Velsignelse?

• Trådstarter Trådstarter McBaby
  • Opprettet Opprettet
M

McBaby

Guest
Hva er det? Sånn i forhold til dåp. Er det spesielle trossamfunn som har det og hva går det ut på?
Nysgjerrig....[;)]

Godt vi er flere som er uvitende! [8D]

Tror det er Pinsevenner som har velsignelse, eller er jeg helt på jordet her nå [8|]

ORIGINAL: Nåssåbjønn

lurer jeg på å[8|]

Velsignelse er i forskjellige kristne menigheter. Der de ber for barnet og familien. Veldig fint og personlig. (Kan velge å døype seg når de blir større, voksen dåp i sånn "basseng" de har i noen menigheter.)
Det er velsignelse som står i bibelen. Jesus velsignet barna- ba for dem. Dåpen er i følge bibelen for voksne, når de kan velge selv.
Dåp av barn er kommet av gammel skikk og tradisjon.

Ble noe kronglete forklaring..[8D]

ORIGINAL: pixi

Velsignelse er i forskjellige kristne menigheter. Der de ber for barnet og familien. Veldig fint og personlig. (Kan velge å døype seg når de blir større, voksen dåp i sånn "basseng" de har i noen menigheter.)
Det er velsignelse som står i bibelen. Jesus velsignet barna- ba for dem. Dåpen er i følge bibelen for voksne, når de kan velge selv.
Dåp av barn er kommet av gammel skikk og tradisjon.

Ble noe kronglete forklaring..[8D]

Ok. [:)] Men hvem er det som gjør det? Pinsevenner og baptister? (er det forresten det samme nei...)

Velsignelse blir holdt i frelsesarmeen, baptister og forskjellige menigheter, som pinsemenighet. I pinsemenighet er det forstanderen eller en predikant som holder velsignelsen..

ORIGINAL: pixi

Velsignelse blir holdt i frelsesarmeen, baptister og forskjellige menigheter, som pinsemenighet. I pinsemenighet er det forstanderen eller en predikant som holder velsignelsen..

Jeg er baptist men har aldri helt skjønt forskjellen på baptister og pinsevenner [8D] Det er i allefall nærme nok til at jeg gikk på søndagsskole og til konfirmasjon i pinsemenigheten her vi bor! Og det er forstandere som velsigner i baptistmenigheten også. [:)]

Synes det var godt forklart jeg Pixi [:)] 

Vi skal ha velsignelse på søndag og er ganske spent selv (jeg er ikke aktiv i noen menighet) for eneste velsignelsen jeg har vært i var min egen, da jeg var baby! Men selve selskapet etterpå blir jo det samme som ved en dåp da [:)]

Ble så nysgjerrig at jeg måtte gjøre litt research. [;)] (Det er sånn man blir god i Trivial Pursuit)
Fant dette på Wikipedia:

Pinsebevegelsen er en felles betegnelse på en gruppe av flere selvstendige kristne samfunn og menigheter, som følger en «bibeltro» (i betydningen bokstavtro) kristen lære. Disse utgjør ikke én organisert enhet. Troende dåp (Det baptistiske dåpssyn) og åndsdåp (dåp i Den Hellige Ånd) regnes som kjennetegn på pinsebevegelsen. Dette oppfattes som den store forskjellen mellom pinsevenner og for eksempel lutheranere. Ordet "pinsebevegelsen" er et paraplybegrep for alle kirkesamfunn og selvstendige menigheter som bekjenner seg til disse synspunktene.

Back
Topp