Velopdragne unger...

jeg har bodd i frankrike og det er helt noe annet enn "våre" barn

Kallenavn** skrev:
http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Mer-om-oppdragelse/Oppskriften-pa-veloppdragne-barn/

Jeg hadde ihvertall ALDRI latt min baby på bare noen mnd gråte alene i sengen. 

Men nå var det jo ikke snakk om å la babyen bare ligge der og gråte seg ihjel. Leste du det som sto? Man trenger ikke sprette opp så snart babyen lager litt lyd, man kan se det an og kanskje roer den seg igjen på egenhånd, ellers går man og sjekker hva det er.

giggsy skrev:

Kallenavn** skrev:
http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Mer-om-oppdragelse/Oppskriften-pa-veloppdragne-barn/

Men nå var det jo ikke snakk om å la babyen bare ligge der og gråte seg ihjel. Leste du det som sto? Man trenger ikke sprette opp så snart babyen lager litt lyd, man kan se det an og kanskje roer den seg igjen på egenhånd, ellers går man og sjekker hva det er.

sliik jeg tolket det også
Jeg gikk ikke med en gang jeg hørte ungen lage lyder eller ga et knyst fra seg, pleide å se ann litt med om de roet seg selv før jeg gikk inn.Roet de seg ikke løpet av e halvt min så gikk jeg å roet de eller tok de opp. En kjenner jo ofte sitt barn på hvordan de lager lydene om det er noe galt eller ikke

Det er vel snakk om frihet med grenser versus detaljstyrt oppdragelse. Tror nok dette med soving natta gjennom er mer individuelt enn hva denne artikkelen fremlegger det som, men det er min personlige mening.

Synes denne var fin:
"Druckerman konkluderer med at det at tanken om å la barna få gjøre det de selv vil, har gått for langt. Hun gir eksempel på et barn amerikanskfødt barn som skal i hennes datters fireårsdag. Ungen dukker opp med to gaver – en til bursdagsbarnet, og en til seg selv. Barnets mor klarte nemlig ikke å si «nei» da de var i lekebutikken."

Jeg kjenner flere familier der søsknene til bursdagsbarnet får lov til å være med og åpne pakkene til bursdagsbarnet, for hvis ikke er det urettferdig ikke sant? ;)

bondekone skrev:

giggsy skrev:

Kallenavn** skrev:

sliik jeg tolket det også
Jeg gikk ikke med en gang jeg hørte ungen lage lyder eller ga et knyst fra seg, pleide å se ann litt med om de roet seg selv før jeg gikk inn.Roet de seg ikke løpet av e halvt min så gikk jeg å roet de eller tok de opp. En kjenner jo ofte sitt barn på hvordan de lager lydene om det er noe galt eller ikke

en ting er å ikke la en nyfødt baby ligge å gråte - men når ungen er 1 og 2 og 3 og 4 år og fremdeles klarer ikke foreldrene å sette grenser fordi de tror det er det beste for barna. grenser gir mer trygghet enn ettergivenhet. og i tillegg er søvn såppas viktig at man som voksen bør ta ansvaret for det. små barn har ikke forutsetningene for å velge alt selv - de voksne må bestemme til barnets beste.

Back
Topp