uker ca så han kan jo snu seg... Og legen mente det kanskje var store sjanser for det også siden han hadde ligget andre veien hele tiden fram til nå... Jeg tror kanskje han har snudd seg igjen allerede, men er litt usikker...

Prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke så mye angående at de ikke gjør det lenger, men selvfølgelig en hel del angående mulige komplikasjoner... Og har ikke så veldig lyst kjenner jeg... Får bare håpe han ligger riktig veien ved neste kontroll :)

Joda, skal til kontroll i uke 36+... Husker ikke helt hvor langt :) om to uker ca så han kan jo snu seg... Og legen mente det kanskje var store sjanser for det også siden han hadde ligget andre veien hele tiden fram til nå... Jeg tror kanskje han har snudd seg igjen allerede, men er litt usikker...

Prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke så mye angående at de ikke gjør det lenger, men selvfølgelig en hel del angående mulige komplikasjoner... Og har ikke så veldig lyst kjenner jeg... Får bare håpe han ligger riktig veien ved neste kontroll :)
Krysser fingrene!

Hvor kjenner du sparkene nå da?

Jeg kjenner sparkene nedover mot blæra, lysken og nesten så han sparket seg ned livmorhalsen når han ligger med rumpa ned. Også stanger hodet mot ribbeina som en diger kul.
Når han ligger med hodet ned kommet de kraftige bevegelsene under ribbeina og øverst på magen, kan se foten hans bevege seg øverst i magen. :P

Her har jeg baby som stort sett sitter med rumpa ned, har gjort det i flere mnd nå. Av og til drister den seg til å ligge i tverrleie. Er sånn passelig pessimistisk på at den kommer til å snu seg, selv om legen på sykehuset nå på fredag (vekstestimering) bare lo av meg og sa at jeg hadde good tid. På flergangsfødende prøver de med snuing i uke 38, sa han. Jeg kjente at jeg ikke orka å ta den diskusjonen engang, synes at det høres så ekkelt ut!! Jordmora mi sa at det som ofte er ubehagelig, er ei sprøyte som vi får med ettellerannet i, som gjør at vi kan få en veldig hjertebank. Men jeg har nok googla for mye til at jeg blir trygg på hele vending-greia.. :P

Ei eg kjenner fødte akuratt i sete. Det gjekk kjempe bra :) dei prøvde og snu babyen først uten hell. Og fikk mye oppfølging. Babyen var 4,2 kg. Var estimert til 4,5 kg. Fødselen blei satt igang uka før termin. Det var lav terskel for ks da. Og alle sto klar til ks om det blei behov. Men ho fødte Nr 3 og sa ho var i like god form etter sete fødsel så med dei andre. Grunnen til at ho måtte prøve vaginal fødsel var 2 tiligere fødsler som var "lette". Men det var vist ikkje like skummelt som vi tror :) men har god tid og snu seg enda :) min baby ligger i hodeleie men han snur seg fra Høgre til venstre og har ikkje logge lenge i hodeleie. Er 34+4 og er 2 uker siden han la seg ned.

Her føder jeg så fort at det muligens blir uaktuelt med setefødsel uansett. Sist gang kom babyen på ei og ei halv pressri, med ca ti sekunds mellomrom. Litt for mye som skal kontrolleres under en setefødsel til at det blir trygt, tenker jeg.

Krysser fingrene!

Hvor kjenner du sparkene nå da?

Jeg kjenner sparkene nedover mot blæra, lysken og nesten så han sparket seg ned livmorhalsen når han ligger med rumpa ned. Også stanger hodet mot ribbeina som en diger kul.
Når han ligger med hodet ned kommet de kraftige bevegelsene under ribbeina og øverst på magen, kan se foten hans bevege seg øverst i magen. :P

Kjenner både oppe og nede i magen egentlig... Lille er veldig rolig og kjenner mest åling, ikke så mye direkte spark... Men mener at det er nederst i magen nå... Kjenner også hikkingen nederst i magen, og den var øverst når han lå andre veien... Men er mest bevegelse midt på så vanskelig å si... Lurer også av og til på om han kan ligge i tverrleie fordi han "tyter ut" på begge sider :p

Her har jeg baby som stort sett sitter med rumpa ned, har gjort det i flere mnd nå. Av og til drister den seg til å ligge i tverrleie. Er sånn passelig pessimistisk på at den kommer til å snu seg, selv om legen på sykehuset nå på fredag (vekstestimering) bare lo av meg og sa at jeg hadde good tid. På flergangsfødende prøver de med snuing i uke 38, sa han. Jeg kjente at jeg ikke orka å ta den diskusjonen engang, synes at det høres så ekkelt ut!! Jordmora mi sa at det som ofte er ubehagelig, er ei sprøyte som vi får med ettellerannet i, som gjør at vi kan få en veldig hjertebank. Men jeg har nok googla for mye til at jeg blir trygg på hele vending-greia.. :P

Jeg har googlet litt jeg også nå og det er jo aldri smart... Overhode ikke trygg på at den vendingsgreia er ok... Får se litt når den tid kommer... Enda to uker igjen :)

Har ingen erfaring selv, men har lest mye om det nå når lille har lagt på tvers og skrå noen uker.. Jeg må ærlig si at jeg er veldig skeptisk til vendingsforsøk!

De skal jobbe bra for å klare å overbevise meg til å gjøre det, om det fortsatt er skrå/tverr om noen uker...

Jeg sniker fra Mai :) men jeg var på vending med første mi i uke 37. Da lå hun i tverrleie. Fikk muskelavslappende og måtte slappe av så godt jeg kunne! Vendinga var over på 2 minutter, helt smertefritt. Baby ble sjekket med ultralyd etterpå og jeg lå en stund på ctg for å sjekke henne. Men det gikk så fint så :)

Jeg sniker fra Mai :) men jeg var på vending med første mi i uke 37. Da lå hun i tverrleie. Fikk muskelavslappende og måtte slappe av så godt jeg kunne! Vendinga var over på 2 minutter, helt smertefritt. Baby ble sjekket med ultralyd etterpå og jeg lå en stund på ctg for å sjekke henne. Men det gikk så fint så :)

Synes det høres så skummelt ut med muligheter for å sette igang fødsel, morkakeløsning osv... Men mye romstering inni der nå så kan jo hende han snur på seg etterhvert... Mistenkte i natt at han lå på tvers da, men vet ikke...

Synes det høres så skummelt ut med muligheter for å sette igang fødsel, morkakeløsning osv... Men mye romstering inni der nå så kan jo hende han snur på seg etterhvert... Mistenkte i natt at han lå på tvers da, men vet ikke...
Du blir jo fulgt opp hele tiden! De sjekker baby med ultralyd og ctg gjennom alt :)

Du blir jo fulgt opp hele tiden! De sjekker baby med ultralyd og ctg gjennom alt :)

Ja vet det... Jordmor sa de følger lille med ul under hele forsøket og også hjertelyden osv. Og man står klar for operasjon om det skulle skje noe, men synes likevel det er litt ekkelt og er redd for at det skal skje noe med lille...

Jordmor og lege kan ikke tvinge deg til noe du ikke vil. Vil du ikke at de skal forsøke å snu beibien kan du enkelt og greit si nei og så må de godta det. Pasienter har utrolig med rettigheter i Norge og det skal mye til for å ha lov til å bruke tvang på en pasient.

Jordmor og lege kan ikke tvinge deg til noe du ikke vil. Vil du ikke at de skal forsøke å snu beibien kan du enkelt og greit si nei og så må de godta det. Pasienter har utrolig med rettigheter i Norge og det skal mye til for å ha lov til å bruke tvang på en pasient.

Nei, og det er jo bra :) jeg har kun hatt en kort samtale med lege i forbindelse med UL for vekstestimering... Var på kontroll hos jordmor og fortalte der hva legen hadde sagt og hun forklarte litt mer hvordan det foregikk, men fikk ikke så mye informasjon rundt eventuelle risikofaktorer osv... Leste meg litt opp på tema etterpå og har da begynt å tenke på om jeg virkelig vil være med på det... Skal til kontroll igjen i uke 36 så får vi se om han har snudd seg :)

Min første snudde seg til hodeleie i uke 39. Dette var ifølge legene svært uvanlig så jeg hadde forberedt meg på setefødsel. Jeg snakket mye med jordmor og googlet masse, og da fant jeg ut at det er veldig mange som har hatt fine fødselsopplevelser selvom barnet lå i seteleie:) Min jordmor sa at det er hode som er størst uansett hvordan barnet ligger. Noe av "problemet" med setefødsel er at barnets rumpe som stanger mot bekkenet er mykere enn hodet og dette kan føre til at pressriene ikke blir like sterke. Det er også større sjanse for å måtte bruke vakuum el og lavere terskel for keisersnitt. Det er flere med på fødselen og både barn og mor blir fulgt opp tettere ved setefødsel.

Back
Topp