Velling

Trultelura

Forelsket i forumet
Heisann.
Tenker å begynne med velling til junior nå, og lurer på om dere kan dele erfaringer på godt og vondt, også hadde jeg blitt veldig glad om dere kan fortelle litt om hvordan dere lager vellingen og hva dere bruker og hvilke blandingsforhold [emoji16]
Gjerne også hvilke mengder dere begynte med!

Hei!
Staten anbefaler ikke velling som næring til de små lengre :-)
Start heller opp med grøt og annen mat :-)

Hva er det som gjør at pupp og mme ikke holder? Uro er ganske vanlig i den perioden, men hvis vektøkning er bra og baby har 5-6 våte bleier i døgnet er ikke matinntaket grunnen :) Husker min våknet i et kjør den tida eksempelvis, jeg tror jeg så dobbelt i perioder :p Men vekta og bleiene var fine, vi fullammet til 6 mnd og oppvåkningene stabiliserte seg. Fast føde hadde ihvertfall ingenting med saken å gjøre :) Nå som han er 19 måneder ser jeg et tydeligere mønster i det, uro og oppvåkninger har hatt med utvikling å gjøre, når han har lært seg "store" ting, eksempelvis rulling, krabbing, å gå, så blir det mer uro, barnehagestart var et helsike med oppvåkninger eksempelvis. Tenner påvirker for mange, min har ikke merket så mye til det før nå når han fikk 3 jekser og to hjørnetenner på likt.

Så med mindre det er stagnerende vekt/tørre bleier kan du ta det helt med ro med fast føde, hovednæringen skal helst være melk (morsmelk eller mme), helt til de er 12 måneder, fast føde skal være et tillegg, og fokus bør være på smaksopplevelser, spiseteknikk og matglede, ikke på kalorier inn :) Går baby dårlig opp i vekt derimot må man nok tenke annerledes, da ville jeg tatt det med HS :)

4 mnd og det virker ikke som pupp og mme holder. Fullammer og gir mme på kvelden.

Det Klussedull sa. ;)

Det er forøvrig delamming hvis babyen også får mme, men det er ikke sikkert mme'en er nødvendig, ei heller fast føde. :)
Les om "Kveldsuro" på Ammehjelpen.no, og utsette fast føde om du kan. :)

Back
Topp