Vendingsforsøk?

Mamsen88

Flørter med forumet
Noen her som har gjort dette eller skal eller har erfaringer å dele? Tuppa ligger i seteleie så har fått time til dette i romjula, da er jeg 37 uker på vei..

Prøv litt selv først... jeg hadde ikke tillat sykehuset et vendingforsøk! De kan lett vikle seg inn i navlesnoren dersom de ikke "blir med" selv!

Stå på alle fire la magen henge og vugg frem og tilbake, gjør dette til du kjenner at det holder. Gjør dette noen gangen om dagen, ingen voldsomme bevegelser! Jeg gjorde dette og vips så snudde vesla seg selv i uke 38+4 :)

Jeg var gjennom et vendingsforsøk lille julaften. Det funka ikke, og var ganske så smertefullt. Føltes ikke skremmende i det hele tatt, men tårene spratt og bannordene hagla da det stod på som verst :-P Jeg hadde nok prøvd det igjen likevel, hvis det hadde blitt aktuelt. Nå driver jeg og veier for og imot setefødsel og ks, får bestemme selv heldigvis.

Fikk aldri tilbud om vending. Nesten så de ble litt sure og spurte om jeg ville ha KS.

Sa som det var, "at nei, hadde ingen planer om KS, men siden nr 1 var under 2,5 ved fødsel hadde det bært fint å vite om bekkenet mitt var stort nok." Ble en annen pipe i fløyta da ja :P
Jeg fødte i seteleie. Tror ikke jeg hadde vært raskere ut av senga om jeg hadde tatt ( eller måtte/fått) KS,men igjen så er vi forkjellige.

Ville nok (som jeg gjorde) undersøkt masse rundt dette med seteleie og fødsel.

Spør og grav så mye du kan. :)

Noen her som har gjort dette eller skal eller har erfaringer å dele? Tuppa ligger i seteleie så har fått time til dette i romjula, da er jeg 37 uker på vei..

Jeg prøvde vendingsforsøk, var ikke kjempe behagelig men langt ifra dridvondt, men jeg pustet med magen, fokuserte på meg selv og ikke omgivelsene. De hadde ul på hele tiden og avbrøt når den lille la seg feil under forsøket. Opplevde dette som trygt for baby i magen. Prøvde to ganger på rad, så sier noe om det ikke var super drid vondt;) og spurte om jeg kunne komme tilbake når det ikke var vellykket. Legene mente det ikke var vits. Vil anbefale deg å prøve for dagene ukene jeg gikk og vurderte ks/ setefødsel var rett og slett kibe, og valget jeg tok med ks pga seteleie var lettere å godta når jeg viste jeg hadde virkelig prøvd alt;) prøvde alle kjerringsråd jeg fant, akupentur, vendingsforsøk, mental peptalk til magen osv. Lykke til og husk de klarer å vende 50% så sjansen for å lykkes er stor;)

Jeg var gjennom et vendingsforsøk lille julaften. Det funka ikke, og var ganske så smertefullt. Føltes ikke skremmende i det hele tatt, men tårene spratt og bannordene hagla da det stod på som verst :-P Jeg hadde nok prøvd det igjen likevel, hvis det hadde blitt aktuelt. Nå driver jeg og veier for og imot setefødsel og ks, får bestemme selv heldigvis.

Sniker ifra desember. Opplevde det samme som deg ang vendingsforsøk ikke funket. Og stå i valget mellom ks og setefødsel. Var de vanskeligste dagene/ukene av hele svangerskapet. Så vett valget er vanskelig. Mange opplever setefødsel går helt fint. Selv ba jeg om ks, så hvis du lurer på noe ang ks og valget rundt dette må du bare spørre. Men husk du må leve med valget for det er bare ditt;) ville bare si at flere har vært i samme bås og h is du synes det er tøft så er det naturlig;) klem

Var faren med på vendingsforsøket eller går det greit å reise inn alene?
Har en på 2 som han helst skulle blitt hjemme med...
Hvor lang tid får du på å bestemme deg vedrørende setefødsel/keisersnitt? Første mann ble tatt med hastekeisersnitt da han kilte seg høyt i bekkenet, han var stjernekikker, så har mine tvil på at jeg klarer gjennomføre en setefødsel...

Sniker ifra desember. Opplevde det samme som deg ang vendingsforsøk ikke funket. Og stå i valget mellom ks og setefødsel. Var de vanskeligste dagene/ukene av hele svangerskapet. Så vett valget er vanskelig. Mange opplever setefødsel går helt fint. Selv ba jeg om ks, så hvis du lurer på noe ang ks og valget rundt dette må du bare spørre. Men husk du må leve med valget for det er bare ditt;) ville bare si at flere har vært i samme bås og h is du synes det er tøft så er det naturlig;) klem
Fikk du planlagt keisersnitt i forkant av termin da? Jeg endte med hastekeisersnitt sist gang, men vil helst føde vanlig denne gangen... Har ikke lyst på de 6 ukene hvor jeg ikke kan løfte noe særlig med en 2 åring i hus, synes det var det verste med keisersnittet sist gang og da hadde jeg ingen andre små hjemme...

Hos meg vil de ikke forsøke vending pga tidligere ks og hjerteformet livmor. Jeg fikk likevel klarsignal på å prøve kjærring råd, så står og vifter med rumpa i været flere ganger om dagen. Hadde vært magisk om han snudde seg av seg selv. Vil veldig gjerne gjennomføre vaginal fødsel, men får ikke lov av legene uansett å føde i sete vaginalt pga tidligere komplikasjoner og risikofaktorer. Ved storesøster ble det hastesnitt i uke 33 og jeg fikk ikke med meg noe av dagen hun ble født og de påfølgende dagene pga heftig medisinering og en kropp som var helt ferdig etter utfordringene den hadde vært igjennom (hadde alvorlig svangerskapsforgiftning og fikk kramper/eklampsianfall hjemme). Har bare ett sort hull av hele greia. Denne gangen vil jeg få med meg fødselen, men er redd for at samme følelsen fra sist dukker opp, at jeg liksom blir snytt selve opplevelsen av å føde barnet mitt selv. Det var utrolig tungt å kjenne på for meg.
Men det viktigste er vel at barnet kommer ut på en trygg og grei måte.
Poenget mitt med det som jeg har skrevet over er at det kan være lurt å reflektere over de følelsene som kan dukke opp etterpå, om du skjønner.

Lykke til med vendingsforsøk og eventuelle valg som skal tas. Premien i andre enden er helt fantastisk uansett!!!

Var faren med på vendingsforsøket eller går det greit å reise inn alene?
Har en på 2 som han helst skulle blitt hjemme med...
Hvor lang tid får du på å bestemme deg vedrørende setefødsel/keisersnitt? Første mann ble tatt med hastekeisersnitt da han kilte seg høyt i bekkenet, han var stjernekikker, så har mine tvil på at jeg klarer gjennomføre en setefødsel...

Han var med meg ja, og det syntes jeg var veldig godt. Hadde i allefall ville hatt med noen. Ble mye venting på fødestua. Ctg-registrering en halvtime før og etter, og en del venting på lege. Og så var det veldig greit å ha ei hånd og skvise da legen holdt på. Det er vel litt forskjellig hvor vondt det er, men jeg fikk ikke følelsen av at legen som prøvde på meg kunne det så veldig godt. Var totalt umulig for meg å slappe av så hardhendt som hun var, med knokene omtrent gjennom magehuden min. Det skal sies at jeg lot henne prøve tre ganger allikevel, men tredje gangen avbrøt jordmora henne ganske kjapt fordi hun syntes jeg hadde fått gjennomgå nok. Men som sagt så ville jeg prøvd igjen altså, det er veldig verdt det hvis det funker. Og sjansen er jo større hos deg hvis du er 2. gangs :-)

Fikk du planlagt keisersnitt i forkant av termin da? Jeg endte med hastekeisersnitt sist gang, men vil helst føde vanlig denne gangen... Har ikke lyst på de 6 ukene hvor jeg ikke kan løfte noe særlig med en 2 åring i hus, synes det var det verste med keisersnittet sist gang og da hadde jeg ingen andre små hjemme...

Fikk planlagt ks på før termin 8 dager før. Jeg konkluderte med at sjansen var stor for å få ks uansett siden jeg var førstegangs. Men jeg må si jeg opplever å komme meg raskt, jeg gikk de tre km hjem ifra sykehuset tre dager etter ks, lite smerter, var uthvilt da jeg fikk ks utført. Fikk pratet igjennom alt påfirhånd med kirurg, anisilegen, satt ord på det som jeg var redd for og ikke og forklart alt jeg lurte på. Tenkte planlagt ks er bedre enn haste for da er ikke kroppen utslitt. Håper selvsagt neste baby snur seg og jeg kan føde normalt da det var det jeg ville, men var for skremt for komplikasjoner for meg selv og baby... Og konkluderte å gjøre noe planlagt var bedre for meg.

Men ja en utfordring å ikke kunne løfte men tenker jeg må gå to runder og mannen og andre hjelper mye til;)

Lykke til med valget

Back
Topp