Velling

Mammadrømmen

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Noen som har startet med det? Og hvor gammel var barnet?

Her en min gutt 3,5 mnd i morgen. Han får bare mme og den siste tiden har han vært sutrete og utilpass, mistenker at det kan være fordi han ikke spiser seg helt mett. Han spiser 5 måltid i døgnet på 200 ml, men har begynt å drikke tom flaskene sine uten at jeg har økt på. Etter etter råd fra HS for at døgnmengden ikke skal overstige 1 liter.

Jeg er ikke komfortabel med å gi barnet mitt mindre mat enn han vil ha, spesist da han ligger bare akkurat på gjennomsnittet når det gjelder vekt, men HS sier at velling er fortidlig. Jeg ga han 210 ml i sta, og da hadde jeg for første gang på lenge en fornøyd gutt etter mat :-D

Hva ville du gjort? Tips og råd taes imot med STOR takk!

Syns ihvertfall han skal få til han er mett! Som du selv sier så merket du at han var fornøyd med 210 og du kjenner han best! Mente HS at du ikke skulle begynne med velling uansett om han drikker mer enn 1 L? Vi har nå begynt å ha noen ts grøt i MME i En flaske om dagen, vi lager 180 ml (blir vel 200 ferdiglaget) og han får 5-6 ggr om dagen men merker også her at han krever mere . Han er litt over 3,5 mnd. Så kommer nok til å lage 210 til hvert måltid snart. Syns disse Hs er merkelige....hun mente at vi slavisk skulle følge anbefalningene på NaN pakkene da det er "det som er rett". Men skal man unnlate gi mat til babyen er mett da? Uff

Ser mange har gått bort fra 1 liters grensen, så jeg ville ha økt på med mme. Eventuelt starte med litt grøt om et par uker.

Ja jeg gir velling hver kveld :-)
Men det gjør ikke noe forskjell utenom at vekten blir vedlikeholdt istedenfor og gå nedover.

Syns ihvertfall han skal få til han er mett! Som du selv sier så merket du at han var fornøyd med 210 og du kjenner han best! Mente HS at du ikke skulle begynne med velling uansett om han drikker mer enn 1 L? Vi har nå begynt å ha noen ts grøt i MME i En flaske om dagen, vi lager 180 ml (blir vel 200 ferdiglaget) og han får 5-6 ggr om dagen men merker også her at han krever mere . Han er litt over 3,5 mnd. Så kommer nok til å lage 210 til hvert måltid snart. Syns disse Hs er merkelige....hun mente at vi slavisk skulle følge anbefalningene på NaN pakkene da det er "det som er rett". Men skal man unnlate gi mat til babyen er mett da? Uff

Ja, hun mente at hvis vi oversteg literen så skulle jeg tilby han mindre mat! :-( Der er for meg helt hårreisende! "Heldigvis" var det ikke vår faste HS vi var til, hun forstår meg litt bedre så skal ta det opp igjen på 4 mnd. Men han skal i hvertfall få 210 fra nå av, det er jo ikke alltid han spiser opp.

Her spiser lillen 200 ml til frokost, brunsj, lunsj og middag, og 235ml til kvelds. Det er det han vil ha, så da får han det;) Har så vidt begynt med smaksprøver nå.

Bare et spørsmål: hvorfor begynne med velling istedet for feks grøt?:)

Her spiser lillen 200 ml til frokost, brunsj, lunsj og middag, og 235ml til kvelds. Det er det han vil ha, så da får han det;) Har så vidt begynt med smaksprøver nå.

Bare et spørsmål: hvorfor begynne med velling istedet for feks grøt?:)

Nei jeg vet ikke hvorfor, hehe, tenker at det er en lettere måte å få det i seg på...? Spesielt iforhold til å begynne nå, men hvis vi venter til 4 mnd så kommer vi til å begynne med grøt :-)

Vet heller ikke hvorfor. Men hs her anbefalte start med velling i stedet for grøt/grønsaker når lillegutt blir 4 mnd. På 3 mnd kontrollen spurte jeg hva jeg skulle gjøre med at lillegutt drakk for mye mme. Somregel 7 måltider. Ikke alltid han drakk opp alt, men reknet meg til at han drakk ca 1,2 liter. Hun sa at det gjorde ingenting at han fikk mer enn 1 liter. At han nok bare hadde behov for det. Så jeg har verken før det eller etterpå holdt tilbake på mengden.

MEN så økte det bare mer og mer. Så det ble nesten 1,5 liter per dag. Da valgte jeg for ca 1 uke siden å prøve å se om velling kunne hjelpe. Fikk først 1 velling flaske om morningen noen dager og nå får han og på kvelden. Han har nå ca 6 måltid per dag, men somregel drikker han ikke opp alt per måltid mme. Så nå er vi vel nede i ca 1-1,1 igjen.

Men han har hatt ekstremt med bæsjebleier etter vi startet med velling. Fra ca 1 til dagen opp til 7 og 8 stk per dag. Nå ser det ut til å muligens minke igjen. Har "bare" vært 5-6 med bæsj hver dag dei siste 2 dagene. Så håper det er på vei til å stabilisere seg igjen. Bortsett fra at han ble litt sår i stumpen dei dagene med 7 og 8 bleier, så virker han ikke plaget utenom alle bleiene.

Begynnte når han var 3,5 mnd. Så tyvstartet litt. 4 mnd om 1 uke. Og syns allerede valga om hva som er best for min store lillegutt er vanskelige :-P hehe

Vet heller ikke hvorfor. Men hs her anbefalte start med velling i stedet for grøt/grønsaker når lillegutt blir 4 mnd. På 3 mnd kontrollen spurte jeg hva jeg skulle gjøre med at lillegutt drakk for mye mme. Somregel 7 måltider. Ikke alltid han drakk opp alt, men reknet meg til at han drakk ca 1,2 liter. Hun sa at det gjorde ingenting at han fikk mer enn 1 liter. At han nok bare hadde behov for det. Så jeg har verken før det eller etterpå holdt tilbake på mengden.

MEN så økte det bare mer og mer. Så det ble nesten 1,5 liter per dag. Da valgte jeg for ca 1 uke siden å prøve å se om velling kunne hjelpe. Fikk først 1 velling flaske om morningen noen dager og nå får han og på kvelden. Han har nå ca 6 måltid per dag, men somregel drikker han ikke opp alt per måltid mme. Så nå er vi vel nede i ca 1-1,1 igjen.

Men han har hatt ekstremt med bæsjebleier etter vi startet med velling. Fra ca 1 til dagen opp til 7 og 8 stk per dag. Nå ser det ut til å muligens minke igjen. Har "bare" vært 5-6 med bæsj hver dag dei siste 2 dagene. Så håper det er på vei til å stabilisere seg igjen. Bortsett fra at han ble litt sår i stumpen dei dagene med 7 og 8 bleier, så virker han ikke plaget utenom alle bleiene.

Begynnte når han var 3,5 mnd. Så tyvstartet litt. 4 mnd om 1 uke. Og syns allerede valga om hva som er best for min store lillegutt er vanskelige :-P hehe
Koss lage du vellinga? :)

Jeg lager det med 200 ml mme og 2 sånne mme skeier med grøtpulver.
Så då kan eg berre putte litt grøtpulver oppi mm når den er varm? Blir den tjukk eller tynn? Har 60ml med mm som eg tenkte å lage velling av seinere i dag...:)

Så då kan eg berre putte litt grøtpulver oppi mm når den er varm? Blir den tjukk eller tynn? Har 60ml med mm som eg tenkte å lage velling av seinere i dag...:)

Vertfall slik jeg fikk det forklart og gjør. Bare les på pakken med grøtpulver hvor mye som liksom skal lage grøt. Sånn du ikke ender med for mye i :-) for ene pakken skal ha 1 dl pulver til 1 dl vann, mens den andre skal ha 4 ss pulver til 1 dl vann. Jeg ser vertfall for meg at 4 ss er mindre enn 1 dl. Så da må det jo forskjellig mengde i velling og. Sånn jeg lager den så er den enda ganske flytende, men ser jo at den er litt tykkere i konsistensen. Så jeg bruker 4 mnd tut på flaskene med velling i stedet for 2 mnd tuten som han bruker på mme. For han slet med å få det ut den mindre tuten :-)

Hvilken grøt bruker dere? Type sånn "vanlig" babygrøt med f.eks banansmak eller hva det sto på pakken? Er det lurt å starte med mm istedenfor vann? Har ikke så veldig mye mm på lager i fryseren, men kan jo alltids starte å pumpe litt.

Babyen min er fire mnd og en uke, og har virket veldig tilfreds hittil. Tror hun er i et utviklingssprang fordi hun er litt sutrete og våkner litt om natten (bare en gang for mat, resten smokk). Vet ikke om det kan bety at hun trenger mer mat eller at det bare er dette spranget. Anyway, lurte egentlig bare på hvilken grøt! :P

velling skal være tynt nok til å drikkes av flaske :) og lages av vanlig grøtpulver - såvidt jeg har blitt fortalt.
prøvde selv velling da mini ikke virker å bli mett av mm.. han sovner bare å vil ha mat 1t etterpå igjen.. mme virket det ikke som han ble mettere av heller..
MEN lille her er bare 3mnd så ble bare med di to flaskene han fikk - virket ikke som det utgjorde noen forskjell :) så da må jeg bsre gi han mat hver time.. og hver 4t på natta! (før som han mellom 7-9t)

Ja, hun mente at hvis vi oversteg literen så skulle jeg tilby han mindre mat! :-( Der er for meg helt hårreisende! "Heldigvis" var det ikke vår faste HS vi var til, hun forstår meg litt bedre så skal ta det opp igjen på 4 mnd. Men han skal i hvertfall få 210 fra nå av, det er jo ikke alltid han spiser opp.
Dette sa hs til meg også. Jeg skal for faen ikke SLANKE ungen min. Ikke ligger han på gjennomsnittet for sin alder heller, men under. Så nei, jeg gir han til han er mett. Nå er det bare dager til han er 4 mndr, så skal begynne med fast føde da. Men om han ligger 100-200 ml over 1 liter grensen enkelte dager, kan det hende han ligger under andre dager :) Så alt i alt går det opp. Kan hende han bare trenger mer mat akkurat nå? Utviklingssprang er jo på denne tiden :)

Jeg har kjøpt velling i Sverige. Det står riktig nok fra 6 måneder. Men har sammemlignet ingredienser med de norske 4 måneders grøtene og det er mye forskjell :)
Får både med og uten gluten.

Dette sa hs til meg også. Jeg skal for faen ikke SLANKE ungen min. Ikke ligger han på gjennomsnittet for sin alder heller, men under. Så nei, jeg gir han til han er mett. Nå er det bare dager til han er 4 mndr, så skal begynne med fast føde da. Men om han ligger 100-200 ml over 1 liter grensen enkelte dager, kan det hende han ligger under andre dager :) Så alt i alt går det opp. Kan hende han bare trenger mer mat akkurat nå? Utviklingssprang er jo på denne tiden :)

Samme her, ligger under, så da er det i hvert fall uaktuelt! Ja nå blander jeg 210 ml så får han spise det han vil :-) Tror også det er utviklingssprang på gang ja, har vært litt "umulig" de siste dagene :-P

Her ligger lillegutt godt over gjennomsnittet i vekt. Men ikke tale om at han ikke skal få mat når han er sulten og får til han er mett. Han er jo ikke 4 mnd engang. Han forstår jo ikke hvorfor han ikke får mat i såfall. Det er jo ikke som jeg kan forklare han at han må vente til det og det klokkeslettet enda.

Start med smaksprøver på grøt o.l. det hadde jeg gjort

Back
Topp